پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی

حوزه/ دبیر مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی، رسالت، ظرفیت و کارکردهای این مرکز را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، امیری شامگاه یکشنبه در نشست شورای راهبردی مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی که در محل انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، به فلسفه شکل گیری این مرکز اشاره کرد و با بیان  جمله ای از رهبر معظم انقلاب اظهارداشت: «اقتصاد مقاومتی، اقتصادی علمی و بومی، برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام است که ضمن مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تهدید‌های نظام سلطه از توان تقویت اقتصاد و تحقق پیشرفت جهشی اقتصادی نیز برخوردار است. این نوع اقتصاد، پیشرو، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا ، برون‌گرا، انعطاف پذیر، عدالت بنیان، مردم بنیاد، با رویکرد جهادی است».

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال 89 برای اولین بار اصطلاح اقتصاد مقاومتی را به کاربردند و پس از آن با نام‌گذاری سالها به نام‌های اقتصادی و در سخنرانی‌های متعدد، به تعریف و تبیین اقتصاد مقاومتی و حلقه‌ها و اجزای آن پرداختند بطوریکه در تاریخ ۹۲/۱۱/۲۹سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط ایشان به صورت رسمی ابلاغ شد. معظم له در مقدمة این سیاست‌ها اقتصاد مقاومتی را الگوي اقتصادي «بومي و علمي» برآمده از فرهنگ «انقلابي و اسلامي» و نیز الگویی الهام بخش از «نظام اقتصادی اسلام» معرفی فرمودند.

امیری ادامه داد: این تعابیر در مقدمه سیاست‌های کلی ابلاغی، به صورت غیر مستقیم حوزه‌های علمیه را که مهد تربیت عالمان و متخصصان و مجتهدان اسلامی است، نسبت به تبیین ابعاد اسلامی اقتصاد مقاومتی مکلف می‌نمود. از این رو، مديريت وقت حوزه‌های علمیه، آیت الله حسینی بوشهری در راستای انجام این تکلیف و نیز بند 21 این سیاست‌ها که بر «تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي و گفتمان‌سازي آن بويژه در محيط‌هاي علمي، آموزشي و رسانه‌اي و تبديل آن به گفتمان فراگير و رايج ملي» تأکید کرده است، در تاریخ 19/4/93 اقدام به تأسیس «مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی» نمودند.

وی با اشاره به وظایف عمده این مرکز بیان داشت:« توسعه و تعمیق نظریه‌پردازی و شاخص‌گذاری پیرامون موضوع به عنوان الگوی بومی نظام اقتصادی اسلام»، «ایجاد گفتمان علمی بین نخبگان حوزوی، دانشگاهی و نظام کارشناسی کشور»، « ارائه برنامه‌های اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در چارچوب الگوی نظام اقتصادی اسلام»، «تولید محتوا پیرامون موضوع برای مبلغان محترم در ایام تبلیغ و نیز ظرفیت‌های نماز جمعه و نهادهاي نمايندگي رهبري در کشور و..»، « مشارکت در طراحی اسناد ملی همچون سیاست‌های کلی برنامة پنج سالة ششم توسعه و برنامه بودجه ساليانه و .» از جمله این وظایف می باشد.

دبیر مرکز راهبری با بیان اینکه در نظام نامه مصوب (توسط شورای عالی مرکز)، ماهیت و اهداف و سیاست‌های منحصر به فرد برای این مرکز تببین کرده است، اظهارداشت: ماهیت و جایگاه این «مرکز»،  نهادی حوزوی و جزیی از سازمان مدیریت حوزه‌های علمیه است. فعالیت‌های این مرکز  فعالیت‌های ستادی به منظور «هدایت، حمایت و نظارت» بر فعالیتهای مرتبط با «موضوع» در مقیاس ملّی است. لذا ورود آن در سطح فعالیت‌های صفّی، در صورت ضرورت و نيز فقدان نهاد صفّی در ارتباط با آن فعالیت خواهد بود.

امیری ادامه داد نظریه سیاستی؛ این نظریه، حاکم بر ماموریت، راهبردها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و سازمان «مرکز» چنین است که «اقتصاد مقاومتی، تنها ازطریق شناخت اقتصاد اسلامی و تطبیق آن با ظرفیت‌های فرهنگی، اقلیمی و تاریخی ایران اسلامی و جایگاه آن در جهان امروز تحقق می یابد».

وی به اهداف اصلی این مرکز اشاره کرد و گفت:« تأسیس دانش اقتصاد مقاومتی »، «تحکیم این دانش در محیط علمی کشور و اصلاح رویکرد نخبگانی از اقتصاد غیر اسلامی و غیر بومی به اقتصاد اسلامی و بومی »، « کمک به نهادهای فرهنگ‌ساز کشور در راستای نهادینه‌سازی بنیان‌های فرهنگی اقتصاد مقاومتی»، «کمک به نهادهای سیاست¬گذار و برنامه‌ریز کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی» می باشد.

دبیر مرکز به تبیین مهمترین سیاست‌های این مجموعه پرداخت و افزود: «محور دانستن مطالبات و دیدگاه‌های رهبری معظم و زمینه‌سازی علمی ـ فرهنگی برای تحقق مطالبات بر زمین مانده انقلاب اسلامی به عنوان اولویت اول در راه‌اندازی «مرکز»»، « شبکه ‌سازی علمی از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی داخلی و خارجی»، « برون‌سپاری هدفمند امور به مراکز توانمند حوزوی، دانشگاهی و کارشناسی برای جلوگیری از تحمیل بار اداری و مالی بر «مرکز» از جمله این موارد می باشد.

وی بیان داشت: با این نگاه، این مرکز، در قالب یک ستاد علمی برای راهبری موضوع و هم افزایی ظرفیت حوزه‌ها ایجاد شده است و ماموریت اصلی آن، انجام فرامین رهبری عظیم الشأن انقلاب اسلامی در راستای تحققِ بخشی از آرمان بزرگ «دولت و جامعه سازی اسلامی» و مآلا «احیای تمدن اسلامی» است. لذامرکز با پشتیبانی بیش از 70 نفر از متخصصان و محققان اقتصاد اسلامی حوزة علمیة قم و نیز همکاری مؤسسات علمی همچون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، دانشگاه قم، دانشگاه مفید، دانشگاه باقرالعلوم و ... از تيرماه سال 93 تا کنون مشغول فعالیت رسمی بوده است.

امیری به ساختار مرکز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیدند مرکز راهبری، با تقسیم نهادهای در صحنة عمل به سه کمیته نهادهای «عملیاتی، قانونگذار و فرهنگ ساز»، و با پشتیبانی موثر «کمیته مطالعات نظری»، ساختار تشکیلاتی خود را در سال جدید بازسازی کرد. بر این اساس، کمیته مطالعات نظری به مباحث مورد نیاز و بنیادین برای تبیین نظریه‌ها، شاخص‌ها و الگوهای اقتصاد مقاومتیمی‌پردازد تا در کنار سایر کمیته‌ها که وظیفه مطالعات کاربردی را برای تولید محتوا و ارائه پیشنهاد و راهبری موضوعِ مورد علاقه مخاطبان و نهادهای هدف بر عهده  دارند بتواند گفتمان جامع علمی را در این خصوص سامان دهد.

وی اظهارداشت: چهار کمیته مزبور و دو معاونت "علمی و اجرایی" به گونه ای تعبیه شده‌اند تا امکان پوشش تمامی رسالت‌ها و وظایف مرکز را در عرصه عینی جامعه فراهم سازند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha