شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ خطیب جمعه این هفته قم، بر لزوم پرهیز از هرگونه تسویه حساب های شخصی و سیاسی در حادثه آتش سوزی تهران تاکید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروزظهر در خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای این شهر مقدس برگزار شد گفت: وقوع آتش سوزی در مرکز تهران چند نکته مهم داشت؛ نکته اول شجاعت و رشادت آتش نشانان ما بود؛ شهدای عزیز آتش نشان به خاطر حفظ جان و مال مردم قدم در این مسیر گذاشتند.

وی افزود: در این حادثه روح همدلی و فداکاری و ایثار و وحدت ملی و دینی می بینیم، ولی از سوی دیگر تعدادی از خانواده ها داغدار شدند؛ پیام رهبری، مراجع عظام و علما برای این خانواده ها تسلی بخش بود؛ مسئولان باید دقت و مراقبت کنند تا دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخ وناگواری که دل ملت را این چنین به درد نیاورد.

امام جمعه قم بیان کرد: در این حادثه افرادی از اقصی نقاط کشور برای کمک به آسیب دیدگان به تهران آمدند تا ثابت شود که کشور ما دارای یک وحدت ملی است و این وحدت ملی به دنیا مخابره شد؛ دنیا باید بداند که اگر حادثه ای بخشی از ملت ما را در گیرد همه مردم در کنار آنها خواهند بود.

وی گفت: نکته مهم دیگر این است که در این گونه حوادث نباید به دنبال انتقام جویی شخصی و تسویه حساب های شخصی و سیاسی نباشیم؛ مهمترین مساله رسیدگی به جان مردم و پیشگیری و ایمن سازی است چون این نوع ساختمان در کشور ما کم نیست و باید از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: در آستانه دهه فجر و روزی هستیم که امام عزیز و شجاع و متوکل علی الله به شکل پیروزمندانه به ایران بازگشتند؛ آن استقبال عظیم نشانه آن بود که امام جایگاه خاص خود را دارد؛ برخی شخصیت ها بخاطر پست و مقام مورد احترام واقع می شوند، ولی امام به خاطر ویژگی های خاص خود مورد احترام بودند، زیرا ایشان عرفان و اخلاق و علم و سیاست را با هم مخلوط کرد؛ ایشان کسی بود که شرق و غرب را به تحیر واداشت.

وی گفت: انقلاب اسلامی از تمام دستاوردهای خود در مقابل دشمنان به خوبی دفاع کرد؛ این انقلاب در مقابل همه مشکلات و جنگ و تحریم سربلند بیرون آمد.

استاد حوزه افزود: نکته مهم انقلاب اسلامی ما عهد و پیمان محکمی است که این مردم با رهبر خود دارند، تاکنون بر عهد خود در اوج سختی ها ایستاده اند؛ کشور ما در سخت ترین شرایط به پیشرفت های علمی و فنی اعجاب برانگیز رسید.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: امروز سخن از پیروزی ایران اسلامی و نظام اسلامی در عرصه های منطقه ای به میان می آید؛ نخست وزیر انگلیس بیان کرده است اولویت ما عقب راندان ایران در جبهه نفوذش از تهران تا مدیترانه است؛ این سخن مشخص می کند که آنها احساس وحشت می کند؛ در سوریه و لبنان و منطقه امروز ایران حرف اول را می زنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نکته دیگر، ثبات و امنیتی است که کشور ما از آن برخوردار است؛ ضعیف شدن دشمنان و توانمندشدن ایران اسلامی ازنکات دیگری است که در انقلاب اسلامی هویدا است.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: حرکت انقلابی بر اساس آرمان های امام خمینی(ره) مهمترین رسالت امروز ما برای رسیدن به شکوفایی و انقلابی ماندن و طی مسیر انقلاب اسلامی است.

راه حل مسایل سوریه راه حل نظامی نیست

وی گفت: با ابتکار ایران، ترکیه و روسیه توافقاتی انجام شد و به این نتیجه رسیدند که آتش بس باید ادامه پیدا کند و راه حل مسایل سوریه راه حل نظامی نیست، بلکه راه حل سوری سوری است که این مساله نشان دهنده اوج قدرت ایران است.

امام جمعه قم یادآورشد: رئیس جمهور جدید آمریکا به تازگی کارهای شتاب زده خود را آغاز کرده است که در آینده مشخص می شود که با چه کسی و با چه کشوری در آینده مواجه خواهیم بود.

وی در خطبه اول نماز جمعه نیز گفت: با اشاره به مراتب امر به معروف و نهی از منکر گفت: مرحله اول امر به معروف و نهی از منکر، قلبی و مرحله دوم نیز مرحله زبانی است.

وی افزود: انسان متدین به دنبال محو منکرات و پیاده شدن معروفات است؛ در این زمینه ممکن است برخی با یک بار سخن گفتن سربسته، از عمل خود بر می گردند و برخی دیگر نیز نیازمند پند و اندرز هستند؛ گام اول در مرحله زبانی، پرهیز از رفتار خشونت آمیز است، زیرا در بسیاری از اوقات سخن گفتن با مهر و محبت دوستی، اثر بیشتری خواهد داشت.

امام جمعه قم بیان کرد: نکته مهم در امر معروف و نهی از منکر آن است که آمربه معروف و ناهی از منکر، خود باید به گفتار خود متلزم باشد.

وی گفت: اقدام عملی، عنصر سوم امر به معروف و نهی از منکر است؛ در این مرحله عملی نیز نباید در ابتدا به دنبال راه های سخت برویم؛ مردم با همکاری با دولت و خیرین باید نسبت به ایجاد کارگاه ها و قرارگاه های فرهنگی فعالیت کنند.

آیت الله هاشمی بوشهری بیان کرد: شهید مطهری بیان کرد، گام اول عملی در امر به معروف اقدام به زور نیست،بلکه کار شایسته آن است که باید با تدابیر عملی مشاهده کنیم، چه کاری می تواند مشوق مردم و جوانان باشد تا از یک عمل بد دست بردارند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha