جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 406802
۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
هشتمین شماره نشریه افق مکث

حوزه/ هشتمین شماره از پژوهشنامه تخصصی مسئله شناسی افق مکث با موضوع «پایش و آسیب‌شناسی وضعیت ازدواج در جامعه» به همت موسسه صراط مبین منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در این شماره افق مکث در نوشتاری آمده است که : ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر انسانی است که نتایج نیک و بد احتمالی آن، بر فرد و جامعه اثرگذاری مستقیم دارد. با مروری بر سخنان مقام معظم رهبری، درمی‌یابیم که یکی از دغدغه‌های اجتماعی ایشان ازدواج به‌موقع، آسان و صحیح است.

به اعتقاد ایشان، خانواده سالم مایه نجات جامعه است و جامعه بی‌خانواده، جامعه‌ای آشفته، در معرض نابودی و درگیر مشکلات روانی و عصبی است که بزرگ‌ترین مصلحان اجتماعی هم توان اصلاح چنین جامعه‌ای را ندارند. با این‌حال جامعه ایرانی شاهد مشکلات روز افزونی در زمینه موضوعات قبل و بعد از ازدواج و اصل تشکیل خانواده است. علاوه بر مشکلات اقتصادی که مانعی بر سر راه تشکیل خانواده به‌موقع است،‌ مشکلات فرهنگی و تغییر سبک زندگی به سمت زندگی مجردی، از معضلاتی است که جامعه جوان ایرانی را از تشکیل خانواده دور می‌کند.
ازاین‌رو شماره اخیر افق مکث، با توجه به  اهمیت این موضوع در ایجاد جامعه سالم و پویا، به واکاوی مسئله ازدواج در جامعه ایرانی و آسیب‌شناسی آن پرداخته است. شماره هشتم افق مکث، نخست نظرات مقام معظم رهبری را در ۵ محور اصلی ازواج: زمان مناسب ازدواج، موانع ازدواج، معیارهای ازدواج وظایف زوجین و وظایف والدین مرور می‌کند.
در بخش اول این شماره، فراتحلیلی از وضعیت ازدواج در قالب نمودار ارائه می‌شود. این بخش در سه فصل سامان یافته است: فصل آسیب‌ها که به بررسی آسیب‌های پیش از ازدواج، هنگام ازدواج و بعد از ازدواج (غیر از مسئله طلاق) می‌پردازد؛ فصل دلایل و عوامل که عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اداری و حقوقی را می‌کاود. فصل راهکارها که راهکارهای پیشنهادی را در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اداری و حقوقی و آموزشی ارائه می‌کند.
بخش دوم گزارشی از وضعیتی حقوقی ازدواج و قوانین کشوری ارائه می‌دهد که شامل قانون اساسی، سیاست‌های کلی، قوانین برنامه توسعه و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. در گام بعدی این بخش، آمارهایی از ترکیب جنسیتی کشور، آمار ازدواج و طلاق و موانع ازدواج در طول یک دهه گذشته ارائه می‌شود. فصل پایانی این بخش نیز به بررسی اقدامات مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی در زمینه ازدواج می‌پردازد.
از آنجا که افزایش سن ازدواج و تغییر سبک زندگی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی کشور ما در زمینه ازدواج هستند و پیامدهای جبران‌ناپذیری دارند، افق مکث با شش تن از متخصصان و پژوهشگران به گفت‌وگو نشسته است تا راهکارهای پیشنهادی صاحب‌نظران را در محورهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و تربیتی و ازدواج را با تمرکز بر چگونگی درمان افزایش سن ازدواج و تغییر سبک زندگی جویا شود.
منزل آخر این شماره افق مکث، بررسی پدیده نوپدید هم باشی یا ازدواج سفید است. این یادداشت پس از بررسی پیشینه، جنبه‌های حقوقی و عوامل ازدواج سفید و آسیب‌های آن، مروری کوتاه بر شیوه مقابله با آن دارد.

برای تهیه این محصول می‌توانید با دفتر پژوهش‌نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید .

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha