چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
درس خارج آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم دارا بودن همت بلند برای دستیابی به اهداف زندگی تاکید کردند و گفتند: همت ما باید بالا باشد و در عین حال هرچه بالا برویم، تواضع ما بیشتر باشد و این نشانه کمال است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم، با اشاره به حدیثی از امام معصوم(ع) اظهار داشتند: از امام (ع) پرسیدند حق خدا بر بندگان چیست؛ حضرت فرمود: حق خدا بر علما این است که آنچه را می داند بگوید و آنچه را نمی داند بگوید نمی داند.
ایشان با بیان اینکه عالمان از گفتن کلمه "نمی دانم" نباید عاجز باشند، گفتند: اگر اطلاعات اشتباهی بیان شود، نشان می دهد که ایمان ضعیف است و گفته های قبلی نیز دچار ابهام می شود.
ایشان تصریح کردند: طلبه نباید بگوید من موسوعه، دایره المعارف و حلال مشکلات هستم و از "عرش تا فرش" و از "فرش تا عرش" را اطلاع دارم؛ طلبه باید به دیگران بگوید پرسش خود را مطرح کنید، اگر پاسخ را می دانست که جواب دهد اگر نمی دانست بگوید نمی دانم.
معظم له با بیان اینکه ما علم لدنی نداریم، گفت: ما هرچه داریم از بشر گرفتیم و محدود است.
حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم خضوع نسبت به جهل تاکید کردند و گفتند: انسان اگر بگوید نمی دانم عیب نیست و سراغ دانستن می رود و باید سبب شود که همت خود را افزایش دهیم.
ایشان بر لزوم دارا بودن همت بلند برای دستیابی به اهداف در زندگی تاکید کردند و گفتند: همت ما باید بالا باشد و در عین حال هرچه بالا برویم، تواضع ما بیشتر باشد، این نشانه کمال است.
معظم له در پایان به نقل خاطره امام خمینی(ره) از آیت الله العظمی بروجردی اشاره داشتند و گفتند: حضرت امام خمینی نقل می کردند، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی تازه به قم آمده و به دیدن مرحوم آیت الله صدر پدر امام موسی صدر رفته بود؛ مرحوم صدر از این مرجع تقلید پرسیده بود شما در حاشیه عروه حاشیه عروه یک تسبیحه را کافی نمی دانید درحالی که صحیحه زراره یک تسبیحه را کافی می داند؛ این مرجع تقلید پاسخ داده بودند: من فحص از معارض نکردم.
انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha