جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله  حائری شیرازی

حوزه/ استاد حوزه بیان کرد: هنوز باور نکرده‎ایم قانون بانکداری بدون ربا دروغ بود؛ در علمی برخورد کردن با مسایل مبتدی هستیم؛ هنوز قبول ندارند عدم این بارندگی‎ها ریشه در افعال و اعمال ما دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت‎الله حائری شیرازی در همایش عبای خاکی، گردهمایی راویان روحانی دفاع مقدس که در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که انحراف، زمانی ایجاد می شود که پای انسان بدون دین به میان می آید گفت: انسانی که بشری فکر کند، علوم انسانی غربی را ایجاد می کند که همه اضلاع آن سراب است و این سراب را در همه جا ساری کرده است.

استادحوزه بیان کرد: در علوم تجربی، انسان موفق میشود و این موفقیت به خداشناسی ختم می‎شود؛ وقتی انسان به شبیه سازی دست زد به حکمت الهی و قدرت خداوند پی می‎برد.

وی گفت: در علوم انسانی نیز باید عجز خود را در کشف احکام مرتبط خود درک کنیم،  وقتی این عجز را دریافتیم به احکام الهی و حکمت آنها پی می‎بریم.

استاد حوزه اظهارکرد: زمانی که بیان میکنیم که خداوند به هرچیزی عالم است از باب شناخت موجودات بیان میکنیم، ولی زمانی که مشاهده کردیم از کار خدایی کردن عاجز هستیم عظمت خداوند را درک میکنیم.

آیت‎الله حائری شیرازی  بیان کرد: اگر غرب پیشرفت کرد و به نتیجه حقیقی رسید آن زمان اگر در دانشگاههای غرب احکام اسلامی با افتخار بیان شود نباید تعجب کنیم.

وی گفت: شرک از راه علوم انسانی وارد زندگی ما شده است و تا آثار این شرک بیرون نشود توحید به زندگی ما بازنخواهد گشت.

این استاد حوزه با بیان این که کار راهیان نور آن است که مسافران را در این سفر متمرکز کند گفت: معنی نماز آیات آن است که خداوندا من به نظم تو باور دارم چون ماه گرفتی یک نقص نیست، بلکه ناشی از حکمت و حساب و کتاب الهی است.

آیت الله حائری شیرازی یادآورشد: خسوف و کسوف یکی از راه‌هایی است که ثابت کرد که زمین گرد است و اجرام در کنار هم در حال حرکت است، متاسفانه غربیها زودتر از ما این علائم توحیدی را درک کردند؛ غربیها در عین حالی که چیزی در دست نداشتند دستاورد داشتند، ولی ما باین همه منابع فیض نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

وی گفت: آنها اگر حجت ظاهره را ندارند از حجت باطنه به خوبی استفاده کردند و به دنبال نظم، علم و حفظ محیط زیست و... رفتند.

استاد حوزه عنوان کرد: وجود و قبول وجود و حضور خدا بزرگترین بدهی است که انسانها دارند و اگر قبول کردند تابع تمام اوامر الهی هستند و به همین خاطر، بسیاری از انسان ها زیر بار این اعتقاد و التزام نمی‎روند.

وی گفت: جوانانی که به جبهه‌ها رفتند، نشان دادند که این سند بدهی بزرگ را قبول کرده و پرداختهاند و در این راه استوار ماندند و از سختی‎ها، هراسی به دل راه ندادند و به همین دلیل الگوی همه جوانان و مردم هستند.

استاد حوزه بیان کرد: آنچه علمی است، قطعا حلیت هم نخواهد داشت؛ روزگاری تراریخته ها به عنوان سمبل علم بودند، ولی امروز همه را از خوردن آن می‎ترسانند؛ آنچه خداوند ساخته است یک سیستم منحصر به فرد ساخته و همه ارکان را در کنار هم به کار برده است، ولی انسان تک ساحتی میسازد و به همین دلیل آنچه میسازد با عناصر دیگر تطابق ندارد.

وی گفت: هنوز باور نکردهایم قانون بانکداری بدون ربا دروغ بود؛ در علمی برخورد کردن با مسایل مبتدی هستیم؛ هنوز قبول ندارند عدم این بارندگیها ریشه در افعال و اعمال ما دارد؛ این مسایل تاثیرات دانشگاههای غیر و شرکی است که وارد اعتقادات و سبک زندگی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha