جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مهدوي ارفع

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه علمیه باید تأمین کننده عقبه فکری و نظری نظام و انقلاب اسلامی باشد و وظیفه و رسالت خود را برطرف کردن نیازها و مسائل فکری و اعتقادی و ایجاد نگرش های صحیح در جامعه بداند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع در نشست مسئولان آموزش مدارس و مراکز آموزشی سطح 2 و 3 حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش مدیر و مسئولان حوزه  خراسان برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه حوزه انقلابی، گفت: مسئولان مدارس علمیه وظیفه دارند با ایجاد نگرش های صحیح در طلاب، مقدمات تحقق حوزه انقلابی را در مقام اندیشه و عمل فراهم آورند.

وی افزود: حوزه علمیه باید تأمین کننده عقبه فکری و نظری نظام و انقلاب اسلامی باشد و وظیفه و رسالت خود را برطرف کردن نیازها و مسائل فکری و اعتقادی و ایجاد نگرش های صحیح در جامعه بداند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به برخی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه علمیه؛ «حوزه علمیه قاعده نظام اسلامی است» و «حوزه علمیه مادر نظام اسلامی است»، ابراز کرد: حکومت اسلامی بر پایه حوزه علمیه استوار شده است و باید آن را تغذیه کند، بنابراین عدم همراهی ما با انقلاب و نیازهای آن عواقب دردناکی خواهد داشت.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به آیه «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا» (فرقان/ 52) و با تأکید بر این که جهاد کبیر تنها به معنای عدم اطاعت مستقیم از کافران نیست، اظهار کرد: این عدم اطاعت باید در جنبه های غیرمستقیم نیز وارد شود؛ در واقع حکومت دینی باید مبتنی بر نظام ها و خرده نظام های دینی شکل بگیرد تا از زندگی بر مبنای مدل های اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، مدیریتی و تربیتی غربی که نوعی تبعیت غیرمستقیم است، جلوگیری شود و این وظیفه حوزه علمیه است.

وی با تأکید بر این که تعریف مدل ها و خرده نظام های دینی یک ضرورت انکارناپذیر در رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، گفت: باید گفتمان امام (ره) و رهبری و حوزه علمیه انقلابی در میان طلاب رواج پیدا کند و افق نگاه آن ها به سمت تمدن سازی اسلامی گسترش یابد؛ اگر طلبه با این گفتمان غریبه باشد نمی توان از او انتظار فعالیت های انقلابی داشت.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: طلبه باید احساس کند که در حال تربیت شدن برای تمدن سازی اسلامی و مقابله و مبارزه با تمدن غرب است؛ در این صورت قطعاً جدی تر درس می خواند و توانایی های خود را ارتقاء می دهد و مشکلات کمتری در زمینه تحصیلی خواهد داشت.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در مورد ضرورت ادامه برگزاری کلاس های اخلاقی در سطوع 2 و 3 نیز اظهار کرد: مشغله ها و ارتباطات اجتماعی بیشتر، ضرورت پیگیری مسائل اخلاقی از سوی طلاب سطوح بالاتر را دوچندان می کند.

وی با اشاره به بروز مسائل خانوادگی و آسیب های فضای مجازی در عصر حاضر، عنوان کرد: استاد حوزه باید همزمان با تدریس، مربی اخلاق نیز باشد. هم چنین باید نسبت به مسائل و نیازهای جامعه، نظام، انقلاب و درخواست های رهبری حساس و معتقد باشد و با ارتباط مستقیم و مستمر با طلاب، این حساسیت را به طلاب منتقل کند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در پایان سخنان خود پیگیری مسئله پژوهش از طریق برگزاری کارگاه های دانش افزایی و مهارت آموزی را از مسئولین آموزش مدارس علمیه خواستار شد و گفت: تا زمانی که طلبه دست به قلم و پژوهشگر نشود، نمی تواند نقش کلیدی خود را در جنبش نرم افزاری و تولید علم دینی به درستی ایفا کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha