پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ خروجی کار جلسات جامعه مدرسین به گونه ای است که گاهی نیاز است با رهبر انقلاب در میان گذاشته و رهنمودی از ایشان خواسته شود و در مواردی به مسئولین نظام، نامه ای نوشته و تذکری داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار مسئولین و اساتید دانشگاه امیرالمومنین(ع) استان اصفهان که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزارشد، به رسالت و وظایف جامعه مدرسین اشاره کرد و گفت: جامعه مدرسین یکی از نهادهای حوزوی، دیرپا است، یعنی زمانی که این جامعه بنا نهاده شد، بنیان گذاران جامعه مدرسین، شخصیت هایی چون مرحوم آیت الله مشکینی و حتی رهبر انقلاب در جلسات نخستین جامعه مدرسین حضور داشتند.

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: حقیقتا سرمایه زیادی، از افراد جامعه را از دست داده ایم. جامعه مدرسین اساس نامه ای دارد، اهدافی در آن پیش بینی شده، رابطه ای نیز در اساسنامه با نظام اسلامی تعریف شده، ولی این رابطه چون قبل از انقلاب نوشته شده به همین دلیل بعداز انقلاب مطابق با شرایط، بازبینی شده است.

 تعداد  اعضاء،معاونتها، کمیسیونها

عضو خبرگان رهبری گفت: در زمان امام راحل و بعد از رحلت ایشان، ارتباط  قوی بین جامعه و ارکان انقلاب برقرار است و خواهد بود. اعضای جامعه مدرسین از 30 الی40 نفر تشکیل شده و در جلسات شرکت می کنند.

وی عنوان کرد: جامعه مدرسین از معاونتهایی چون جامعه و روحانیت، جامعه و مردم، جامعه و نظام و جامعه و پشتیبانی  تشکیل  و برای هرکدام رسالت های تعیین و مشخص شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: جامعه مدرسین همچنین ازکمیسیونهای مانند فرهنگی، سیاسی، حوزه و روحانیت تشکیل شده و رسالت آنها رسیدگی به مسائل کشور و حوزه است.

وی عنوان کرد: زمانی که در کشور مسائل مهمی پیش می آید و نیاز به کار کارشناسی و بررسی است،کمیسیونها تشکیل و مسائل بررسی می شود بعد در صحن علنی جامعه مدرسین به بحث و تبادل نظر گذاشته شده و سپس تصمیم گیری می شود.

امام  جمعه قم  تاکید کرد: خروجی کار جلسات جامعه مدرسین به گونه ای است که گاهی نیاز است با رهبر انقلاب در میان گذاشته و رهنمودی از ایشان خواسته شود، در مواردی به مسئولین نظام، نامه ای نوشته و تذکری داده شود و حتی در مواردی لازم است، هئیت هایی از سوی جامعه مدرسین اعزام شوند، مسئله ای را با مسئولین زی ربط نظام و دغدغه هایی را در رابطه مسائل کشور دارند، مطرح کنند، این ها از رسالت های جامعه مدرسین است.

جامعه مدرسین چشم بینای نظام و انقلاب

وی ابراز داشت: از دیگر وظایف جامعه مدرسین رصد اطلاعیه ها در مناسبت های مختلف در رابطه با رویداد های داخلی و خارجی است، جامعه مدرسین همیشه آماده و به روز است؛ هر حادثه ای که در داخل و خارج کشور اتفاق می افتد لازم است صریحا اظهار نظر کند.

عضو خبرگان رهبری به تعبیری رهبرانقلاب درباره جامعه مدرسین گفته اند« لازم است جامعه مدرسین درباره هر حادثه ای اظهار نظر صریح«لا ونعم» داشته باشد» اشاره کرد و افزود: معنای سخن رهبر انقلاب این است، جایی که باید جامعه مدرسین درباره حادثه ای اظهار نظر قاطع کند و بگوید«نه»، آن را محکم بگوید و آن جایی که باید اظهار نظرکند و بگوید «بله»، محکم و قاطعانه بگوید و نهایتا در همه موارد اظهار نظر کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در جامعه مدرسین، کمیسیونی با عنوان محتوایی است، درباره کارهای پژوهشی که نیاز به بررسی دارد در این کمیسیون بررسی می شود.

 برگزاری اجلاسیه ها

وی به برنامه های این جامعه اشاره کرد و گفت: هر دو سال یکبار جامعه مدرسین اجلاسیه را تحت عناوین مختلفی مانند علمای بلاد در استانها و شهرها برگزار می کند، چند ماه پیش جلسه ای با همین عنوان برگزار شد و بیش از هزار نفر از علما و بزرگانی از خبرگان، مسئولین نظام و حوزویان کشور در آن حضور داشتند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید براینکه برگزاری اجلاسیه علمای بلاد در حقیقت مانوری از روحانیت و حوزه و جامعه مدرسین  بود، اظهارداشت: معمولا موضوع که در این اجلاسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد، براساس شرایط زمان، جامعه و حوزه در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مباحث روز  انتخاب می شود و در آن اجلاسیه اخیر موضوع روز «حوزه انقلابی» بود و درباره آن هم فکری و اظهار نظرات خوبی شده است.

امام جمعه قم ابراز داشت: اجلاسیه دیگری که هر دو سال یکبار برگزار می شود، اجلاسیه منطقه ای با محوریت یک منطقه و  مشارکت چند استان است.

 وی گفت: اجلاسیه ای دیگری نیز جامعه مدرسین بر اساس  ضرورت در استانی برگزار می کند؛ مثلا شرایط ویژه ای اقتضاء می کند که در استانی اجلاسیه داشته برگزار شود، مانند اجلاسیه ای که  استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط فرهنگی، اقلیمی و مسائل دیگر که داشت برگزار شد.

ارتباط سازنده جامعه مدرسین با بخشهای مختلف حوزه

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: جامعه مدرسین همچنین ارتباط خوبی با مجمع عمومی اساتید، جامعه روحانیت حوزه علمیه قم، با مجامعی که درحوزه تشکیل شده مانند مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه «که متخبین از طلاب و فضلا می باشند و  انتخابات آن  هم از طریق جامعه مدرسین صورت می گیرد»، دارد.

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: جامعه مدرسین مجموعه وزین است، دلیل این مطلب تعبیرات رهبر انقلاب در مورد جامعه مدرسین می باشد که  تعبیرات اعجاب آوری است.

معیار جامعه مدرسین برای انتخاب کاندیداها

امام جمعه قم با بیان اینکه برای جامعه مدرسین معیارهای نظام مهم است و حب و بغض نسبت به هیچ دولتی نداشته و ندارد؛ گفت:  آنچه برای جامعه مدرسین مهم است حرکت دولت ها در چارچوبه نظام اسلامی، رهمنودهای امام(ره) و رهبری است.

عضو خبرگان رهبری افزود: در حقیقت معیار و میزان برای جامعه مدرسین سطح همراهی دولت ها با رهبری است، هر چه نزدیک تر و رابطه بیشتر با رهبر و رهمنودهای ایشان داشته باشند برای آنها بهتر خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری به رسالت دیگر جامعه مدرسین اشاره کرد و بیان داشت: جامعه مدرسین برای انتخاب جانشینی افرادی در نهادهای مختلف نیز  مسئولیتی دارد، افراد تاثیر گذار که با رفتن آنها خلاء ای پیش می آید.

تربیت نیروی متخصص و کار آمد برای نظام

وی بابیان اینکه تربیت نیروهای متخصص برای نظام در پُست های مختلف بخشی از مسئولیت حوزه ها است، اظهار داشت: حوزه بزرگ 80 هزار نفری یکی از فعالیت اصلی آن، تربیت فقیه و عالم برای حضور در مسئولیت های مختلف مانند اعضای شورای نگهبان است که برخاسته از این حوزه  می باشند.

امام جمعه قم گفت: گاهی اوقات مسئولین حوزه مثلا تصمیم می گیرند تعداد افراد مشخصی را برای شورای نگهبان و قوه قضائیه تربیت کنند، یعنی از اول برنامه با این رویکرد است، ولی تا الان این رویکرد را نداشته ایم .

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: البته در این چند سال اخیر بعضی از مدارس حوزوی و فقهی با انگیزه مشخصی، یعنی تربیت فقیه، برنامه هایی را شروع کردند یکی از آن مراکز«جامعه علوم اسلامی»  است.

امام جمعه قم عنوان کرد: هدف این مرکز و مدارس مورد نظر تربیت طلاب مستعد برای مسئولیت های مهم  است. در این مراکز طلاب در کنار مباحث رایج در حوزه، با مباحثی که نظام اسلامی به آن نیاز دارد، آشنا می شوید. این نوع فعالیت ها در حد یکی دو مدرسه عالی برای تربیت چنین افرادی در حوزه تشکیل شده است.

معرفی جامعه مدرسین در 8 کتاب

عضو خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال چرا با وجود این همه کار کرد مهم جامعه مدرسین، اطلاع رسانی نشده است گفت: کار خوبی برای معرفی جامعه مدرسین صورت گرفته، یکی انتشار کتاب 8 جلدی درباره ادوار دوران سیاسی و موضع گیری های اعضای جامعه مدرسین است که چاپ شده است؛ ولی در ادامه این فعالیت قرار است، جزءواتی تنظیم شود تا سابقه وکارکردهای جامعه مدرسین بیشتر در معرض عموم افراد قرار گیرد..

جامعه مدرسین و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون بحث خاصی در جلسات جامعه مدرسین«جز مباحث پراکنده» درباره انتخابات مطرح نشده، ابراز داشت: دلیل مطرح نشدن آن، سخنان و تاکیدهای مکرر رهبر انقلاب است« سفارش کردند تا می توانید فضای جامعه را تبدیل به فضای انتخاباتی نکنید».

آیت الله حسینی بوشهری گفت: اگر جامعه قبل از موعد مقرر به سمت فضای انتخاباتی برود، همه فکر و ذهن مسئولین و جامعه درگیر خواهد شد و  مسائل اصلی و کلان کشور به حاشیه خواهد رفت.

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: دعا کنید آنچه خیر دین، نظام و انقلاب و کشور است همان پیش بیاید و مردم به اهداف دنیا و آخرت برسند و دغدغه های رهبر انقلاب برطرف شود و طمع دشمنان به نامیدی تبدیل شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha