سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام بهرام دلیر

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: یکی از عوامل بسیار مهم و اثربخش در کاهش و رفع اضطراب و افسردگی در بین افراد جامعه، مأنوس بودن با قرآن و کلام اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر نقده ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که پدیده اضطراب و افسردگی در بحث های روان شناسی یک مساله و پدیده تک عاملی و تک بُعدی نیست، اظهار داشت: در ایجاد اضطراب و به خصوص افسردگی در میان افراد که متاسفانه در سال های اخیر میزان آن افزایش داشته ، عوامل متعدد اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی دخیل هستند.

 وی افزود: اما با این حال یکی از مسایلی که باعث تشدید افسردگی در فرد می شود ضعف یا نبود باور به مباحث معنوی از جمله مبدأ و معاد و رزاقیت و یاری رسانی پروردگار عالم است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه همچنین گفت: کسانی که به خدای خویش باور داشته باشد معمولاً در زندگی افراد صبوری بار می آیند که به جهت باور به معاد و روز قیامت ، به آینده نیز امیدوارانه نگاه می کنند و دچار افسردگی نمی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در آموزه های دینی به طور جدی بر این مساله تاکید شده که انس با قرآن کریم و کلام حضرات معصومین(ع) مایه آرامش انسان است و از آن سو کسی که این ها را ندارد دچار مشکلات روانی و ناآرامی ها و افسردگی و اضطراب می شود.

وی در خاتمه گفت: البته در کنار بحث تقویت معنویت گرایی نباید از مباحث سیاسی و اجتماعی روز و اثرات نامطلوبی که بر روح و روان افراد می گذارد و گاه آن ها را دچار افسردگی می کند، غافل شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha