جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری

حوزه/ رییس موسسه کتاب شناسی شیعه قم در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، انتقال تجربیات حوزه قم به نجف و نیز کسب تجربه از حوزه کهن نجف اشرف برای مدارس علمیه ایران را حائز اهمیت دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری رییس موسسه شیعه شناسی گزارشی از روند ملاقات ها و دیدار با شخصیت های حوزه علمیه عراق را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه حضور هیئتی از سوی حوزه قم به نجف، دارای آثار و برکات ارزشمندی بود، اظهارداشت: این سفر کاری و زیارتی به منظور معرفی بیشتر حوزه علمیه قم و شناخت و اطلاع از برنامه ها و فعالیت های علمی، پژوهشی، آموزشی و برنامه ریزی های درسی حوزه های علمیه نجف و کربلا بود.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه افزود: ارائه تجربیات حوزه علمیه قم و کسب تجربه از فعالیت های حوزه علمیه نجف اشرف و کربلای معلی، ایجاد همدلی و هم افزایی پیرامون مسائل علمی و آموزشی همچنین دیدار با چند تن از مراجع و علمای شیعه از دیگر اهداف این سفر بود که بحمدلله توفیقاتی حاصل شد.حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری

وی به دیدار با مراجع تقلید شیعه در عراق اشاره کرد و گفت: در این دیدارها مراجع معظم تقلید شیعه بر همکاری، تعامل و هم افزایی بیشتر حوزه های علمیه قم و نجف اشرف تاکید داشتند و انسجام و وحدت بیشتر این دو حوزه کهن را دارای آثار و برکاتی برای نظام اسلامی توصیف کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری بیان داشت: در این دیدارها آیت الله العظمی بشیرنجفی خواستار تقویت نظام سنتی تدریس بود و معتقد بودند نباید کتب درسی تغییر کند و آیت الله سید مرتضی قزوینی در کربلا نیز ضمن تاکید بر پرورش طلاب نخبه، خواستار تربیت و پرورش خطبایی زباندان شدند.

وی به سخنان آیت الله سیدمحمد تقی مدرسی اشاره کرد و گفت: ایشان نیز با تاکید بر جذب مردم با ادبیات جدید خواستار حفظ سبک و سیاق سنتی حوزه به ویژه توجه به محتوای کهن آن بود.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت  فعلی حوزه نجف اشاره کرد و اظهارداشت: حوزه علمیه نجف مدرسه محور است و هر مدرسه ای شیوه ای خاص و مواد درسی خاص خود را با شیوه استاد محوری دنبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری بیان داشت: طی سالهای اخیر رویکردهای علمی و آموزشی حوزه نجف تغییراتی داشته است، بطوریکه می توان به تشکیل درس های تفسیری، چاپ و انتشار چندین عنوان مجله ( با حمایت عتبه حسینی و عباسی) اشاره کرد.

وی به نتایج دستاوردهای این سفر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه نتایج ارزشمندی در راستای تعاملات و همکاری های طرفین حاصل شد.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه یادآور شد: تا کنون بازدیدهایی از سوی مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه قم صورت گرفته که آثار و برکات ارزشمندی برجای گذشته و امیدواریم در سایه این تعامل، همدلی، همکاری و هم افزایی، برنامه های علمی و آموزشی شایسته ای در هر دو حوزه صورت پذیرد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha