شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 نشست معاونین تبلیغ مدارس علمیه استان قم

حوزه/ نشست معاونین تبلیغ مدارس علمیه استان قم در محل معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی این استان برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست معاونین تبلیغ مدارس علمیه استان قم که  با حضور بیش از 30 نفر از معاونین تبلیغ مدارس برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین شریفی، معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان قم، به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به آیه شریفه « فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» (توبه، 122) بیان کرد که  تاسیس حوزه های علمیه برای تبلیغ دین بوده و این مسئله همیشه در حوزه  به عنوان یک اصل مطرح  است و ما باید با همه توان خود در مقابل دشمن فعالیت کنیم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان قم با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران در جهان امروز افزود: این مسئله جز با تلاش و جدیت امام راحل، مقام معظم رهبری و همه کسانی که به آنها اعتقاد دارند به دست نیامده است. چرا که پشتوانه آن اعتقاد راسخ به خداوند متعال است؛ اما اگر بخواهیم دل به دشمن داده، یا در انجام کار ضعف نشان دهیم، شکست خواهیم خورد.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان قم  اضافه کرد: معاونین تبلیغ مدارس، با نیت سالم، و حتی به صورت جهادی فعالیت دارند و کارها را صرفا برای گزارش دهی انجام نمی دهند. از طرفی بسیاری از دوستان که فعالیت ها را در سطح عالی انجام می دهند، اما در ارائه گزارش کوتاهی می کنند، چرا که لازم است جهت اطلاع مسئولین از عملکرد این معاونت، گزارش فعالیت ها به دست آنان برسد.

هر مدرسه باید ۵۰ مبلغ فعال داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین شریفی گفت: با وجود اینکه اعزام های کوتاه مدت در معاونت تبلیغ، متوقف شده است، اما طرح جامع بینات جایگزین آن شده، هر مدرسه باید در قالب گروه های تبلیغی، 50 مبلغ فعال دراختیار داشته باشد. و در تمامی ایام سال امکان اعزام برای آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: در مدارس امین 150 مبلغ از طرف معاونت فعالیت دارند. همچنین 150 طلبه نیز در قابل طرح انس و معرفت در مدارس مشغول تبلیغ هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی در ادامه به برقراری طرح شهید مطهری در برخی مدارس، اشاره کرد که این طرح در برخی مدارس به خوبی انجام می شود؛ اما برخی مدارس نسبت به آن کم لطف هستند و این ظلم به طلاب است ؛ چرا که مباحث این شهید بزرگوار، همواره به روز و کاربردی است.

استفاده دشمن از ظرفیت رسانه

وی همچنین خاطر نشان کرد: دشمن از ظرفیت رسانه ها در راستای اهداف خود به خوبی استفاده می کند، اما با وجود اینکه ما نیز می توانیم با استفاده از آن ، اطلاعات مناسب را در اختیار مخاطبان قرار دهیم، از این فرصت به خوبی استفاده نمی کنیم.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام رضوی، مسئول اداره اعزام معاونت تبلیغ استان قم، طی سخنانی، ضمن اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که « مسئولیت طلبگی یعنی تبلیغ و جذب مردم به طرف اسلام» گفت: همه باید مسئولیت پذیر باشیم، چرا که  «كُلُّكُم راعٍ وَ كُلُّكُم مسؤول عَنْ رَعيتِه»

مسئول اداره اعزام معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان قم در ادامه، اشاره ای به ابلاغیه آیین نامه جدید طرح بینات داشت و همچنین شرح وظایف معاونین تبلیغ مدارس علمیه در امور بینات را قرائت نمود.

مطالعه ۷۰ اثر از شهید مطهری در مدارس علمیه

در ادامه این جلسه حجت الاسلام معصومی، مدیر اداره فرهنگی این معاونت، در توضیح طرح تجلی اندیشه (مطالعه آثار شهید مطهری) در مدارس علمیه، گفت: این طرح از 15 سال پیش پس از جرح و تعدیل های فراوان در حوزه های علمیه راه اندازی شد. در این طرح 70 اثر، از آثار گرانبار شهید مطهری، طی 6 سال توسط طلاب مدارس و طی 4 سال توسط طلاب سطوح عالی مطالعه شده و پس از آزمون، گواهی 800 ساعت مطالعه کتب شهید مطهری دریافت می کنند.

حجت الاسلام معصومی در لزوم تاثیر تبلیغی مدارس گفت: وضعیت مدارس در سالهای گذشته اینگونه بوده است که در محله تاثیرگذار بودند؛ پاسخ به مسائل شرعی داشتند؛ برای مساجد اطراف امام جماعت تامین می کردند. و امروز بایدمعاونین تبلیغ مدارس در این زمینه ها بیشترفعال باشند.

ارتباط مدرسه با اماكن تبليغ، هدفمند و مستحكم شود

حجت الاسلام لواسانی، مسئول امور آموزش و پرورش، و فرق و ادیان این معاونت، از دیگر سخنرانان این جلسه بود. وی  در توضیح اردوی «یک روز در حوزه» گفت: در این طرح، پس از هماهنگی مبلغ طرح امین با معاون تبلیغ یکی از مدارس علمیه، بازدید یک روزه دانش آموزان از آن مدرسه به عمل می آید. جهت اجراي اين طرح مي توان از تجارب سال گذشته در مدارس معصوميه ، سفيران هدايت ، امام عصر (عج) و جهانگيرخان استفاده نمود، از نتايج  این طرح می توان،  به تصحیح برخی باورهای  دانش آموزان نسبت به حوزه های علمیه و روحانيت، ایجاد صمیمیت و همكاري  میان مسئولین مدارس حوزوي با مدارس آموزش و پرورش و جذب دانش آموزان دواطلب و مستعد به حوزه های علمیه اشاره کرد.

وی در بحث آسیب شناسی فرقه ای افزود: در این زمینه فرمی، جهت ارائه گزارش آسیب های احتمالی در در اطراف حوزه های علمیه آماده و در اختیار حضار   قرار گرفته است.  بعد از تكميل فرم ها ان شاء ا... امور فرق و اديان همكاري هاي لازم را با عزيزان خواهد داشت.

حجت الاسلام لواسانی اضافه کرد: در راستای پیشگیری و مهار انحرافات فرقه ای، می توانید از ظرفیت های بالقوه معاونت تبلیغ، همچون ارتباط با نهادهاي مربوط و .... بهره مند شوید.  همكاري در موضوع آسيب شناسي فرقه اي مي تواند اجراي طرح بينات را در مدارس علميه تسريع نموده و ارتباط مدرسه را با اماكن تبليغ، هدفمند و مستحكم نمايد.

همکاری ۶۰۰مبلغ با ستاد اربعین

در ادامه حجت الاسلام جلیلی مدیر اداره ارتباط با نهادهاو امورمساجد، اماکن عمومی وگروهای تبلیغی معاونت تبلیغ استان قم، به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به ظرفیت بالای معاونت تبلیغ در مقایسه با بسیاری ارگان های دیگر گفت: اگر معاونین تبلیغ مدارس در صحنه نباشند، نمی توانیم کاربزرگی درسطح جامعه  انجام دهیم.

وی افزود: دوره های آموزشی تبلیغ اربعین، از چند ماه پیش از این مراسم با شکوه، در مدارس علمیه به ویژه مدارس عالی فیضیه و دارالشفاء با موضوعات (تبلیغ موثر)«احکام اربعین»، «امنیت در اربعین»، «انحرافات مهدویت» و ...آغاز شد، که طی آن بیش از 600 نفر از طلاب جهت تبلیغ در این مراسم آموزش دیدند و این ظرفیت مورد استفاده ستاد اربعین کل کشور  قرار گرفت.

حجت الاسلام جلیلی در همین راستا گفت: یک کارگاه باموضوع(مواد مخدرواعتیاد)  دو کارگاه با موضوع «همایش خانواده و کاهش طلاق» باهمکاری مسولین قضایی انتظامی استان برگزار گردید وچندین کارگاه دیگر با موضوعات متفاوت در آینده برگزار می شود

مسئول گروه های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان قم افزود: لازم است حداقل هر مدرسه، یگ گروه تبلیغی داشته باشد و معاونین تبلیغ مدارس می توانند گروه تبلیغی مدرسه خود را ثبت واز برنامه های مختلف آموزشی وتبلیغی  استفاده نمایند؛ تا شاید بتوانیم ذره ای از منویات و مطالبات مقام معظم رهبری را جامعه عمل بپوشانیم.

مدیران طلاب رسانه ای خود را معرفی کنند

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام  مهدی یار، مدیر اداره رسانه این معاونت درباره اهمیت رسانه در دنیای امروز گفت: یکی از اساتید دانشکده صدا و سیمای قم نقل می کرد؛ زمانی که جهت ارائه گزارش خدمت مرحوم آیه الله فاضل لنکرانی رسیده بودیم، از ایشان در مورد صحیح بودن عملکرد و راهمان سوال کردیم و ایشان در پاسخ گفتند: «کاش من هم جوان بودم و همین راهی را که شما انتخاب کرده اید، می رفتم»

وی افزود: رهبر انقلاب چند ماه پیش در ابتدای درس خارج خود، پس از بیان برنامه دشمن برای ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا در فضای مجازی، مقابله با این نقشه را اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ی روحانیت خواندند. همچنین ایشان در دیدار اخیر با شورای عالی حوزه های عملیه، تربیت مبلغ فضای مجازی را از وظایف مهم حوزه علمیه عنوان کردند.

حجت الاسلام  مهدی یار ادامه داد: برای شروع در گام اول، طی نامه ای از مدارس علمیه درخواست کرده ایم که طلاب رسانه ای خود را معرفی کنند. این کار به منظور کشف استعداد ها، ایجاد شبکه اطلاع رسانی، تشکیل هیئت های اندیشه ورز (اطاق فکر)، پشتیبانی فکری و اطلاعاتی، و از همه مهم تر استفاده از آنها به عنوان مبلغ رسانه ای در سراسر کشور انجام می شود.

لازم به ذکر است که در این مراسم از معاونین تبلیغ برتر مدارس، حجج اسلام برزگر (معاون تبلیغ مدرسه شهیدین)، یزدی (معاون تبلیغ مدرسه شهید صدوقی 1) و عباسیان پور (معاون تبلیغ مدرسه امام عصر (عج)) تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha