پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازگشایی مسجد زیرزمینی ۷۳۴ ساله در ترکیه

حوزه/ مسجد زیرزمینی در شهر غازی عنیتاب واقع در یک آب انبار زیرزمینی ۷۳۴ ساله قرار است به زودی بازگشایی شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، یک مسجد باستانی و زیرزمینی در شهر غازی عنیتاب (غازیان تپه) در جنوب شرقی ترکیه، قرار است برای نخستین بار پس از 80 سال برای برگزاری نماز جماعت بازگشایی شود.

این مسجد که 7 متر زیر زمین قرار گرفته در یک آب انبار زیرزمینی 734 ساله با نام پیسیریسی کاستل واقع شده است.

این مکان که وظیفه تقسیم آب‌های زیرزمینی را به عهده داشته، قدیمی‌ترین آب انبار زیرزمینی محسوب شده و از آن برای توزیع آب میان خانواده‌ها و ساکنان استفاده می‌شده و هدف از احداث آن جلوگیری از آلودگی و تبخیر آب بوده است. این آب انبار دارای سرویس بهداشتی، حمام، بخش‌های وضوگیری و همچنین مکانی برای شستشوی پشم و لباس بوده است.

این مسجد باستانی 734 ساله در سال 2006 بازسازی شده اما به دلیل وجود تعداد زیاد مساجد در منطقه بازگشایی نشد. بازسازی مسجد با حفظ ساختار اصلی آن انجام گرفت. اقدامات لازم برای بازگشایی مسجد 1 ماه و نیم به طول می‌انجام و قرار است پس از 80 سال بازگشایی درهای آن به روی نمازگزاران انجام شود.

* ۶ آب انبار زیرزمینی در ترکیه وجود دارد

محمد تهمازوگلا شهردار این شهر ترکی، درباره ساختار بی‌نظیر این مسجد گفت: از تاریخ ترکیه تنها 6 آب انبار زیرزمینی باقی مانده اند که این انبار مهمترین آن‌هاست. آب از طریق تونل‌های زیرزمینی به این مراکز می‌رسیده است و مسجد آن در 7 متری زیر زمین قرار دارد.

وی افزود: ساختار مشابه این مسجد در هیچ کجای ترکیه یا دنیا وجود ندارد و قرار است این مکان به جز ساعات برگزاری نماز جماعت، در ساعات دیگر روز نیز برای بازدید گردشگران باز باشد.

با توجه به گفته‌های شهردار، این مسجد باستانی قرار است به یک جاذبه گردشگری به ویژه در فصول گرم تبدیل شود زیرا این آب انبار  به سبب اینکه در زیر زمین قرار گرفته است، هوای خنکی در فصل تابستان دارد.

درحالی که آب انبارهای زیرزمینی ترکیه سالانه 300 هزار گردشگر به خود جذب می‌کنند، انتظار می‌رود که پس از بازسازی این امکان 1 میلیون گردشگر را وارد ترکیه کنند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha