جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 406988
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کتاب این سه لیبرالیست

حوزه/ کتاب "این سه لیبرالیست" (نقد آرای ریچارد رورتی، فردریش فومن هایک و میلتون فریدمن) به قلم شهریار زرشناس از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نئولیبرالیسم از جمله مکاتب نوظهور غربی است که توانسته با طرح شعارهایی چون؛ جهانی ‌سازی، نظم نوین جهانی و نسبی ‌گرایی اخلاقی مریدانی برای خود دست و پا کند. امواج این مکتب بسیاری از کشورها از جمله ایران را نیز درنوردیده و توانسته برخی جریان ‌ها و نحله‌ های دگراندیش داخلی را به دنبال خود بکشاند و مفتون سازد.

شاید تبیین مبانی مکتب نئولیبرالیسم، ارتباط این مکتب با نظام سرمایه‌ داری و نگاهی نقدگون به اندیشه‌ های رهبران فکری این مکتب یعنی ریچارد رورتی، فردریش فون هایک و میلتون فریدمن برایتان جالب باشد!

اما این سه نفر کیستند؟

* کسی که به شوخی دیدگاه خود را لیبرالیسم بورژوازی پست ‌مدرنیست نامید! کوشش گری که ترویج لیبرال ـ سرمایه‌ داری را با تکیه بر برخی مقدمات و مفروضات پسامدرن در سر می ‌پروراند. او کسی جز ریچارد رورتی نیست.

* فردریش اگوست فون ‌هایک اصلی ‌ترین چهره تئوریک در تکوین و تطور نئولیبرالیسم! کسی که نامش با محفل مونت پلرن گره خورده است.

* اما میلتون فریدمن! اقتصاددان نئولیبرالیستی که با کتاب معروفش با نام سرمایه ‌‌داری و آزادی در پی اصالت دادن به آزادی ‌های لیبرالیستی بود.

چرایی بزرگ در اندیشه فریدمن این بود: او که طعم فقر را چشیده  بود چرا آمالش را در اقتصاد سرمایه ‌داری جستجو کرد؟!

علاقمندان مي توانند جهت تهيه کتاب به سايت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به نشانی: http://poiict.org مراجعه كنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha