پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام یزدان پناه افتتاح مرکز تخصصی حوزوی فلسله اسلامی  اسراء

حوزه/ حجت الاسلام و المسلیمن سید یدالله یزدان پناه خواستار تقویت ظرفیت ها و زیرساخت های آموزشی علم فلسفه در حوزه های علمیه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه قم شامگاه شنبه در آیین افتتاح مرکز تخصصی فلسفه اسلامی اسراء اظهارداشت: در حوزه های علمیه، اساس و محور فلسفه صدرایی است، زیرا در فلسفه صدرا، توسعه و پیشرفت های چشمگیر نسبت به دیگر اندیشه های فلسفی مشاهده می شود و به طور قطع باید ظرفیت های آموزشی این فلسفه را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: روش شناسی فهم متون دینی در فلسفه صدرا که باعث ایجاد تحولات شگرفی در تفسیر شده است، بسیار ضرورت دارد، چراکه ایشان فهم فیلسوفانه نسبت به متون دینی داشته و در تفسیر آیات به دنبال رسیدن به واقعیت هایی است که در آیات وجود دارد، از این رو فهم متون دینی پس از صدرا بسیار اوج گرفت و قابل قیاس با گذشته نیست.

استاد فلسفه با بیان اینکه مراکز تخصصی فلسفی باید بیش از این در رابطه با فلسفه صدرا فعالیت کنند، اظهار داشت: تفسیر قرآن در نزد ملاصدرا نسبت به دیگر فلاسفه تفاوت های بسیاری داشته و کارهای عظیمی در این رابطه به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه باید یک رشته تحصیلی میان رشته ای میان فلسفه و تفسیر وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: ملاصدرا اندیشه های فلسفی را در عرصه اعتقادات به منصه ظهور گذاشت و تحولات شگرفی در این زمینه ایجاد کرد، از این رو باید آموزش و پژوهش در رابطه با فلسفه صدرا با جدیت دنبال شود.

حجت الاسلام و المسلمین یزدان پناه با بیان اینکه از ظرفیت های گسترده فلسفه صدرا تا کنون به خوبی استفاده نشده و همین امر سبب کج فهمی برخی افراد می شود، تصریح کرد: تنها فیلسوفی که توانست از ابعاد گوناگون به عرفان نظری دست یابد ملاصدرا بوده که این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به ظرفیت آموزشی فلسفه صدرا در زمینه اخلاق نیز، گفت: فلسفه سیاسی که ملاصدرا مطرح کرده است، از رشته هایی است که امروزه بیش از گذشته به آن نیازمندیم و این فلسفه در حال شکوفایی است که می تواند مورد استفاده بسیاری قرار بگیرد.

صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و صدرالمتألهین، فیلسوف بزرگ شیعه و ایران در سده یازدهم هجری قمری و بنیانگذار حکمت متعالیه است که بنابر قول معروف در سال ۱۰۴۵ هجری قمری درگذشته است.

لازم به ذکر است، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی تحت اشراف آیت الله العظمی جوادی آملی امشب با حضور اساتید و طلاب علاقه مند به فلسفه و کلام افتتاح شد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha