جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد ریگ در یزد

حوزه / مسجد ریگ رضوانشهر(یزد) از بناهای دوره تیموری و متعلق به قرن نهم هجری است که پس از سالیان دراز در سال ۱۳۷۰ با تلاش کاوشگران از زیر ریگ های کویر بیرون آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، مسجد ریگ رضوانشهر از آثار قرن هفتم هجری قمری می باشد که به علت هجوم ریگ، زمان طولانی زیر شن بوده، ولی چند سالی است که از زیر شن بیرون آمده است.

در اطراف این مسجد تپه های ماسه ای فراوان دیده می شود؛ محراب این مسجد با کاشی کاری معرق تزیین شده است؛ به فاصله کمی از این مسجد بقایای آثار دیوار و خانه های بسیار قدیمی به صورت مخروبه دیده می شود.

مسجد ریگ رضوانشهر یعنی مسجد جامع قدیم که از بناهای قابل توجه قرن هفتم هجری قمری است. صحن مسجد که زیر گنبد قرار دارد مربعی است به اندازه 6 در 6 متر و از طرف مغرب به بقعه ای که متصل به مسجد است راه داشته است این مسجد امروزه در جوار شهر رضوانشهر واقع شده اطراف، آنرا شن های روان احاطه نموده که یادآور شکوه و جلال شهر در طی قرون و اعصار گذشته می باشد.

ساختار معماری مسجد و ستون های ستبر آن و وسعت بنای مسجد حکایت از بزرگی و عظمت رضوانشهر در گذشته های دور دارد.

بنابر این گزارش؛ بنای مسجد نیز بر سبک معماری شیعی بنا شده که در جای خود سندی معتبر بر بالندگی مذهب شیعه در این سرزمین قبل از رسمی شدن تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور محسوب می شود.

چنانکه می دانیم در سال 907 هجری با تاج گذاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور معرفی شد و فتح یزد بدست قزلباشان صفوی در سال 909 هجری اتفاق می افتد حال آنکه بنای مسجد به دو قرن قبل از این واقعه باز می گردد.

مسجد ریگ رضوانشهر تا سال 1370 شمسی در زیر شن های روان مدفون بوده و تنها یک قسمتی از گنبد آن و سه قبر کاشیکاری شده نمایان و چشم نظاره گران را به خود جلب می کرد که در سال مذکور به منظور توسل از درگاه ایزدی به جهت شفای یکی از بیماران (مرحوم سید حسین هاشمی مدیر دبستان آزادی رضوانشهر) و ادای وظیفه مردم رضوانشهر در جمع آوری خاک های زیر گنبد و تمیز کردن آن متوجه می گردند این مسجد در اثر طوفان های سهمگین گذشته زیر خروارها خاک مدفون شده لذا اقدام به حفاری در اطراف مسجد نموده که با دیوارهای عظیم و بدون سقف مواجه می شوند و شروع به بازسازی می نمایند.

از مطالب مذکور در کاشی های قبر اصلی معلوم شد که بانی مسجد همین شخص است که در بقعه مدفون است و فرزندش را هم بعداً در کنار او به خاک سپرده اند.

۱- قبر حاجی کمال الدین بانی احتمالی مسجد که در وسط بقعه جای داشت و تنها قسمت هایی از کاشیکاری بدنه قبر بر جای مانده بود و بر دور قبر به خط نسخ خوش بر کاشی معرق ابیاتی به چشم می خورد.

۲قبر حاجی جمال الدین محمود بن حاجی کمال الدین حسین بن جلال الدین محمود در سمت چپ و جنب دیواره شرقی به اندازه 68 در 220 سانتی متر و به ارتفاع 55 سانتی متر که بر دوره آن به کاشی معرق و به خط نسخ اسامی مبارک دوازده امام و بر حاشیه سطوح آن آیه الکرسی و در وسط گل و بته لا اله الا الله محمد رسول الله کتابت شده و اضافه برآن در بالای سر این قبر کتیبه مستطیل شکلی نصب بوده که توسط غارتگران آثار تاریخی از جا کنده شده و بیرون برده شده است .

در قسمت شرقی بقعه ، قبر سومی وجود دارد که از هویت صاحب آن اطلاع دقیقی در دست نیست .

البته چند سال قبل با اجرای طرح بازسازی مسجد، بقعه ای پیدا شد که در آن 23 قبر کاشی کاری شده نمایان گشت که همگی بدون تاریخ است . در اطراف مسجد هنوز بناهای خشتی وجود دارد که پر از شن بوده و تخلیه نشده است.

حدود 200 متر بالاتر از مسجد یک آسیاب آبی وجود داشته که کاملا در زیر زمین مدفون است مسجد ریگ رضوانشهر با شماره 2402 توسط سازمان میراث فرهنگی در لیست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد ریگ رضوانشهر به عنوان زیارتگاهی پذیرای زائران از سراسر استان و استانهای همجوار در طول هفته خصوصاً شب های جمعه می باشد و هر شب جمعه دعای ملکوتی کمیل با عظمت خاصی انجام می گیرد.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha