پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی

حوزه/ استاد حوزه گفت: بر اساس آموزه های وحیانی حقیقتاً راه برای ایجاد جهانی نو و نوین متکی بر یک تمدن اصیل و گفتگوی سازنده وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی،  دبیرکمیسیون علمی «اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان مسلمانان» کنفرانس بین المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» بیان داشت: آرزو داریم که این کنفرانس به ویژه این نشست، در جهت توسعه و ارتقاء مناسبات، ارتباطات و علایقی که حقیقتاً بر اساس آیین وحیانی، کتاب و سنت بین کشورهای اسلامی وجود دارد گام های بلندی بردارد و زمینه ای برای یک تفاهم و یک توافق علمی و عملی فراهم آورد که نتیجه آن ارتقاء عقلانیت و اعتدال در جهان اسلام خواهد بود.

وی در ادامه اذعان داشت: امروزه جهان اسلام و خصوصاً روابط ایران و کشورهای عربی به دلیل عدم وجود یک عقلانیت و اعتدال شایسته در اضطراب و التهابی به سر می برد که هرگز شایسته دو تمدن بزرگ و توانمند به لحاظ فرهنگی، علمی و سابقه دیرینه تمدنی نیست که در چنین فضایی از اختلافات زیست کنند و بیگانگان نسبت به این فضا طمع بورزند و گمان ناصواب پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی با اشاره به اهمیت موضوع گفتگوی میان ایران و جهان عرب خاطرنشان کرد: موضوع این کمیسیون امروزه از مهمترین ضرورتهایی است که می تواند برای تعالی و رشد فرهنگی جوامع موثر باشد و از سوی دیگر نیاز و دغدغه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود جوامع نیز هست.

وی افزود: این نشست علمی و فرهنگی برای فراهم آمدن یک توافق و یک تفاهم علمی و عملی در ساحت اجتماع و مسائل کلان جهان اسلام و مناسبات و روابطی است که میان ایران و جهان عرب وجود دارد که امیدواریم آثار و نتایج آن را هم در توافقات علمی و هم در صحنه عمل، شاهد باشیم.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به گسترش جریانهای افراطی در منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: بخش قابل توجهی از افراط گری ها و خشونت هایی که در منطقه به وجود آمده است منشاء عدم شناخت و درک صحیح از اسلام و منابع وحیانی دارد، که این نشست ها می تواند زمینه رشد و شکوفایی جوامع اسلامی و ارتباط صحیح و شکل یافته و منطقی بین کشورهای اسلامی به ویژه ایران و جهان عرب را ایجاد کند و در مقابل جریانهای افراطی بایستد.

وی تاکید داشت: بر اساس آموزه های وحیانی حقیقتاً راه برای ایجاد جهانی نو و نوین متکی بر یک تمدن اصیل و گفتگوی سازنده وجود دارد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha