پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نظافت

رئیس مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد به شرح حوزه و طلبه انقلابی پرداخت و بیان کرد: بایستگی انقلابی بودن به این است که ضرورتش را درک کرده و مبانی و سرچشمه های آن را بدانیم.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام  والمسلمین محمد جواد نظافت در کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) به شرح حوزه و طلبه انقلابی پرداخت و در تعریف انقلابی گری و انقلابی زیستن گفت: انقلابی به کسی می گویند که وجهه سیاسی خود را آشکار کرده و خوب شعار بدهد اما بایستگی انقلابی بودن به این است که ضرورتش را درک کرده و مبانی و سرچشمه های آن را بدانیم.
 
رئیس مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد در تبیین ماهیت انقلابی بودن و ارتباط آن با اسلام افزود: طلبه انقلابی باید بداند که انقلاب همان اسلام ناب محمدی(ص) است.
 
وی با اشاره به اهمیت بحث انقلاب اسلامی و حاکمیت اسلام بر انقلاب گفت: برخی جنبه ی فردی اسلام را پررنگ می کنند، اسلام می گوید در متن جامعه خدا باید حاکم باشد و کسانی که انقلابی نیستند یعنی به این بعد سیاسی، اجتماعی اسلام توجه ندارند.
 
حجت الاسلام  والمسلمین نظافت بیان داشت: فرد غیرانقلابی اسلام را با رفاه مادی می خواهد و رفاه خود را بر دیگران ترجیح داده و به مستکبران کاری ندارد.
 
رئیس مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد در ادامه ضمن نفی هرگونه حاکمیت غیر مسلمانان بر مسلمانان در فضای اجتماعی و آگاهی مسلمین نسبت به این اصل مهم اعتقادی در تشریح برخی از ویژگی های طلبه انقلابی گفت: طلبه انقلابی با مبانی انقلاب به صورت عمیق آشنا است و ادله را می داند؛ طلبه انقلابی باید با استدلال ها آشنا شود، منویات و مطالبات امام و رهبری را بداند.
 
وی با تاکید بر گسترش حوزه، شناختی در مسائل انقلاب برای طلاب و ارتقاء آگاهی های لازم در این خصوص، افزود: طلبه انقلابی که می خواهد بستر را از انقلاب برای ظهور امام زمان(عج) آماده کند باید به روز باشد و طیف های درونی خودی و غیر خودی انقلاب را، بداند و بشناسد.
 
حجت الاسلام والمسلمین نظافت با تکیه بر تکلیف شناسی طلاب و طلبه انقلابی، گفت: اگر طلبه انقلابی هستیم باید بتوانیم به مردم بصیرت را بياموزانيم.
 
وی اضافه کرد: طلبه باید دغدغه سیاسی داشته باشد، ولی سیاست زده نباشد؛ طلبه انقلابی عقد اخوت با هیچ کس نبسته است و مادامی با کسی هستیم که در خط ولایت حرکت کند.
 
عضو شورای علمی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در ادامه تحلیل جریان طلبه انقلابی در فضای جامعه و نقش آن و لزوم داشتن شاخص در حرکت انقلابی، افزود: ما مقلد اشخاص نیستیم بلکه مقلد افکار و ولایت هستیم چون جمهوری اسلامی ایران، امتداد حکومت امیرمؤمنان(ع) است. 
 
وی با بيان اينكه کسی که شاخص دارد در ارزیابی اشخاص دچار افراط و تفریط نمی شود، اظهار داشت: اگر انقلابی هستید به شاخص ها توجه کنید و اشخاص را با آن بسنجید.
 
تقوای سیاسی لازمه انقلابی گری
 
رئیس مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد با تاکید بر اینکه فرد انقلابی باید تقوای سیاسی داشته باشد در بخش دوم سخنان خود به آفت های موجود در مسیر طلبه انقلابی اشاره کرد و افزود: آفت های طلبه انقلابی گاهی در حیطه شناخت است که سطحی نگر و شخصی می شود و گاهی در مقام عمل که دچار بی تقوایی و عدم نگاه جامع داشتن می شود. 
 
لازم به ذکر است، در این جلسه، پنج نفر از طلاب در مورد مواضع رهبری در خصوص انقلابی گری، اخلاق اجتماعی طلاب، انتقاد به نگاه های حداقلی به حوزه، تعاریف طلبه انقلابی، انقلاب از دیدگاه امام خمینی، شاخصه های انقلابی گری، ایجاد درس انقلاب در حوزه ها، نقش ولایت و فرمانبرداری از ولی فقیه در انقلابی شدن طلاب با هدف بررسی و تبیین اندیشه حوزه انقلابی و و نقش طلاب در این عرصه پرداختند.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha