جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 406424
۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
حجت الاسلام علیرضا ذبیح

حوزه/ حجت الاسلام ذبیح  گفت:  اگر خداوند متعال به بنده ای کم نعمت دهد او را تحقیر نکرده و اگر به بنده ای نعمت فراوان دهد او را تکریم نکرده است، بلکه اینها امتحان بنابر ظرفیت افراد است یکی با صبر امتحان شده و دیگری با ثروت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام علیرضا ذبیح، در مراسم هفتگی هیئت مکتب الصادق(ع) طلاب و روحانیون حوزه علمیه همدان در حسینیه کوی طلاب، گفت: اولیای الهی به واسطه ظرفیت بالا و خلوصی که در راه خداوند داشتند به این مرتبه رسیدند.

وی در ادامه با اشاره به برگزیده شدن اولیای الهی در راه ابلاغ رسالت، بیان داشت: شرط انتخاب اولیای الهی زهد ورزیدن در دنیاست و خداوند متعال به واسطه علم لایزال خود آنها را برای امر ابلاغ رسالت دین برگزید.

این استاد حوزه ادامه داد: خداوند متعال شرط انبیا در انجام وظیفه و رهبری جامعه را زهد قرار داده و حال که ما مدعی ادامه راه انبیا هستیم و می خواهیم مصداق مبلغان کلام الهی شویم، باید زاهد فی سبیل الله شویم.

وی در ادامه با اشاره به لزوم زهد در راه ابلاغ دین، خاطرنشان کرد: زهد یعنی به آنچه از دست می دهی از بهره دنیا تاسف نخوری و از روزی های خداوند متعال فرحناک نشوی.

حجت الاسلام ذبیح با اشاره به اهمیت خودسازی در جوانی، تصریح کرد: انسان باید از اول جوانی به فکر تربیت و خود سازی بوده تا در زمانی که خواست امتحان شود شهوت و دنیاپرستی او را به زمین نزند.

وی در ادامه با اشاره به حدیث امام صادق( ع) در رابطه با نعمت هایی که خداوند متعال به بندگان داده،  بیان داشت:  اگر خداوند متعال به بنده ای کم نعمت دهد او را تحقیر نکرده و اگر به بنده ای نعمت فراوان دهد او را تکریم نکرده است.

این استاد حوزه ابراز داشت: اهل بیت(ع) در تولید ثروت کم نداشتند و داشتن ثروت مقوله بدی نیست، بلکه چطور استفاده کردن از نعمت هایی که در دست ما امانت هستند، مهم است، همانند امیر مومنان(ع) که همیشه دارایی های خود را با فقیران  تقسیم می کرد.

وی در پایان با اشاره به تعریف جامع و مانع زهد گفت: زهد دو بعد دارد، نخست بعد قلبی دوم بعد عملی، عدم تعلق قلبی شرط لازم است و برای زاهد کافی نیست.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha