جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری

حوزه/ نماینده مجلس شورای اسلامی، فرهنگ سازی و اشتغالزایی برای جوانان را از جمله لوازم مهم افزایش جمعیت کشور عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به اهمیت مساله افزایش جمعیت و تاکید مقام معظم رهبری و علما و مراجع تقلید بر این مهم اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در حدیث گهرباری می فرماید ازدواج و زاد و ولد کنید و من به وسیله امتم که تعدادشان زیاد باشند بر سایر پیغمبران امت های دیگر مباهات می کنم.

وی افزود: قرآن کریم نیز در بحث ازدواج تاکید می کند که اگر عدم ازدواج و تولد فرزندان به خاطر خوف از فقر است خدای متعال از فضل خود به کسانی که ازدواج کرده و صاحب فرزند شود، عنایت های بسیاری می کند، کما این که بر اساس آیات نورانی سوره مبارکه نور، یکی از راه های اصلی افزایش رزق و روزی انسان ، ازدواج و تکثیر جمعیت می باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان های گذشته به خصوص در دوران جاهلیت صدر اسلام، متاسفانه برخی خانواده ها فرزندان خود را زنده به گور می کردند که قرآن در این باره می فرماید از ترس فقر و نداری ، بچه های خود را از بین نبرید چرا که از سویی خدای متعال وعده داده شده که روزی آن ها را تامین کند و لذا اگر ما کاهش جمعیت به خاطر این عوامل داریم، این نگرش ها صد در صد غلط است و باید اصلاح شود.

وی در عین حال با اشاره به این که وضعیت تنگ و سخت معیشتی فعلی یکی از دغدغه هایی است که برخی از جوانان به سمت ازدواج نمی روند، ابراز داشت: آنچه مسلم و ضروری است این که باید زمینه اشتغال و تسهیلات ازدواج برای نسل جوان فراهم شود، ضمن آن که در این خصوص نیاز از فرهنگ سازی و ترویج مباحث فرهنگی برای گرایش جوانان به امر ازدواج غافل شد.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری گفت: اگر تسهیلات ایجاد شود باید مشوق هایی در این باره در نظر گرفته شود ، مثلاً اگر بانویی کارمند است در دوران حاملگی و زایمان باید مرخصی مناسب به او یا به همسرش داده شود که در این خصوصما در برنامه ششم توسعه دو هفته مرخصی ویژه شاغلین را در ایام ولادت فرزند برای مردان در نظر گرفته ایم.

وی افزود: همچنین به اعتقاد بنده باید مشوق های دیگری نیز داده شود مثلا یارانه نوزادان تا 15 سال دو برابر افراد عادی باشد، چه آن که برخی کشورها برای رفع مشکل پیری جمعیت و کاهش آن از چنین راه هایی استفاده کرده اند.

این نماینده مجلس با اشاره به این که کاهش جمعیت خطری بالقوه برای کشور ماست، گفت: اگر نرخ جمعیت دست کم 2/2 باشد شاهد جمعیت جایگزین خواهیم بود و حال آن که این میزان در حال حاضر7/1 است که نگران کننده می باشد.

وی با بیان این که ایجاد مشوق ها و طرح هایی برای افزایش جمعیت و افزایش ازدواج نیاز به همیاری و همکاری مجلس و دولت دارد، خاطرنشان کرد: اگر ما در بحث بودجه و امکانات و نیز امور اطلاع رسانی و فرهنگی در این خصوص کار جدی نداشته باشیم در آینده نه چندان دور خطر پیری جمعیت و کاهش آن به شدت کشور و جامعه ما را تهدید می کند که این امر مطلوب دشمنان ماست.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha