پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
​امام حسین (ع)، برگزیده خدا در راه حق و عدالت

حوزه/مورگان فریمن بازیگر آمریکایی در مستند «داستان خدا» پس از حضور در حسینیه موسسه خیریه امام خویی در لندن، درباره شخصیت برجسته سیدالشهدا در عاشورا به سخنرانی پرداخت .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مورگان فریمن بازیگر برجسته هالیوودی در یکی از قسمت‌های مستند «داستان خدا» مذهب و فقه اسلام شیعه، به ویژه شخصیت برجسته امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی کرده است.

مورگان فریمن در این مستند سریالی که تاکنون 6 قسمت آن در کانال نشنال جئوگرافی منتشر شده، سفری را آغاز می کند برای کشف این نکته که باورهای انسانی چگونه آن‌ها را به همدیگر متصل کرده است. وی بینندگانش را با ادیان و مذاهب مختلف آشنا می‌سازد.

فریمن که عاشورای 2016 به حسینیه موسسه خیریه امام خوئی در لندن رفته بود، از عزاداری شیعیان برای امام حسین (ع)، و دلایل جان‌فشانی و از خودگذشتگی سیدالشهداء و یارانش در روز عاشورا مطلع می‌شود. در آغاز فیلم فریمن این گونه روایت می‌کند:

من همیشه دعا می‌کنم که در راه راست حرکت کنم، اما گاهی اوقات از این هدف ناکام می‌مانم چرا که دنیا پر از انحرافات و وسوسه‌ها است. و هر از چند گاهی انحرافاتی در زندگی هستند که انسان را از مسیر حق باز می‌دارند. به همین خاطر است که همه ما به کسانی نیاز داریم که دوباره ما را در راه درست زندگی قرار دهند. این‌ها همان برگزیدگان حق هستند. برگزیدگان خدا به انسان‌های معتقد کمک می‌کنند تا مسیر درست را دوباره پیدا کرده یا راه جدیدی بیابند.

مسیحیان معتقدند که حضرت عیسی از جانب خداوند برگزیده شده تا راه درست را به آن‌ها نشان دهد، شیعیان در اسلام روایت مشابهی دارند که بر اساس زندگی و شهادت حسین ابن علی (ع) است.

من به لندن آمدم تا با برگزیده شیعیان آشنا شوم. به همین جهت نیز در یکی از مقدس‌ترین مراسم شیعیان یعنی عاشورا شرکت کردم. سجاد تاریخ‌شناس مسلمان نیز مرا در این بازدید همراهی می‌کرد.

در اینجا فریمن همراه با سایر عزاداران سیاه پوش وارد مسجد می‌شود. وی وقتی صدای نوحه را می‌شود می‌پرسد: این صدای چیست؟

سجاد می‌گوید: این صدای نوحه‌ای است که برای امام و یارانش خوانده می‌شود، می‌گوید که اگر ما نیز با تو در صحرای کربلا بودیم، همراه تو جانمان را فدا می‌کردیم.

با نزدیک شدن به غروب مسجد هر لحظه شلوغ‌تر می‌شود، هزاران نفر فضای مسجد را پر می‌کنند، برای همین فریمن از سجاد می‌خواهد تا او را به مکانی آرام و بی‌سرو صدایی ببرد و برای او بگوید که چرا امام حسین (ع) برگزیده شیعیان است.

در اینجا تاریخ‌شناس شیعه داستان چگونگی به شهادت رسیدن امام حسین و 72 تن از یارانش را در صحرای کربلا برای مورگان فریمن تعریف می‌کند. او روایت عدالت‌خواهی و حق‌طلبی سیدالشهداء، چگونگی شهادت مظلومانه او و یارانش در برابر لشگر عظیم یزید و به اسارت گرفته شدن اهل بیتش را برای فریمن نقل می‌کند.

روایت جان‌گداز شهادت مظلومانه سیدالشهدا فریمن را متاثر می‌کند و او در پایان می‌گوید:

این‌ها (حسین و یارانش) همان برگزیدگان هستند. شیعیان هر ساله در عاشورا از حسین یاد می‌کنند. عزاداری و درد شیعیان در عاشورا انعکاسی از دردی است که حسین 1400 سال پیش از جانب آنان متحمل شد. حسین برگزیده‌ شیعیان است که به خاطر اعتقادات و باورهایش بدون توجه به عواقب آن ایستادگی کرد.

روایت مورگان فریمن از عاشورا در مستند داستان خدا

روایت مورگان فریمن از عاشورا در مستند داستان خدا

روایت مورگان فریمن از عاشورا در مستند داستان خدا

روایت مورگان فریمن از عاشورا در مستند داستان خدا

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha