شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام پیشوایی

حوزه/ استاد تاریخ اسلام و شیعه گفت: آنچه مسلم است این که اهل بیت(ع) در سیره و گفتار خویش در مقام مذاکره و مواجهه با دشمن هیچ گاه از اصول و ارزش ها کوتاه نمی آمدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی طی سخنانی در همایش مذاکره با دشمن در سیره اهل‌بیت(ع) که در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به نمونه ها و مصادیقی از مذاکرات پیامبر و اهل بیت(ع) با دشمنان در تاریخ اسلام ابراز داشت: از جمله این مذاکرات می توان به ماجرای صلح حدیبیه، مذاکره برای حکمیت و نیز مذاکره غیرمستقیم پیامبر(ص) با قبیله ثقیف اشاره کرد.

وی با اشاره به این که منظور از مذاکره در زمان ما آن چیزی است که در قالب گفتگو بین سیاستمداران رخ می دهد که عمدتا هم ناظر به چانه زنی و گفت و گوهای سیاسی است، افزود: از این منظر در بده بستان های سیاسی گاهی طرفین به نتیجه مشخص می رسند و گاهی نمی رسند و ما اگر این مفهوم را در نظر بگیریم باید بگوییم که این معنا از مذاکره در سیره اهل بیت(ع) خیلی کاربرد نداشته به طوری که از زمان سیدالشهدا(ع) به بعد اصلاً وجود نداشته چرا که حضرات معصومین(ع) اساساً در عرصه سیاست و حکمرانی نبوده اند.

استاد تاریخ اسلام و شیعه بیان داشت: آنچه در سیره نورانی ائمه اطهار(ع) قابل بیان است و شکی در آن وجود ندارد این که آن بزرگواران در مواجهه با دشمن از اصول و ارزش های اسلامی کوتاه نیامده و همواره بر لزوم حفظ عزت و عظمت مسلمین و جبهه مومنین تاکید داشتند.

وی گفت: با این حال گاه در جزییات مذاکرات شاهد هستیم که بنا بر مصالحی از یک سری مسایل فرعی کوتاه آمده اما در مقابل از طرف روبرو امتیازی می گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی ادامه داد: آنچه از اهل بیت(ع) بیشتر به دست ما رسیده ، عمدتاً ناظر به مناظره و احتجاج است که با مذاکره متفاوت است، به این معنا که اساساً مناظرات و احتجاجات، در مسائل اعتقادی و اثبات حقانیت یا بطلان طرفین صورت می گیرد مانند مباهله پیامبر با مسیحیان نجران یا مناظره های امام رضا(ع) با پیروان ادیان و مذاهب گوناگون.

وی همچنین با اشاره به اظهارنظرهای سال های اخیر عده ای درباره مذاکره امام حسین(ع) با عمر سعد در کربلا اظهار داشت: درباره مذاکره ای که به حضرت اباعبدالله(ع) نسبت داده می شود آن چه مسلم است این که ما چیزی در دست نداریم بلکه صرفاً ملاقات و دیداری دو طرفه بوده که تازه بیشتر در تاریخ صحبت های عمر سعد نقل شده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha