جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی گفت: یکی از آسیب های سینمای ایران این است که به دین به عنوان مضمون نگاه می کند که محصور در فضاهای دینی شده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی، ظهر امروز پنج شنبه 30 دی ماه در همایش «خدمات متقابل دین و سینما»، در دفترتبلیغات اسلامی خراسان رضوی، پیرامون چالش های معاصر سینمای دینی گفت: یکی از آسیب ها و لغزش گاه سینمای ما این است که به دین به عنوان یک مضمون نگاه می کند که در فضاهای دینی و مناسک زدگی محصور شده است.

عضو هئیت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر سینمای معنوی، سینمای معنا گرا نیست، افزود: وقتی تاریخ سینمای دینی را مورد بررسی قرار می دهیم باید به همه ابعاد آن توجه کنیم، زیرا سینمای دینی محدود به سینمای اسلامی و ایمانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: امر دینی قابل رشد و نمو است، اما در این مسئله غفلت کردیم؛ همان طور که مراتب ایمان در انسان متفاوت است، امر دینی در هنر سینما را هم نیز می توانیم تغییر دهیم؛ به این معنا که با استفاده از امر دین به تکامل سینمایی که می خواهد دینی باشد، برسیم .

حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی ، یکی از لایه های سینمای دینی را معناگرایی عنوان کرد و افزود: به گفته مرحوم صفایی حائری یکی از نیازهای انسان، دین است و برای اینکه به تعالی برود به دنبال دین است.

عضو هئیت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایمان امری پویا و زنده است، ادامه داد: دین داری امری ذاتی است و همه انسان ها به صورت فطری دین دار هستند.

وی با بیان اینکه تفکری که بتواند مجموعه رفتارها نشان دهد را نمی توان گفت صرفا دینی است و می تواند نحله یا فرقه انحرافی باشد، دراین باره افزود: ممکن است سینمای ایران به تنهایی به ایمان نپردازد، بلکه فقط به رابطه معنوی توجه کند؛ متاسفانه در سایر ادیان غیر از اسلام به ایمان و عقلانیت توجه کمتری شده است .

گفتنی است، همایش «خدمات متقابل  دین وسینما» به مناسبت برگزاری دهمین جشنواره فلیم های کوتاه دینی رویش، با همکاری  حوزه هنری انقلاب اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در مشهد برگزار شد .

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha