جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش مسافران تنها-قزوین

حوزه / مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین گفت: روحانیون ضرورت آموزش‌های لازم در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی را برای مردم تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین علی نعمت‌اللهی امروز در همایش «مسافران تنها» که با حضور روحانیون، ائمه جمعه و جماعات، در خصوص بحران مدیریت و حوادث مترقبه، در محل سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزارشد، اظهار داشت: علت اصلی وجود مشکلات در مواقع بحران و بلایای طبیعی در کشورمان و ادامه این مشکلات، نبود اعتقاد و باور به مسئله ضرورت آمادگی در مقابله با بحران در کشور است.

وی به نقش ویژه علما و روحانیون در فرهنگ سازی برای آموزش مهارت های لازم برای مقابله با بحران های طبیعی و تبیین ضرورت این مسئله، خاطرنشان کرد: آموزه های دینی در خصوص حفظ جان انسان ها، تأکیدات فراوانی دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در خصوص حضور روحانیون و علما در همایش مسافران تنها، گفت: هدف اصلی از این دیدار، کسب رهنمود و درخواست از شما بر آموزش و فرهنگ سازی مباحث مقابله با بحران به مردم است.

وی با بیان این که آگاهی و اطلاع رسانی به موقع یکی از مسایل مهمی است که می تواند در مدیریت بحران تاثیرگذار باشد، گفت: آموزش یکی از اقدامات پیشگیرانه ای است که ما از آن غافل هستیم؛ بسیاری از تلفات و خسارات در حین بحران بوده و ممکن است بیشتر هم شود و این نشان می دهد ما در مسایل زیر نرم افزاری موفق نبوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین نعمت اللهی خاطرنشان کرد: نقش روحانیت در افزایش آگاهی و نقش‌آفرینی مردم برای مواجهه و سازگاری با پدیده‌های طبیعی، غیرقابل انکار است.

وی با تاکید بر اهمیت آمادگی مردم در برابر پدیده‌های طبیعی به ویژه زلزله اضافه کرد: از دیگر مولفه های آمادگی در برابر زلزله، آموزش به مردم است تا بتوان خسارت به شهروندان را در حوادث به حداقل رساند.

حجت الاسلام والمسلمین نعمت اللهی عنوان داشت: مشارکت مردم در امر کمک و امدادرسانی در بلایا می تواند کمک فراوانی در سرعت بخشیدن به تسکین آلام افراد سانحه دیده باشد و این مهم زمانی تحقق می یابد که مردم شناخت کافی و آگاهی لازم نسبت به مسائل امدادی داشته باشند.

وی با بیان این که کشور ما به تبع وضعیت خاص اقلیمی و زمین شناسی خود، همواره در معرض آسیب های ناشی از سوانح طبیعی قرار داشته است، گفت: مدیریت بلایا یکی از مهمترین مباحثی است که پرداختن به آن جزء ضروریات محسوب شده و اگر بلایا و حوادث و عواقب ناشی از آن به شکل منطقی و اصولی از مدیریت مؤثر و کارآمد برخوردار نگردند، شاهد تلفات و هزینه های زیادی خواهیم شد.

اسکویی: روحانیون تسکین دهنده روحیه آسیب دیدگان هستند

دکتر سید سعید صدقی اسکویی، رئیس مرکز بهداشت استان قزوین نیز در این همایش با بیان این که آرامش، لازمه تسلط بر اوضاع در تمام بلایای طبیعی می باشد، گفت: حضور مؤثر روحانیون در مواقع بحران، به همراه تیم پزشکی مستقر، می تواند در تسکین روحیه آسیب دیدگان بسیار اثرگذار باشد.

دکتر اسکویی گفت:  مردم بواسطه اینکه  در این مواقع دچار هیجان ها و استرس های محیطی مختلف و به ویژه گسترش شایعات روبه رو می شوند هدایت روانی و ایجاد آرامش روحی با اطلاع رسانی مناسب و به موقع و هدفمند میتواند تسریع در ارائه خدمات به مردم را به همراه داشته باشد .

گروسی: به آموزه‌های دینی در مدیریت بحران توجه شود

رضا گروسی، مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین نیز عنوان داشت: نجات یک انسان طبق آموزه‌های دینی ما به منزله نجات کل بشریت است و از همین رو لحظه‌ها در حوزه مدیریت بحران و مقابله با حوادث اهمیت فراوان دارد.

نصرتی: از ظرفیت روحانیون برای کاهش اثرات بلایای طبیعی استفاده شود

مسعود نصرتی، شهردار قزوین هم در این همایش، با اشاره به نقش روحانیون و حوزویان در عرصه مدیریت بحران و بلایای طبیعی، اظهار داشت: از حوزه علمیه برای به کارگیری نقش معنویت در کاهش بلایای طبیعی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: حضور روحانیت چه در قبل از انقلاب اسلامی وچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همه عرصه های نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش بی بدیلی داشته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha