جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش بزرگ «حوزه انقلابی و رسالت های آن» / آیت الله اعرافی

حوزه/عضو شورای عالی حوزه گفت: انقلابی بودن در ذات و هویت حوزه ها بوده و وصله ای نیست که کسی بخواهد به پیشانی پرافتخار حوزه ها بچسباند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی عصر امروز در همایش«حوزه انقلابی» که در مصلی قدس قم برگزار شد، گفت: انقلابی بودن در ذات و هویت حوزه های ما بوده و وصله ای نیست که کسی بخواهد به پیشانی پرافتخار حوزه ها بچسباند تا زمانی که دشمنان بشریت و ارزش های اسلامی وجود دارد و جهان در دست  تمدن های منحرف غربی است، انقلاب در جای خود ثابت است.

وی گفت: رهبر انقلاب فرمود،‌ حوزه عصر انقلاب با حوزه عصر انزوا تفاوت دارد، ما روزگاری در قم پایگاه و امکاناتی در اختیار نداشتیم و امواج انقلاب در جهان طنین انداز نشده بود  وحوزه تقیه می کرد.

وی ادامه داد: امروز که حوزه داعیه پایه ریزی یک تمدن نوین در برابر تمدن غربی است، حوزه انقلابی بوده و باید باشد و این آتشفشان انقلاب یک روز نباید از این حوزه های ما بیرون برود و خاموش شود.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه انقلابی یک نهاد علمی، سرآمد، ایمانی و آرمانی است که از شاخصه هایی مانند رویکرد تمدنی داشتن برخوردار باشد و هر فکری که اسلام را پایین تر از یک منظومه تمدن ساز بداند، انقلابی نیست.

وی با بیان این که  رویکرد تمدنی باید در حوزه های علمیه احیاء و بازسازی  شود گفت: حوزه انقلابی در اسلام جامع و شامل در برابر دین اقلی قرار دارد، متاسفانه افکاری که اسلام را اقلی تفسیر می کند در دهه های اخیر شکل گرفته در حالی که دین اسلام جامع و کامل است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: از شاخصه های حوزه انقلابی، اسلام سیاسی است، کسانی تلاش می کنند اسلام سیاسی و آخوند حکومتی را از حوزه بردارند، اندیشه سیاسی اسلام از مترقی ترین اندیشه های بشری بوده و حوزه ما آماده است بر سرنظام سیاسی اسلام با متفکران عالم گفت و گو کند.

وی ادامه داد: حوزه انقلابی بر اصل رویکرد بین المللی تاکید دارد و ما معتقد به رویکرد بین المللی در حوزه علمیه هستیم و تفکر اینکه ایران قطعه ای جدا ازعالم است و تفکر "نه عزه و نه لبنان" تفکر فتنه آلود غیراسلامی است.

*لزوم توجه به عرصه های بین المللی در حوزه انقلابی

وی گفت: اگر این رویکرد در حوزه باشد انقلابی است، چشم های حوزه انقلابی باید فراتر از مرزهای مشخص شده ببیند؛ سوگمندانه باید بگوییم به رغم همه پیشرفت های حوزه، در عرصه بین الملل همچنان جای ما خالی است و نیاز به قدم های بیشتری داریم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی برولایت، مرجعیت و اندیشه امام ورهبری تکیه دارد؛ مرجیت یک نهاد فاخر حوزه است و از دل آن نهضت ها و انقلاب های شکوهمند شکل گرفته و در عصر ما این نهاد تولید کننده یک اصل مترقی ولایت فقیه است.

وی افزود: اگر کسی مرجعیت را به گونه ای تفسیر کند که ولایت فقیه در زاویه قرار بگیرد این اندشه ناقصی است؛ امروزه  ولایت در شخصی متجلی است که هم مرجع بزرگی است و هم رهبر انقلاب و مقتدای حرکت های اسلامی است و این در متن حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

*روحانیتی که از مردم فاصله بگیرد انقلابی نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رویکرد مردمی و در کنار مردم و مستضفان بودن شاخصه دیگر حوزه انقلابی است و روحانیتی که از مردم فاصله بگیرد انقلابی نیست.

وی رویکرد معنوی و اخلاقی را از شاخصه های دیگر حوزه انقلابی دانست و گفت: حوزه انقلابی به منظومه اخلاق حوزوی پایبند است و به تعبیر رهبرمعظم انقلاب،از سنت های نانوشته حوزه است.

*حوزه انقلابی بر مسئله "نفوذ" حساس است

امام جمعه قم گفت: حوزه انقلابی در برابر نفوذ حساس، بیدار و آگاه است، گاهی بزگران ما از جریان انقلاب جدا شدند و در زمینه های شکست خوردیم و در آنجا نفود وجود دارد در اشکال گوناگون با پیچیده های خاص. این کلیدواژه نفوذ را باید شناخت.

مدیرحوزه های علمیه در پایان تاکید کرد: توجه به نفی تحجر و روشنفکری های غلط  از دیگر ویژگی های حوزه انقلابی است و این حوزه راه را برهرگونه تخجر و مقدس مآبی هایی که امام راحل از آن ناله می کردند و بر روشنفکرزدگی های غربگرا و معطوف به تمدن غرب می بندد.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha