چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد شاهدی رضوی

حوزه / نماینده مقام معظم رهبری در غرب آفریقا گفت: نشر مذهب تشیع در خارج از ایران یکی از با ارزش ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در تحقق آن حوزه های علمیه نقش مهمی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد شاهدی رضوی، امروز در جمع طلاب مدارس علمیه استان یزد در خصوص تاثیر انقلاب اسلامی در خارج از کشور و بیرون از مرزها، گفت: بررسی این مقوله در ابعاد مختلفی بایستی مورد بررسی قرار گیرد همان طور که  نظریه پردازان داخلی و خارجی در مورد انقلاب اسلامی حدود هزاران مقاله نوشتند.

وی با بیان این که شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، احیای هویت دینی در جهان بود، افزود: بحث اسلام گرایی و گروه های اسلامی تا قبل از انقلاب اسلامی بسیار محدود و ناشناخته بود، در حالی که بعد از انقلاب رشد یافته و به عبارتی انقلاب به آنها اصالت بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین شاهدی رضوی همچنین به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و اذعان داشت: «دفاع از حق فلسطینی ها»،«تاثیر روحیه ضد استعماری،ضد ظلم و ...»،«تاثیر انقلاب اسلامی ایران در نقش مذهب اهل بیت(ع)» و «نشر مذهب تشیع در خارج از کشور» از با ارزش ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بود.

نماینده مقام معظم رهبری در غرب آفریقا ادامه داد: قبل از انقلاب در کشورهای دور دست شیعه نداشتیم و اگر هم بود شیعیان بسیار محدود و با خطوط قرمز کشورها بودند و به کشورهای اطراف ایران محدود می شد، ولی الان شاهد هستیم که در کشورهای دور دست شیعیان بسیاری هستند که با دیگر مردم با ادیان مختلف در ارتباط هستند.

حرکت تشیع بعد از انقلاب  در آفریقا آغاز شد

وی به نقش حوزه های علمیه در صدور انقلاب و نشر مذهب تشیع در در خارج از ایران اشاره کرد و اظهار داشت: حرکت تشیع بعد از انقلاب در آفریقا شروع شد و تقریبا تعداد 500نفر از طلاب خارجی از آفریقا، لبنان و دیگر کشورها به یکی از حوزه های علمیه نزدیک شهر ورامین آمدند و با تعطیلی این حوزه به دلایلی پس از چهار سال، به حوزه علمیه قم منتقل شدند و نخستین حرکت با ورود طلاب خارجی و تحصیل آنها در قم آغاز گردید و این امر باعث شهرت یافتن مذهب تشیع بعد از انقلاب در کشورهایی مانند آفریقا شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهدی رضوی ادامه داد: در برخی از کشورهای آفریقایی حدود 17 حوزه علمیه در حال فعالیت هستند، که این حرکت با تلاش های مراجع و علمای ایران انجام گرفته که از گام های موثر در نشر مذهب تشیع در خارج از کشور می باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در غرب آفریقا با بیان اینکه در قم بیش از 1000 طلبه آفریقایی مشغول به تحصیل هستند، گفت: اکنون بیش از 1000نفر نیز فارغ التحصیل هستند که هرکدام  با بازگشت به کشورهای خود اقدام به راه اندازی حوزه علمیه کردند، زیرا می دانند تنها راه نشر مذهب اهل بیت(ع) و نگه داری اسلام اصیل، تربیت طلاب و مبلغ دینی است.

هراس دشمنان اسلام  از حوزه های انقلابی

وی با تاکید بر نگرانی غرب ، وهابیت و دشمنان اسلام و انقلاب از حوزه های انقلابی خاطر نشان کرد: امروزه دشمنان از عواملی که موجب بیداری مردم در سراسر جهان شود، هراس دارند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهدی رضوی به وظایف روحانیون و طلاب در مقابل انقلاب اشاره کرد و افزود: اکنون مطالعه انقلاب و تاثیرات آن در خارج از کشور و همچنین آمادگی از نظر علم ، زبان و نیازهای منطقه از وظایف اصلی طلاب و روحانیون است.

لزوم بین المللی کردن حوزه های علمیه

نماینده مقام معظم رهبری در غرب آفریقا در پایان با بیان اینکه طرح بین المللی کردن حوزه ها نباید مخصوص شهرهای خاص باشد، گفت: این تفکر بایستی در بین تمام حوزه های علمیه در سراسر کشور تقویت شود  و در هر حوزه طلبه بتواند برای برنامه ریزی کشوری و فراکشوری اقداماتی را انجام دهد.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha