جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به شهادت سه جوان برازنده بحرینی، گفت: بدون تردید این خون ها آغازگر تحولات بزرگی خواهد بود و این خون های پاک حتما اثر خود را خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز در نخستین همایش ملی تجلیل از اساتید شاهد و ایثارگر حوزوی که در مدرسه معصومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه ایثار از مهم ترین نشانه های انسانیت است، گفت: یکی از مهم ترین شاخص هایی که آدمی را از حیوان جدا می کند، ایثار است.

وی با بیان اینکه ایثار شاخص بسیار مهم انسانیت است، تصریح کرد: انسان ایثارگر به هر اندازه که بتواند پوسته ها را بشکند و از خویشتن خویش رها شود و بر روی مادیات دنیوی پای بگذارد، بیشتر می تواند به آسمان پرواز کند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه کمال آدمی در عبور از خواسته های نفسانی ئ دنیوی است، افزود: ایثار به معنای پای گذاشتن روی نفس خود و عبور از ابعاد مادی به سمت جهت گیری های آرمانی است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ایثار سلسله مراتبی دارد که هرگز در یک نقطه نمی گنجد، گفت: به هر اندازه انسان از ظرفیت های بالاتری برخوردار باشد و شایستگی های بیشتری داشته باشد، ایثار او معنای دیگری دارد.

وی افزود: به هر اندازه جایگاه شخصیت بالاتر باشد و آنچه را که می بخشد و قربانی می کند عزیزتر باشد، ایثار ارزشمندتر می شود و مصداق این ایثار ارزشمند، شهید صدر است. 

عضو جامعه مدرسین افزود: شهید صدر نابغه ای که پیش از 50 سالگی به شهادت رسید، در سنین نوجوانی مجتهد تمام عیار بود و آثار او نظیر "فلسفتنا" و "اقتصادنا"، فرهنگ جهان را تحت تاثیر قرار داد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: شهید صدر در زمانی که زندان بود، در پاسخ به شروط صدام برای آزاد شدن، تاکید داشت از حمایت امام خمینی(ره) کوتاه نمی آید و این شخصیت بلندمرتبه علمی در سر بزنگاه، تمام آینده و هستی خویش را قربانی کرد. 

وی افزود: گاهی انسان برای یک کار شخصی و گروهی ایثار می کند؛ گاهی برای یک جامعه ایثار می کند اما گاهی برای یک انقلاب بزرگی نظیر انقلاب اسلامی ایثار می کند که این نوع ایثار ارزشمندتر می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اساتید شاهد و ایثارگر، نفیس ترین سرمایه های خود را برای خدا و آرمان های بزرگ ایثار کردند و این افتخار بزرگی است و باید قدردان این ایثار بود.

*خاطره مدیر حوزه از دوران دفاع مقدس

آیت الله اعرافی با اشاره به خاطره حضور خود در ایام دفاع مقدس در منطقه سونسگرد، گفت: به خاطر دارم وقتی می خواستیم نماز جماعت بخوانیم، دشمن به مدت چندساعت خمپاره می زد و در فضای راحتی امکان اقامه نماز نبود و سنگرها نیز سقف کوتاهی داشتند و بر این اساس با یک انحنایی در سنگر نماز جماعت اقامه می کردیم.

وی افزود: بنده به عنوان طلبه جوان حوزه برای رزمندگان، وقایع جنگ احزاب را نقل می کردم که وقتی کلنگ بر سنگی خورد و برقی ساطع شد، رسول خدا فرمود این به معنای آزادی روم و ایران است؛ البته عده ای منافق که عظمت رسالت را درک نمی کردند، به این سخن حضرت خندیدند اما وقتی رسول خدا در آستانه ارتحال بود، دروازه های عالم به روی اسلام گشوده شده بود.

وی تصریح کرد: بنده به رزمندگان تصریح می کردم ما باید از پیامبرخدا یاد بگیریم؛ امروز برای اینکه نماز جماعت بخوانیم، جای آرامی نداریم ولی آینده از آن انقلاب اسلامی است. 

 مدیر حوزه های علمیه افزود: ایثار، رزم، شهادت و جهاد عناصر برتری است که در تاریخ باقی ماند و نور خود را منتشر خواهد کرد.

*امواج تفکر انقلاب در بیخ گوش عربستان منتشر شده است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه امروز امواج تفکر شهادت در عالم منتشر شده است، گفت: امروز انقلاب اسلامی در یمن و در بیخ گوش عربستان پیام دارد؛ البته ما در جایی حضور نظامی نداریم ولی حضور اندیشه ای، اعتبار فکری و مشورت های ما به برکت خانواده معزز شهیدان و ایثارگران است.

*خون شهدای بحرینی آغازگر تحولات بزرگی خواهد شد

وی با اشاره به شهادت سه جوان برازنده بحرینی، گفت: بدون تردید این خون ها آغازگر تحولات بزرگی خواهد بود و این خون های پاک حتما اثر خود را خواهد گذاشت.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه جامعه باید قدردان نعمت فرهنگ ایثار و شهادت باشد، گفت: ما در حوزه های علمیه باید میراث دار مجاهدت ایثارگران باشیم و جهاد و مقاومت این عزیزان در حوزه جلوه گر باشد.

وی افزود: حوزه نورانی، حوزه ای است که در پرتوی فرهنگ ایثار قرار دارد و از آن نور و مدد می گیرد و ما به این حوزه افتخار می کنیم و اساتید شاهد و ایثارگر چشم و چراغ های حوزه هستند و خواهند بود.

*خروجی حوزه علمیه باید تولید تفکر انقلابی و اسلامی باشد

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه وظیفه زنده نگاه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت را دارد، گفت: اساتید شاهد و ایثارگر نیز وظیفه دارند آن پیام ها را در حوزه نشر دهند؛ امروز ایثارگری در حوزه باید منجر به خروجی حوزه ای زنده، شاداب، فعال، با نشاط و تولید کننده تفکر اسلامی و انقلابی برای جامعه و جهان شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه برگزاری این جلسه با هدف انتشار پیام ایثار در حوزه است، گفت: امیدواریم با بهره گیری از افکار و اندیشه های امام راحل، بزرگان و اساتید ایثارگر بتوانیم برای پیشرفت آرمان های الهی در جامعه، جهان و حوزه های علمیه قدم های جدی تری برداریم. 

آیت الله اعرافی در پایان با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، گفت: بزرگ ترین مطالبه جامعه بزرگ ایثارگران ما استمرار آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha