سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام و المسلمین جواد سلیمانی

حوزه/ استادیار و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: جهان غرب بعد از رنسانس توانست با بهره گیری از مدرنیسم فهم بشر را تغییر داده و با کم رنگ کردن مذهب به زندگی مادی گرایانه دل خوش کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین جوادسلیمانی شامگاه دوشنبه در نشست علمی « تفسیر حرکت تاریخ بر اساس سنت غلبه حق بر باطل» در سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) قم اظهارداشت: پیروزی حق بر باطل بر اساس یک تحلیل فلسفی و کلامی توجیه پذیر است که حق امری وجودی و باطل عدمی است، آنچه خدا خلق می کند حق است و محدودیت های ماهیت ناشی از عدمی بودن آن می باشد.

نویسنده کتاب « آزمون خواص » با بهره گیری از اندیشه فکری علامه طباطبایی و شهید مطهری به تببین موضوع مورد بحث پرداخت و افزود: علامه طباطبایی معتقد است هر چه اهل باطل خدعه کنند نمی توانند باورهای مردم و این انسان های سلیم النفس را نسبت به اهل حق و رهبران حق از بین ببرند و اگر امروز شاهد غلبه اهل باطل بر اهل حق هستیم فقط ظاهر و از لحاظ فیزیکی توانسته اند غلبه کنند .

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی ادامه داد: در برهه ای از تاریخ شاهد بوده ایم که صاحبان زر، زور و تزویر توانسته اند فهم بشر را تغییر دهند به گونه ای که نظام اعتقادی و ارزشی اکثر افراد جامعه را تغییر و حق را باطل، باطل را حق جلوه دادند و در چنین حالتی دیدند نمی توانند باز هم صاحب دل و وجدان افراد شوند، لذا با ظلم و ستم نیز دوباره همراه شدند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در ادامه به اندیشه شهید مطهری پیرامون غلبه حق بر باطل اشاره کردو گفت: شهید مطهری معتقد است که باطل طفیلی حق است و خودش به خودی خود وجود ندارد.

وی به آیه « أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ کَذلِکَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْکُثُ فِي الْأَرْضِ کَذلِکَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ » اشاره کرد و افزود: خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاری شد سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد و از آنچه ( در کوره ها ) برای به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجود می آید- خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند!- امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ، ولی آنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند خداوند اینچنین مثال می زند!

استاد دانشگاه ادامه داد: با استفاده از این آیه، شهید مطهری معتقد است باطل همانند کف های روی آب ها و سیلاب ها هستند، لذا باطل طفیلی حق است.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی بیان داشت: حضور باطل در جامعه سطحی، موقت و طفیلی است، اما حق حضوری دائم و حداکثری دارد، اگرچه در نگاه سطحی جبلان و نمود باطل در تاریخ بیش از حق است ولی در نگاه عمیق اصالت، دوام، بقا از آن حق و حقیقت است.

استادیار موسسه امام خمینی(ره) اظهارداشت: در تاریخ اهل باطل یعنی سلاطین و صاحبان زر، زور و تزویر به چشم می آیند ولی توده مردم که اکثریت جامعه بشری را تشکیل می دهند در واقع حقیقت حرکت تاریخ را می سازند و آنها نوعا تسلیم آیین حق هستند و بر طبق گرایش فطری خود حرکت می کنند.

وی با اشاره به گفتاری از شهید مطهری، گفت: اگر به همین مسیحیت تحریف شده نگاه کنیم و بروید به روستاها و شهرهای مختلف آیا کشیشی را می بینید که فاسد باشد،با نام مسیح و مریم با خلوصی که دارند تقوا و پاکی را میان مردم گسترش می دهند، تقصیری هم ندارند و آنها به بهشت می روند لذا باید حساب روحانیت حاکم و فاسد مسیحیی را از اکثریت مبلغین و پیروان مسیح جدا کرد، چرا که آنها به دلیل جهل و نادانی ، فریب فریبکارانی را که خورده اند به این سمت و سو رفته اند و نمی توان آنها را مقصر دانست و جزء مفسدین، خرابکارها و منحرفین عنوان کرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha