پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی-مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان به تعبیر مقام معظم رهبری درباره منزوی شدن حوزه در صورت متحول نبودن اشاره کرد و گفت:‌ اگر حوزه علمیه متحول نشود نمی تواند پاسخگوی نیازهای نظام، جامعه، شبهات و عرصه بین الملل باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام المسلمین سید مصباح عاملی، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد با اشاره به اینکه در حکم انتصاب مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان به حوزه کهن خراسان به عنوان میراثی گرانبها اشاره شده است، ابراز کرد:‌ باید نسبت به آثار فاخر گذشتگان توجه کنیم و به عنوان یک تجربه آموزشی بهره ببریم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تحول در حوزه از توصیه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری است، توضیح داد: خدا محوری، عدالت گستری، کرامت انسانی و ولایتمداری از اصول و حاکمیت دین، ارزش های والای اسلامی و قرب الی الله را از اهداف آن عنوان کرد که باید برنامه های تحولی خود را بر همین اساس تنظیم کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان به شعار "تحول و حوزه انقلابی و اندیشه و عمل" اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، تحول، لازمه انقلابی بودن است و خاصیت حرکت های تحولی مشارکت عمومی و همگانی است و در واقع از همه حوزویان می بایست طرح بدهند و مشارکت کنند.

وی به تعبیر مقام معظم رهبری درباره منزوی شدن حوزه در صورت متحول نبودن آن اشاره کرد و گفت:‌ اگر حوزه علمیه متحول نشود نمی تواند پاسخگوی نیازهای نظام، جامعه، شبهات و عرصه بین الملل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با طرح این سؤال که آیا حرکت تحولی در حوزه علمیه خواهران رخ داده و یا دست کم ریل گذاری شده و مقدماتی ارائه شده است یا خیر؟‌ اظهار کرد:‌ در این رابطه چند نوع نگاه وجود دارد که یا نسبت به همه امور ناامید هستند و یا به طور خوشبینانه هر اتفاقی را تحول تصور می کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: ‌دیدگاه سوم این است که مقدمات تحول در حال فراهم شدن و حرکت آن به صورت تدریجی در شرف تحقق است.

وی تاکید کرد: ‌انتظار داریم که مدارس علمیه پیشگام در عرصه تحول، الگویی برای سایر مدارس باشند که البته همه مدارس این حوزه حرکت تحولی داشته و دارند ولی برخی مدارس مانند عالی نواب و حضرت نرجس(س) در این زمینه گام های بیشتری برداشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ابراز امیدواری کرد: در سالگرد صدور حکم مقام معظم رهبری برای اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، گزارش تحولی مطلوبی ارائه شود تا موجب بروز رضایت ایشان گردد.

وی با تکرار این مطلب که باید همگان در حرکت های تحولی مشارکت داشته باشند، گفت:‌ بر اساس بیان قرآن کریم، انسان های توانمند با اراده و دارای عزم‌ راسخ، می بایست مسئولیت بپذیرند و با توکل به خدا کارها را انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به ساماندهی اساتید خواهر و در دست اقدام بودن 700 پرونده آنان، از ارتقاء حق الزحمه اساتید خبر داد و یادآور شد: پذیرش خواهران با مدرک سیکل برای سال آینده تحصیلی و آموزش غیرحضوری برای بانوان از دیگر کارهایی است که در دست اقدام می باشد.

وی با اشاره به اصلاح ورودی سطح سه خواهران طلبه، اظهار کرد:‌ سعی می شود تا مشکل آن حل شود تا خواهران نسبت به تحصیل در این مقطع نیز حضور بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی برای تحصیل خواهران در سطح چهار نیز پیشنهاد داد که این سطح به طور تخصصی فعال باشد.

وی همچنین با اشاره به حضور طلاب شهرستان ها در مشهد، از بررسی ایجاد مدارس خوابگاهی در مشهد خبر داد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) می تواند پایگاه خوبی به عنوان اقدام های تحولی شود، اظهار کرد:‌ فعالیت های این مدرسه، جامع، کم نظیر، به روز و مایه افتخار حوزه علمیه خراسان و تشییع در جامعه بانوان است که امیدواریم به زودی شاهد فعالیت گسترده و شکوفایی بیشتر آن در عرصه های پاسخگوی با توحه به نیازهای جامعه باشیم.

برپایه این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین عاملی امروز با حضور در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) از نزدیک با فعالیت های علمی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و... آن آشنا شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha