جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علامه شعرانی

حوزه/ دبیر علمی جشنواره علامه شعرانی(ره) با اشاره به استقبال کم اساتید و فضلای حوزه تهران از این جشنواره، گفت: تا وقتی که معیار سواد و ترقی، نمره و حفظ محوری باشد وضعیت همین‌گونه خواهد بود. مگر اینکه نظام آموزشی پژوهش محور مورد توجه جدی قرار بگیرد و در آن صورت پیشرفت واقعی در علم، مطالعه و پژوهش حاصل خواهد شد.

دکتر حسین زحمتکش زنجانی، دبیر علمی دومین جشنواره پژوهشی علامه شعرانی(ره) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که آثار پژوهشی در مراحل نهایی ارزیابی قرار دارد، اظهار داشت: جشنواره علامه شعرانی ویژه اساتید و فضلای حوزه علمیه استان تهران می‌باشد. بنا بر این در این جشنواره همه اساتید حوزه‌های علمیه استان تهران و طلابی که سطح دو را به اتمام رسانده و بالای 31 سال سن دارند، می‌توانستند در این جشنواره حضور یابند.

وی افزود: در این دوره از جشنواره، غیر از اساتید، طلاب بالای 31 سال که از نظر وضعیت تحصیلی، پایه نه و بالاتر هستند و همچنین کادر مدارس علمیه اعم از مدیران و معاونان با ارائه اثر پژوهشی در یکی از قالب‌هایی که قبلاً مشخص شده بود، شرکت دارند.

دبیر علمی جشنواره علامه شعرانی(ره) با اشاره به نوع قالب‌های آثار ارسالی، یادآور شد: قالب آثار نسبت به دوره گذشته، با تنوّع و تعدّد روبه‌رو شده است. در حالی که سال گذشته، جشنواره تنها به مقاله اختصاص داشت ولی امسال با توجه به شناخته شدن جشنواره و درخواست‌های متعدّد مبنی بر پذیرش سایر قالب‌ها، شش قالب دیگر نیز به جشنواره اضافه شود.

وی افزود: علاوه بر اضافه شدن قالب‌های "کتاب" و "پایان‌نامه"، دبیرخانه جشنواره علامه شعرانی در ابتکاری جدید چهار قالب دیگر یعنی "تقریر"، "متن درسی"، "طرح‌نامه" و "ایده پژوهشی" را برای ارائه آثار افزود و این موضوع در راستای تشویق و انگیزه بخشی به اساتید و فضلای پژوهشگر بود.

 زحمتکش با انتقاد از تعداد کم شرکت کنندگان در جشنواره پژوهشی علامه شعرانی، عنوان داشت: از ابتدای سال که برای شرکت فضلا و پژوهشگران در دوره‌ی دوم جشنواره فراخوان داده بودیم تا پایان روز پذیرش آثار، در مجموع فقط 160 اثر در تمامی قالب‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی تصریح کرد: البته از این جهت که در تمامی قالب‌ها آثار پژوهشی دریافت کرده‌ایم، خرسندیم ولی بیشتر آثار پژوهشی در قالب مقاله ارسال شده و در هر کدام از قالب‌های دیگر حدود 5 الی 7 اثر دریافت کردیم.

دبیر علمی جشنواره علامه شعرانی(ره) اظهار داشت: از 160 آثار دریافتی، حدود 7 الی 8 اثر در همان مرحله اول ارزیابی کنار گذاشته شدند چون هر کدام از این‌ها به دلایلی شرایط اولیه و استاندارد را برای حضور در جشنواره نداشتند. و مابقی آثار که بیش از 150 اثر پژوهشی می‌شد برای ارزیابی اجمالی ارسال شدند و در این مرحله نیز به دلیل ضعف محتوا و دلایل دیگر بسیاری از آثار ریزش داشتند.

وی ادامه داد: آثاری که در مرحله ارزیابی اجمالی تایید شدند، در مرحله دوم مورد ارزیابی تفصیلی قرار گرفتند. البته برای هر یک از مراحل ارزیابیِ اجمالی و تفصیلی فرم‌های جداگانه‌ای طرّاحی شده است. آثار در مرحله ارزیابی تفصیلی، در دو مدل صوری و محتوایی، ارزیابی می‌شوند که هر یک، فرم‌های مخصوص به خود را دارد. منظور از ارزیابی صوری، ارزیابی اثر به لحاظ ادبیات و آراستگی زبان و نیز رعایت ساختار ظاهری اثر است و مراد از ارزیابی محتوایی، ارزیابی اثر از نظر محتوا، تحلیل و نظریه‌پردازی است.

دکتر زحمتکش افزود: تصور بنده این است که در صورت مساعدت مالی مرکز مدیت شاید حدود 15 الی 20 اثر پژوهشی را به عنوان آثار برتر اعم از برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین معرفی کنیم.

وی با اشاره به زمان برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره علامه شعرانی، گفت: با توجه به این که در تدارک انتشار یک ویژه نامه مفصل برای جشنواره هستیم، در صورت اتمام به موقع این ویژه نامه و اتمام مراحل نهایی ارزیابی آثار، احتمالاً در اسفند ماه مراسم اختتامیه جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

دبیر علمی جشنواره علامه شعرانی(ره) با اشاره به استقبال کم اساتید و فضلای حوزه تهران از جشنواره، اظهار داشت: تا وقتی که معیار سواد و ترقی، نمره و حفظ محوری باشد وضعیت همین‌گونه خواهد بود. مگر اینکه نظام آموزشی پژوهش محور  مورد توجه جدی طلاب قرار بگیرد و در آن صورت پیشرفت واقعی در علم، مطالعه و پژوهش حاصل خواهد شد.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha