پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 406085
۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
 آیت الله مهدوی

حوزه/عضو خبرگان رهبری در جمع طلاب اصفهان گفت: اگر فکر کنیم نمازی که می خوانیم باعث اعتنای خدا به ما می شود و یا خیال کنیم با هرعمل صالحی که انجام دادیم باید طلب کار خدا شویم، در اشتباه هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان، گفت: گاهی این سئوال به ذهن ما می رسد که خداوند چقدر ما را دوست دارد؟ در جواب باید گفت که همانقدر که ما خدا را دوست داریم و به هر اندازه که بندگی او را می کنیم، خداوند نیز همان مقدار ما را دوست دارد و به مقداری که به فرمانش اهمیت می دهیم و اطاعتش می کنیم، خدا هم به ما اعتنا می کند.

وی افزود: تفاوت دوست داشتن خداوند و دوست داشتن ما این است که ما اگر به خدا توجه و اعتنا می کنیم محتاجیم او هستیم ولی خداوند هیچ نیازی به ما ندارد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: خداوند ما را خلق کرد که تا رحمتش را بر ما نازل بکند، بدون اینکه نیازی به ما داشته باشد، لذا اگر ما از خداوند به خاطر نعمت هایش تشکر می کنیم به جهت محتاج بودن ماست و خداوند وقتی تشکر ما را مشاهده کند، نعمت هایش را زیادتر می کند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیه 77 سوره مبارکه فرقان که می فرماید"قُلْ ما يَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَکُونُ لِزاماً " یعنی "بگو که اگر دعای شما ( و ناله و زاری و توبه شما ) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟ که شما کافران ( آیات حق را ) تکذیب کردید و به کیفر همیشگی آن گرفتار خواهید شد." اظهار داشت: این آیه مفهومش این است که تمام توجه خدا به ما به خاطر گدایی و دعاهایی است که در پیشگاهش انجام می داریم.

وی افزود: اگر فکر کنیم  نمازی  که می خوانیم باعث اعتنای خدا به ما می شود و یا خیال کنیم با هرعمل صالحی که انجام دادیم باید طلب کار خدا شویم، در اشتباه هستیم.

استاد حوزه  افزود: باید توجه داشته باشیم بیشترین توجه خدا به ما به خاطر دعاهای ماست همان گونه که در دعای کمیل هم می خوانیم "سلاح من گریه من است" لذا در خانه خدا اگر رو سیاه بودیم و فهمیدیم رو سیاهیم و گریه و انابه کردیم، خداوند به ما رو می کند؛ بنابراین توجه خدا به ما به جهت دعاهای ماست پس سعی کنیم بیشتر به دعا اهمیت بدهیم.

وی  با اشاره به روایتی از امام باقر(علیه السلام) که می فرمایند:" مَنِ ارتَکَبَ الذنبَ في الخَلاءِ لم یَعبَأِ اللهُ بهِ" یعنی هر که در خلوت گناه کند، خداوند به او اعتنا نمی کند." تصریح کرد: در خلوت گناه نکردن مهم است، زیرا کسی در خلوت ما را نمی بیند؛ در حضور مردم گناه نکردن هنر نیست، زیرا آنجا ممکن است برای حفظ آبرو و مردم داری گناه نکنیم.

آیت الله مهدوی اضافه کرد: اما وقتی در خلوت گناه نکنیم یعنی از ترس خدا و به خاطر انجام فرمان خداوند، گناه نکردیم، لذا خداوند نیز به ما اعتنا می کند.

عضو خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه ما باید بدانیم شروع  حرکت از سوی ماست؛ ما باید کار را آغاز کنیم تا خداوند نیز به کار ما و حرکت ما برکت بدهد، بیان کرد: دار دنیا دار امتحان است، ما باید حرکت کنیم، دعاکردن وسیله اعتنا کردن خدا به ماست و ما باید مراقب باشیم در خلوت گناه نکنیم.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha