جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وحدت

حوزه/ مطابق نظر قرآن و سنت نبوی و سیره علوی اثبات شده است، حفظ وحدت جامعه اسلامی و مسلمانان در برابر دشمنان اسلام، بر خلافت رسمی و حکومت ظاهری بر جامعه اسلامی اولویت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام طیب حسینی امروز در کمیسیون تخصصی کنفرانس بین المللی گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب که در قم برگزار شد گفت: یکی از اساسی ترین مسایل کلامی مورد اختلاف میان شیعه امامیه و مذاهب اهل سنت، اختلاف در جانشینی و خلافت پیامبر است.

وی افزود: امامیه خلافت پیامبر را بعد از رسول خدا(ص) امیرمومنان و اهل سنت ایشان را خلیفه چهارم می دانند؛ این اختلاف در طول چهارده قرن تاریخ اسلام، پیامدههای مذهبی، سیاسی و اجتماعی به بار آورده است.

دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: به نظر می رسد  عامل اصلی این همه اختلاف و دشمنی و آثار و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن فاصله گرفتن از آموزه های قرآن مجید و سنت واقع گرایانه و معتدل پیامبر و امیرمومنان در مقام دو الگوی مورد اجتماع همه مسلمانان است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:اگر به قرآن و سوره طه مراجعه کنیم می بینیم که در کنار تایید وجوه اختلاف در این موضوع بر ضروری بودن حفظ وحدت و یکپارچگی میان امت اسلام تاکید شده است.

وی گفت:  مطابق نظر قرآن و سنت نبوی و سیره علوی اثبات شده است، حفظ وحدت جامعه اسلامی و مسلمانان در برابر دشمنان اسلام، بر خلافت رسمی و حکومت ظاهری بر جامعه اسلامی اولویت دارد.

وی اظهارکرد: بر اساس آموزه های قرآن، سوره طه و به تبع آن بنا بر توصیه های پیامبر و سیره عملی امام علی(ع) ضرورت دارد همه پیروان و باورمندان به قرآن مجید اختلافات اساسی مذهبی خود را که به تفرقه میان امت واحده اسلامی انجامیده و موجبات جنگ های داخلی و تضعیف امت اسلامی را فراهم آورده، کنار نهند و در عمل همه تلاش های خود را برای وحدت مسلمانان به کار بگیرند.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: راه کارهایی که در سوره طه برای وحدت بیان شده است شامل عناصری چون توجه به شرایط جامعه اسلامی و واقعیت ذاتی انسان، عدم از هم پاشیدن امت اسلامی به دلیل وجود اختلاف، عدم توهین به مقدسات هم، مقابله با سرکشان از این اتحادو.... است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha