جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام اخوان

حوزه/ استاد حوزه به تشریح سیره زندگانی پیامبر اکرم (ص) پرداخت و گفت: با وجود این که پیامبر اسلام(ص) به جایگاه مشورت کردن اهمیت می داد، اما امروزه برخی جوانان از مشورت کردن فراری اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام عباس اخوان، در نشست مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد آشنایی با سیره زندگانی و اخلاق پیامبر اسلام(ص) را مهم دانست و بانوان طلبه را به مطالعه کتاب «وحی و نبوت» اثر شهید مطهری توصیه کرد.

وی به شرح کوتاهی از زمان میلاد رسول اکرم(ص) و پدر و مادر گرامی ایشان پرداخت و افزود: در همان سنّ کودکی فضائل اخلاقی در وجود حضرت محمد(ص) جمع بود و عبدالمطلب جدّ پیامبر(ص) در این باره می فرمود: «هرگز در سنین کودکی از او دروغ نشنیدم».

این استاد حوزه با اشاره به اهمیت خصلت ارزشمند مشورت در اسلام بیان کرد: توجه و دقت در سیره رسول خدا(ص) ما را متوجه این مسأله می‌کند که رسول اکرم(ص) هیچ گاه بدون مشورت کاری را انجام نمی‌دادند؛ برخلاف زمان حال،  که بعضی جوانان از نصیحت و مشورت گرفتن، فراری هستند.

حجت الاسلام اخوان جایگاه مشورت در قرآن و در سوره مبارکه «شوری» را مهم خواند و بر الگوپذیری بانوان طلبه از قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در زمینه مشورت و بهره مندی از افراد صاحب نظر تأکید کرد.

وی یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم (ص) را صبر در هدایتگری امت معرفی کرد و ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) در راه گسترش اسلام از حمایت همسرش خدیجه (س) و عمویش ابوطالب بهره مند بود ولی در یکسال هردوی آنها را از دست داد ولی لحظه ای دست از هدایت مردم بر نداشت.

استاد حوزه با اشاره به دوران ده ساله حضور رسول خدا در مدینه اظهار کرد: پیامبر ده سال در مدینه اقامت کردند و درخت اسلام در مدینه بارور شد؛ سنگ بنای مسجد النبی را در مدینه نهادند و در سال هشتم هجرت جریان فتح مکه اتفاق افتاد.

وی، سعه صدر و مهربانی پیامبر اسلام(ص) در محیط خانواده را یادآور شد و تصریح کرد: رسول خدا(ص) نسبت به همسران خویش هیچ‌گونه خشونتی نداشتند و سعه صدر رسول اکرم(ص)آن قدر زیاد بود که صبوری ‌شان، تعجب همگان را بر می انگیخت.

 

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha