پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پلاسکو، یک‌هزارم زلزله تهران

حوزه/ سوگ سنگین ملت در این حادثه ناگوار گرچه تجربه تلخ تاریخی است، اما می‌تواند و باید با درس‌های ماندگار، شاخص و دلیل راه برای مردم و مسئولان گردد.

خانواده بزرگ ایران اسلامی، هم‌نفس و همراه، روزهای سختی را می‌گذراند، همه مردم، جاماندگان در زیر آوارهای پلاسکو را از بستگان نزدیک خود می‌شمارند و برای آن‌ها آه و اشک و اسف دارند.

سوگ سنگین ملت در این حادثه ناگوار گرچه تجربه تلخ تاریخی است، اما می‌تواند و باید با درس‌های ماندگار، شاخص و دلیل راه برای مردم و مسئولان گردد.

نگاه نافذ به وقایع گرانباری این‌گونه در نقاط مختلف جهان، ضمن کاهش آلام اجتماعی، اندرزهای افزون‌تری را به ما می‌دهد و تنبه و تدبر جامعه را ژرفای بیشتری می‌بخشد.

29 ژوئن 1995 شهر سئول شاهد اتفاق غم‌باری بود که در مرکز خرید سمیونگ رخ داد و در این واقعه 502 نفر کشته و 937 نفر مجروح شدند؛ بنگلادش نیز در 24 آوریل 2013 حادثه‌ای دهشتناک را در ساختمان تجاری راناپلازا دید که در این فاجعه 1129 نفر جان باختند و ... .

شاید اگر آتش‌سوزی پلاسکو چند ساعت دیرتر روی می‌داد نیز اینک باید برای صدها نفر به سوگ می‌نشستیم، هرچند غم هریک از این عزیزان مصیبتی بزرگ در قلب ماست، اما احتمال فراتر رفتن آمار از آن‌چه اتفاق افتاده، دور نبود.

اینک امواج ابراز احساسات نسبت به این رویداد غم‌افزا فضای کشور را فرا گرفته و اظهار همدردی مردم و نظام با خانواده‌های داغدار، میهن را در هاله‌‌ای از اندوه و افسوس قرار داده است، اما در این میانه عقل و تدبیر اقتضاء می‌کند که مدیران برنامه‌ریز، نه نگاهی احساسی، بلکه واقع‌بینانه به شرائط ناامن شهرهای بزرگ به ویژه تهران در مقابل حوادث غیرمترقبه بزرگ‌تری چون زلزله، سیل و ... داشته باشند.

مسئولان می‌گویند در تهران 12 میلیونی، 3 هزار ساختمان مشابه پلاسکو داریم و این در حالی است که آمار و اطلاعات شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نیز گویای وضعیتی مشابه در افق‌های کوچک‌تر است.

فاجعه اخیر، حادثه‌ای کوچک در محدوده یک مجتمع در کلان‌شهر تهران بود، حال اگر زلزله یا سیل سنگینی را در تهران شاهد باشیم، چه تصویری را از این شهر با توجه به وضعیت ساختمان‌ها، تأسیسات، زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات امدادی می‌توان تصور کرد؟

کالبدشکافی کارشناسانه تهران از منظر سازه‌ها و تأسیسات پیدا و پنهان شهری، حاکی از عدم آمادگی این کانون پرتراکم جمعیتی برای حوادث غیرمترقبه بزرگ است.

پیش‌بینی تکانه‌ی گسل‌های تهران در مقیاس حدود 7 ریشتر توسط متخصصان، هشدار جدی است به مسئولان اجرائی کشور که با توجه به وجود چند هزار ساختمان و کارگاه مشابه پلاسکو در این فراشهر، حادثه‌ای چون زلزله می‌تواند حداقل هزار برابر پلاسکو برای کشور خسارت جانی، مالی، اعتباری و ... به بار آورد.

تاکنون عنایات الهی و الطاف اهل‌بیت علیهم‌السلام ما را از بسیاری از حوادث بزرگ مصون داشته، اما تدبر و تدبیر، نباید ما را برای حتی احتمال اندک هزار پلاسکو در یک روز آماده سازد؟!

براستی امروز در مسیر ایمن‌سازی جامعه از حوادث غیرمترقبه کجا ایستاده‌ایم؟!

حسن مولایی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha