چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خطبه فدکیه

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: طلاب، محققین، تاریخ شناسان و دانشجویان را به تحقیق و تأمل بیشتر بر روی خطبه فدکیه دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام خوش بیان در جمع طلاب مدرسه علمیه علی بن ابی طالب (ع) با بيان اينكه خطبه فدکیه در میان طلاب، محققین، تاریخ شناسان و دانشجویان مهجور مانده، اظهار كرد: خطبه فدکیه از انحصارات حضرت زهرا (س) مي باشد که به حسب ظاهر پس از غصب ملک‌شان بیان شده است، اما تحقیق و تأمل بر روی آن ما را به این نتیجه می رساند که فدک تنها وسيله اي برای بیان مقاصد بزرگ تر بوده است.

وی در تبیین جدایی ناپذیری قرآن و اهل بیت (ع)، با اشاره به اينكه امیرمومنان (ع) در نامه 28 نهج البلاغه بیان مي كنند كه در این نامه به صراحت بیان می کنند که نامه را صرفاً برای معاویه نمی نویسند، بلکه می نویسند تا همه مردم از آن پند گیرند، گفت: حضرت زهرا(س) نیز در خطبه فدکیه خود به 20 آیه قرآن استناد کرده اند تا برای همگان درس باشد.

حجت الاسلام خوش بیان در مورد ارزش والای خطبه فدکیه گفت: بسیاری از بزرگان شیعه و سنی اعتراف کرده اند که بیان چنین کلماتی از یک انسان عادی ممکن نیست و متن خطبه، عرشی و فرازمینی است.

وی با اشاره به معرفی قرآن، رسول الله(ص) و امیرمومنان(ع) در خطبه فدکیه و از زبان حضرت زهرا (س)، ابراز کرد: قومی که قرآن و اولیاء الهی را پشت سر خود قرار دهند، دچار گرفتاری های مختلف و عذاب الهی خواهند شد.

 استاد حوزه علمیه خراسان با استناد به آیات 23 تا 39 سوره اسراء، بیان کرد: این آیات منشور قرآن کریم هستند و عصاره و چکیده ای از آموزه های قرآنی را در خود جای داده اند؛ هر کسي می خواهد ابواب حکمت به رویش باز شود و در پیشگاه الهی قرب و منزلت پیدا کند باید آموزه های قرآنی را سرلوحه زندگی خود قرار دهد.

وی با تاكيد بر اهميت توجه به قرآن به عنوان يك كتاب الهي و آسماني براي هدايت بشريت، اظهار كرد: سلب کردن طعم شیرین عبادت و دعا در محضر خداوند از انسان یکی از آثار وضعی گناه است.

حجت الاسلام خوش بیان با اشاره به اهمیت بزرگداشت ایام فاطمیه، عنوان کرد: در برگزاری مراسم عزاداری نباید اصول اخلاقی را فراموش کرد؛ از جمله این که باید مراقب رعایت حقوق همسایه ها بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha