شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان این که رهبر معظم انقلاب در دیدار حوزویان تهران، بر حفظ هویت جمعی حوزه تهران تاکید داشتند، گفت: فرمایشات معظم له را می توان در دو بخش می‌توان خلاصه کرد. بخش اول؛ درباره حوزه علمیه تهران و بخش دوم؛ بحث کلی درباره طلاب و روحانیت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، امروز در پنجمین اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه استان تهران که در محل مجتمع ولایت شهر مشهد در حال برگزاری است، به تبیین منویات رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و اساتید تهرانی پرداخت و اظهار داشت: بیانات مقام معظم رهبری به حق نقشه راه و قانون کلی و حاکم در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. لذا به نظر رسید برای پیشبرد و احیاء هویت تاریخی حوزه تهران، قبل از هر سخنی باید به نکاتی که در بیانات مقام معظم رهبری ذکر شده است، مخصوصاً در دیدار اخیر که نعمت بسیار پرارزشی برای طلاب و اساتید حوزه علمیه تهران بود، پرداخته شود.

وی با اشاره به استقبال مقام معظم رهبری از برگزاری چنین دیداری، ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری را می توان در دو بخش می‌توان خلاصه کرد. بخش اول؛ درباره حوزه علمیه تهران و بخش دوم؛ بحث کلی درباره طلاب و روحانیت.

قائم مقام مدیر حوزه علمیه تهران افزود: در این اجلاسیه نگاهی گذرا به نکات و بیانات مقام معظم رهبری خواهیم داشت که بخشی از این فرمایشات هم درباره هویت حوزه تهران است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق ادامه داد: در بحث حوزه تهران رهبر انقلاب به سه نکته اشاره و تاکید داشتند. اول؛ هویت حوزه تهران. دوم؛ ارائه راهبردهایی برای تحقق و احیاء هویت حوزه تهران. و نهایتاً توصیه‌هایی در این خصوص بیان فرمودند.

قائم مقام مدیر حوزه علمیه تهران تصریح کرد: مقام معظم رهبری درباره جایگاه تاریخی حوزه تهران می‌فرماید «قدر حوزه تهران را بدانید. این حوزه، حوزه مهمی بوده. حالا زمان کلینی و علی بن محمدعلان و این بزرگان قرن سوم و امثال اینها که به جای خود، حالا ما نمی‌خواهیم آنها را جزو محاسبات حوزه‌ی علمیه قرار بدهیم. یا علمای قرن ششم مثل عبدالجلیل رازی و مانند این‌ها  که این‌ها همه مال همین‌جا هستند دیگر، مال تهرانند که همین ری شما است، این‌ها علمای بزرگ قرن ششم اند که غالباً هم متکلّمین هستند، البته فقیه هم هستند، این‌ها را هم نمی خواهیم وارد میدان کنیم اما در همین دوره اخیر یعنی در این 150 سال، 200 سال اخیر؛ حوزه‌ی تهران حوزه‌ی مهمی بوده؛ هم صادرات داشته، هم واردات داشته».

وی افزود: مقام معظم رهبری در ادامه تاکید می‌کنند «با وجود همه‌ی این بزرگان، هویت حوزوی در تهران نبوده، امروز هست؛ این را قدر بدانید، این را نگه دارید. سعی کنید برجستگانی در فقه، در اصول، در علوم عقلی، کلام و فلسفه، تفسیر، در حدیث پرورش پیدا کنند». همچنین رهبر انقلاب در ادامه به حفظ هویت جمعی حوزه تهران اشاره کردند و افزودند «مدیریت کردن حوزه تهران به عنوان یک حوزه واحد مهم است».

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق یادآور شد: مقام معظم رهبری به فرصت بروز شیوه‌ها و سلیقه‌های متنوع در مدارس هم اشاره کردند و بیان فرمودند که اشکالی ندارد، شیوه‌ها متفاوت باشد و همین نکته در تحول اخیر مرکز مدیریت بسیار به طور جدّ مورد توجه قرار گرفته است. یعنی ممکن است مدرسه‌ای یک شیوه‌ای را اتخاذ کند و مادامی که هدف مورد نظر تامین شود، اختلاف سلیقه‌ها در مدیریت مدارس مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به جایگاه طلبگی در بیانات مقام معظم رهبری، ادامه داد: ایشان در دیدار با طلاب و اساتید تهرانی درباره هویت طلبگی اینطور فرمودند «قدر طلبگی را باید دانست؛ طلبه شدن ارزش‌هایی دارد، البته مسئولیّت‌هایی هم دارد. شما که روحانی می‌شوید یعنی سعی می‌کنید که جامعه کم‌دین را تبدیل کنید به جامعه‌ی متدیّن و دین‌دار، این بسیار کار بزرگی است».

قائم مقام مدیر حوزه علمیه تهران تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در ادامه می‌فرمایند «بطور خلاصه وقتی که یک روحانی را در نظر می‌گیریم، سه عمده کار بر عهده این روحانی است. اول؛ هدایت فکری و معنوی، هدایت دینی. دوم؛ هدایت سیاسی، بصیرت افزایی سیاسی. سوم؛ راهنمایی خدمات اجتماعی، غم‌خواری، خدمت رسانی برای متن جامعه. این سه کار، کار روحانی است». در بیان این سه کار، بخش سوم توصیه‌ای است که مقام معظم رهبری جدیداً و به این صراحت بدان پرداخته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان با اشاره به اهمیت بصیرت افزایی سیاسی در بین طلاب، اظهار داشت: در همین رابطه کار گروهی با حضور برخی از مدیران مدارس علمیه تشکیل شده تا بحث بصیرت افزایی و هدایت سیاسی را که بر عهده حوزه‌های علمیه است، مورد ارزیابی قرار داده  و به ارائه راهکارهای راهبردی و عملیاتی در این زمینه بپردازند.

 انتهای پیام  42/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha