جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
طلاق

حوزه/پژوهشگر و محقق حوزه گفت: منظور راهبردهای حقوقی پیشگیری از طلاق همان راهبردهای حقوق اسلامی، یعنی راهبردهای حقوقی و تجربه های نظام حقوقی است که توجه به انها موثرترین راهکار برای پیشگیری از طلاق در جامعه است

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از اصفهان، حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا، استاد حوزه و دانشگاه  عصر امروز در جمع طلاب خواهر موسسه آموزشی  مجتهده امین در نشست راهبردهای حقوقی پیشگیری از طلاق با بیان گزارشی از آمار ازدواج و طلاق هایی که در 10 سال گذشته داده، اظهار کرد: نسبت ازدواج به طلاق از یک دهم در سال 84 به 2/4در سال 94رسیده  است و به عبارتی در مقابل هر 2/4 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است،  در سال 94 بیشترین طلاق ها مربوط به ازدواج هایی است که کمتر از یک سال از زندگی مشترک آنها گذشته است .

وی گفت: منظور راهبردهای حقوقی پیشگیری از طلاق همان راهبردهای حقوق اسلامی، یعنی راهبردهای حقوقی و تجربه های نظام حقوقی است.

این  پژوهشگر حوزه  در ادامه به سه عامل اصلی از عوامل طلاق که عبارت از نادانی ،ناتوانی و نا فرمانی است ؛ اشاره نمود و افزود: مقصود از نادانی فقدان بلوغ عقلی است، بنابراین ممکن است فرد با سواد باشد ولی به بلوغ عقلی نرسیده باشد، منظور از ناتوانی، هم ناتوانی حرجی را در بر می گیرد و هم ناتوانی در ایفای وظایف همسری است.

وی  اظهار داشت: در بحث  نادانی  به دو موضوع  سطح نادانی و سنخ نادانی پرداخته می شود  و سطح نادانی شامل همسر گزینی و همسر داری و سنخ نادانی شامل فقهی، حقوقی واخلاقی و  مهارتی می شود، از آنجا که ناتوانی شامل ناتوانی مالی و ناتوانی غیر مالی است، ناتوانی مالی عجز ازپرداخت نفقه است و ناتوانی غیر مالی شامل نارسایی جنسی که عبارتند از اختلال جنسی، عیوب جنسی و امراض جنسی وآسیب های روانی شامل اضطراب و افسردگی و وسواس، انحرافات اجتماعی شامل اعتیاد و قمار تقسیم می شود.

وی افزود: راه حل های  پیشگیری از طلاق قضایی و شبه قضایی و غیر قضایی هستند و اولین راهبرد پیشگیری از طلاق مرکز مشاوره است.

وی ادامه داد: راه حل های غیر قضایی شامل آموزش وحمایت است که آموزش به حقوقی و مهارتی وحمایت به فقر زدایی ودرمان گری تقسیم می شود و شبه قضایی به داوری و میانجی گری و قضایی به مدنی وکیفری تقسیم می شوند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha