پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمين عاملي

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر نقش اساتید در ایجاد تحول در حوزه علمیه، ابراز کرد: اگر اساتید تحول گرا و راهکارهای اجرایی نداشته باشیم، طرح ها و برنامه های تحولی «آب در هاون کوبیدن» است و ثمره ماندگاری ندارد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سیدمصباح عاملی، در مراسم افتتاح بسیج اساتید حوزه علمیه خراسان که امروز در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، نیروی انسانی را یکی از ارکان اصلی تحول معرفی کرد و گفت: تعلیم و تربیت و تهذیب نیروی انسانی، آشنا کردن طلاب با مبانی انقلابی گری و همچنین با مسائل سیاسی و ارکان نظام اسلامی به ویژه مسئله ولایت فقیه که مهم ترین رکن و عمود خیمه نظام است، بر عهده اساتید حوزه علمیه می باشد.

وي با تأکید بر این که مدیران، اساتید و طلاب مخلص و عاشق، سه گروه عمده برای تحقق تحول در حوزه هستند، افزود: در میان این سه دسته، اساتید حوزه اصلی ترین نقش تحولی را دارند، چرا که «یزکیهم و یعلمهم» بر عهده آن ها گذاشته شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در تأکید بر نقش اساتید در ایجاد تحول در حوزه علمیه، ابراز کرد: اگر اساتید تحول گرا و راهکارهای اجرایی نداشته باشیم، طرح ها و برنامه های تحولی «آب در هاون کوبیدن» است و ثمره ماندگاری ندارد.

اساتید؛ بازوی حرکتی حوزه

حجت الاسلام و المسلمين  عاملی، تقویت بنیه علمی، بصیرت و آگاهی خود و انتقال این توانمندی به طلاب را دو وظیفه عمده اساتید حوزه علمیه در تحقق حوزه علمیه انقلابی برشمرد و اظهار کرد: هیچ گاه نباید به سطح مشخصی از علم بسنده کرد؛ حرکت مستمر علمی و به روز کردن دانایی ها و انطباق آن با مقتضیات زمانه نقشی اساسی در شکل گیری حوزه علمیه انقلابی و پاسخگو دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان اساتید را بازوی حرکتی حوزه  و اراده آهنین و عزم توانمند ایشان را مقدمه تحول دانست و با بیان این که بعثت پیامبران ابتدا در درون خود آنها اتفاق افتاده و سپس در جامعه منعکس شده است، اظهار كرد: تعلیم و تربیت شاگردان عالم، آگاه، عامل، بصیر، بسیجی و حاضر در صحنه هایی که اسلام و مسلمانان آن را طلب می کنند، با انتقال توانمندی های اساتید به طلاب علوم ديني ممکن است.

تحول، لازمه كار حوزه است

حجت الاسلام و المسلمين  عاملی با اشاره به آیه 11سوره مجادله، عنوان کرد: قرآن به ما تأکید می کند که دین و علم دو بال اصلی برای حرکت های مختلف هستند.

وی با یادآوری هشدارهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر عواقب عدم وجود حرکت های تحولی و انقلابی در حوزه علمیه و منزوی شدن آن، گفت: هر روز، بلکه هر لحظه در جامعه و نظام بین الملل تحولاتی در حال وقوع است که حوزه علمیه باید در برابر آن ها موضع و جایگاه خود را مشخص کند و این مسئله به داشتن روحیه جهادی، بسیجی و ساكن نبودن، بستگي دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فعالیت های برخی سازمان های بین المللی، مسلمانان آمریکایی و شیعیان انگلیسی علیه ارزش های اسلامی و ایجاد جو اسلام هراسی و اسلام ستیزی در جهان، خاطرنشان کرد: مقابله با هر یک از جریان های ضداسلامی، میدان مبارزه مستقلی محسوب مي شود.

عضو شواري عالي حوزه علميه خراسان با اشاره به بخشی از نامه 62 نهج البلاغه؛ «و انّ اخا الحرب الأرق و من نام لم ینم عنه»، هشدار داد: نمی توان چشم بر تحرکات دشمن بست و در گوشه انزوا سر بر سجاده و کتاب گذاشت زيرا اگر ما بخوابیم، دشمن بیدار است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی اضافه كرد: فعالیت در یک حوزه انقلابی نیازمند تحول است و تحول نیز نهادها و ضمیرهای فعال می خواهد.

بسیج؛ عرصه ای برای جهاد

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد بسیج، تأکید کرد: بسیج یک سازمان نظامی خاص نیست، بلکه عرصه ای برای جهاد است و چون جهاد دامنه گسترده ای به لحاظ کمّی و وسعت میدان های گوناگون دارد، عرصه فعالیت های بسیج نیز گسترده می شود.

وی جهاد را حرکت مخلصانه، مجاهدانه و فی سبیل الله در میدان ها مختلف تعریف کرد و گفت: جهاد گستره ای از جنگ، ایثار و شهادت، تا نقش آفرینی در مسائل اجتماعی، علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را شامل می شود.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی در پایان با بیان این که تأسیس بسیج اساتید حوزه علمیه خراسان، می تواند خروجی های خوبی برای حرکت به سمت حوزه انقلابی داشته باشد، اظهار کرد: بسیج باید با الهام از آیات و روایات و رهنمودهای امام (ره) و رهبری، در مسیر مورد انتظار ایشان حرکت كند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha