چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دوران طلبگی

حوزه/ نشست علمی "طلبگی و مسئولیت‌های اجتماعی" در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره)قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» نشست علمی "طلبگی و مسئولیت‌های اجتماعی" با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین رفیعی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، با بیان چیستی مشاغل طلبگی، ابراز داشت: مأموریت و رسالت خاص هر طلبه در حوزه تخصصی مربوطه نسبت به مردم که منجر به کسب درآمد می‌شود، را می توان مشاغل طلبگی  تعریف کرد، اما مسئولیت های طلبگی و رسالت عام طلبگی  لزوما به کسب درآمد و به قصد امرار معاش نیست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به مسئولیت های اجتماعی خاطرنشان ساخت: هر گونه هدف‌گذاری اجتماعی و ترسیم نقشه تعالی اجتماع و شکل‌دهی شخصیت اجتماعی مورد نظر در گرو تلاش‌های تربیتی فردی است.

وی گفت: طلبگی یا روحانیت که تفاوت‌های معنایی اندکی با هم دارند، به تعبیر عاطفی‌تر، نوعی همکاری با امام زمان است در توسعه دین در میان اجتماع. و آیه «و لقد وصّلنا لهم‌القول» به این مسئولیت اشاره دارد. لذا مسئولیت‌های اجتماعی طلبه از همان ابتدای طلبگی آغاز می‌شود و به تدریج رشد پیدا کرده و حوزه‌های متعددی را در بر می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: طلبگی یا همکاری امام عصر عج‌الله فرجه ، همواره در طول تاریخ، از سخت‌ترین و دشوارترین مشغله‌ها بوده و طبیعتا این سختی و دشواری برای انبیاء و امامان معصوم ع به مراتب بیشتر بوده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان مسئولیت های طلبگی در حوزه شناختی تصریح کرد: مسئولیت‌هایی که معرفت طلبه از اجتماع و تحولات و دگرگونی های آن را سامان می‌دهد، در حوزه شناختی است لذا باید در این زمینه طلبه آشنایی با آیات و روایات مربوط به ضرورت زندگی جمعی، آشنایی با منابع و آیات و روایات نهی از فردگرایی و رهبانیت و دشواری‌های آن، آشنایی با فرایندهای برطرف شدن نیازهای انسان در زندگی جمعی، آشنایی با تزاحم‌ها و تضادهای موجود در اجتماع برای کسب منافع توسط افراد و گروه‌هاو آشنایی با دشواری‌ها و تنگناهای زندگی اجتماعی و لزوم دادن بخشی از آزادی و به دست آوردن بخشی از امنیت و آسایشاز جمله مسئولیت های خود بداند.

وی با اشاره به مسئولیت‌های طلبگی در حوزه عاطفی، ابراز داشت: پرورش روحیه مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی؛میل به همکاری و حضور در اجتماع به معنای خاص و بر اساس رسالت و مسئولیت طلبگی؛ (یکی از آسیب‌هایی است که برخی از طلاب و البته غیر طلاب به آن دچارند و به اصطلاح، روحیه ورود به جمع و مسئولیت‌پذیری را ندارند که این باید در همان ابتدای طلبگی با مراجعه به مشاوران مربوطه، درمان شود چون کار طلبه و مسئولیت و رسالت آنها، حضور در اجتماع است.)و همچنین تقویت روحیه و دغدغه مشارکت‌جویی و مسئولیت‌مداریو تلاش برای تقویت احساسات بشردوستانه و عواطف خیرخواهانهاز مسئولیت های حوزه عاطفی است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی، در پایان تصریح کرد طلبه در حوزه مسئولیت های کنشی و رفتاری باید،  مسئولیت‌های حوزه‌های معنوی و عبادی (تربیتی)، دانشی و رسالت‌های علمی، حوزه تبلیغی و فرهنگی، حوزه تعامل و ارتباطات و مسئولیت‌های حوزه مشارکت‌های سیاسی را در نظر بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha