شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 محمد رجبی

حوزه/ رجبی در همایش «خدمات متقابل دین و سینما» گفت: تصویری که از سینمای دینی در ایران وجود دارد، نشان دادن بانوی چادری، نماز، دعا و زیارت است، در صورتی که ابعاد دین اسلام بسیار گسترده است و سینماگران باید با شناخت بیشتری از دین، فیلم سازی کنند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، محمد رجبی، نظریه پرداز سینما، ظهر امروز پنج شنبه 30 دی ماه، در همایش خدمات متقابل دین و سینما که به مناسبت برگزاری دهمین جشنواره فیلم های کوتاه رویش، در دفترتبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت : سینمای دینی، تقریبا یک مفهوم بسیار روشن است و برخی سینماگران از دین برداشت معنوی دارند.

وی ادامه داد: ظاهر فیلم یک معنا را منتقل می کند و متن فیلم و آنچه درناخودآگاه ذهن انسان باقی می ماند معنای دیگری را بیان می کند،  که سینمای غرب دین را در بیشتر موارد به مردم این گونه بیان  می کند.

رجبی، تصویر دیگری که از سینمای دینی به مردم نشان داده می شود را سینمای ایمانی عنوان کرد و افزود: فیلم «بچه های آسمان» ساخته مجیدمجیدی، در اروپا با واکنش مثبت پاپ مواجه شد و به همه کشیش ها دستور دادند که این فیلم را ببینند، نمونه فیلم دیگری که  ایمان را نشان می دهد «رنگ خدا» ساخته دیگری از این کارگردان است .

وی تصریح کرد: برای کسی که حتی مسلمان نباشد، ولی به صورت فطری به خدا اعتقاد داشته باشد، این فیلم ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود .

این کارشناس سینما در ادامه به تبلیغ دین در صنعت سینما اشاره کرد و افزود: این نوع فیلم ها به دنبال تضعیف یک دین و نشان دادن یک دین برتر هستند. سینمای هالیوود در این عرصه فیلم هایی با مضامین منجی گرایی، البته منجی که غرب قبول دارد را  به مردم معرفی می کند .

رجبی ادامه داد:  از داستان های دینی می توان فیلم های دینی بسیاری ساخت. در ایران فیلم حضرت یوسف(ع) ساخته شد و زمانی که این فیلم در تاجیکستان به نمایش گذاشته شد، زنان بعد از تماشای فیلم، در خیابان به دنبال خرید حجاب و روسری بودند .

وی افزود: برخی فیلم ها به ظاهر دینی ساخته می شوند، ولی مضامین منفی و ضد دین دارند، مانند فیلم هایی که غرب درباره پیامبران از جمله حضرت نوح ساخته است، که در بیشتر این فیلم ها به ساحت آن پیامبر جسارت شده است .

این کارشناس سینما خاطر نشان کرد: تصویری که از سینمای دینی در ایران وجود دارد، نشان دادن بانوی چادری، نماز، دعا و زیارت است، در صورتی که ابعاد دین اسلام بسیار گسترده است و سینماگران باید با شناخت بیشتری از دین، فیلم سازی کنند.

انتهای پیام/ ح

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha