جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد

حوزه/ رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: نمی توان نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی خنثی و بی تفاوت بود.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، در نشست مسئولان آموزش مدارس و مراکز آموزشی سطح 2 و 3 حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که نمی توان نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی خنثی و بی تفاوت بود، عنوان کرد: مطابق تعاریف انقلابی گری و با توجه به این که مسائل ریز و درشت جامعه به انقلاب گره خورده است، بی طرف بودن در مسائل انقلاب و نظام به معنای نظر منفی داشتن در مورد آن است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: طلبه ای که انقلابی نباشد، نمی تواند هیچ نقشی در جامعه اسلامی داشته باشد؛ مبنا و ستون انقلاب، باور به نظام اسلامی و ولایت فقیه است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: باید گفتمان انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در کلاس های درسی رایج شده و ذهن طلبه نسبت به این مسائل باورمند و محکم شود.

وی با یادآوری نقش مرجعیت انقلابی در حمایت از امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، تأکید کرد: مسئولین مدارس علمیه باید همچون دوران پیروزی انقلاب از مرجعیت انقلابی حمایت کنند تا این اصل به طلاب جوان نیز منتقل شود.

ايجاد افق فکری برای طلاب مهم است

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان این که مسئولان آموزش مدارس علمیه باید فراتر از دستورالعمل های تعریف شده، فعالیت کنند، گفت: نگرانی مسئولان آموزش و دغدغه آن ها در مورد رشد علمی طلاب مطلوب است، اما این مسئله نباید منجر به غفلت ما از ایجاد افق فکری برای طلاب شود.

وی افزود: ایجاد افق فکری برای طلبه یعنی این که او مسئولیت های بزرگ خود را شناخته و به آن ها پایبند باشد، قلمرو مکتب اهل بیت (ع) را درک کرده و جایگاه خود را در نظام اسلامی و نظام هستی به درستی ترسیم کرده باشد.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ابراز کرد: بسیاری از ضعف های علمی طلاب با شناخت رسالت ها و افق فکری صحیح قابل ترمیم و تکمیل است؛ طلبه باید در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی، تعریف دقیقی از حوزه علمیه و روحانیت داشته باشد.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به اهمیت مهندسی دقیق آسیب های موجود در حوزه، گفت: وقتی افق فکری طلبه مشخص باشد و موضع خود را در قبال انقلاب اسلامی به درستی درک کند، در مورد مسائل اجتماعی، شبهات و سایر مسائل موجود در جامعه منفعل و بی تفاوت نخواهد بود.

سه عنصر اساسی در بهبود وضع آموزشی

حجت الاسلام گنابادی نژاد، "درک تعریف صحیح از حوزه و روحانیت"، "التزام به مباحثه" و همچنین "اهل مطالعه بودن" را سه عنصر اساسی در بهبود وضعیت آموزشی طلاب برشمرد و گفت: اگر مسئولان آموزش مدارس بتوانند این سه اصل را در مورد طلاب خود عملی سازند، جلوی بسیاری از آسیب ها و خسارت ها گرفته خواهد شد.

وی با تأکید بر این که وظیفه و رسالت روحانیت را هیچ قشری نمی تواند بر دوش بکشد، اظهار کرد: طلبه باید پیشینه روحانیت و حوزه های علمیه، فعالیت های آن ها و اثرگذاری علما، همچنین موانع و آسیب های موجود بر سر راه خود را بشناسد؛ این شناخت خودبه خود توانمندی های او را ارتقاء داده و در برابر مسائل مقاوم خواهد کرد.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به نقش انکارناپذیر مباحثه در بهبود وضعیت تحصیلی طلاب، عنوان کرد: مباحثه می تواند ضعف های ناشی از بیان و روش نامطلوب استاد، سطح پایین کلاس و سرعت پایین یادگیری شخصی را پوشش دهد و موجب ارتقاء توان گفت وگو و مناظره و آمادگی برای تدریس شود.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بيان اينكه معنای این سخن که «طلبه باید اهل مطالعه باشد»، فراتر از مطالعه کتاب هاي درسی است، توضيح داد: همیشه باید همراه طلبه کتابی باشد و از لحظات کوتاه به وجود آمده نیز برای مطالعه بهره ببرد؛ چنین طلبه ای مانند یک سرباز «چریک»، هر جايي منشأ اثر خواهد بود.

انتهاي پيام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha