پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 حضرت آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در درس خارج اصول به شبهه ای پیرامون حکم عقل بشری بر خداوند متعال پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به یکی از شبهات پیرامون حکم عقل بشری بر خدای متعال پاسخ دادند و گفتند: در یکی از سایت ها نوشته شده بود که عقل بشری به جایی تنزل کرده که بر خدا حکم نموده و می گوید که باید چنین و چنان کند و در این شبهه خود از کلمات معتزله استفاده کرده اند؛ در حالی که به در می گویند تا دیوار بشنود.

ایشان اظهار داشتند: ما که به حسن و قبح عقلی معتقدیم، می گوییم که بر خداوند متعال جایز نیست که کودک معصوم را به جهنم ببرد و برای آن دلیل داریم؛ اما این افراد می گویند شما با اینکه از خاک هستید، بر رب الارباب حکومت می کنید.

این مرجع تقلید در پاسخ به این شبهه به آیه 35 و 36 سوره یونس اشاره کردند و ابراز داشتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ/ مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ/ پس آيا فرمانبرداران را چون بدكاران قرار خواهيم داد/ شما را چه شده چگونه داورى مى كنيد؟».

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان ساختند: اولا عقل شما هم می گوید که مسلم همانند مجرم نیست؛ بنابراین ما بر خدا چنین حکمی نکرده ایم؛ بلکه خود حضرت حق چنین مطلبی را فرموده است.

این استاد حوزه تصریح کردند: ثانیا برادر عزیز؛ ما هرگز به خدا حکم نمی کنیم؛ بلکه ما از خلال صفات خدا، از خلال تدبر در صفات خدا، حکم را می فهمیم.

معظم له بیان داشتند: برای روشن شدن این مطلب مثالی را عرض کنم؛ همه ما در هندسه، این موضوع را خوانده ایم که سه زاویه مثلث، با دو زاویه قائمه مساوی است؛ پس طبیعت در اختیار ما نیست؛ بلکه ما از طریق براهین کشف می کنیم که سه زاویه مثلث، با دو زاویه قائمه مساوی است.

ایشان اظهار داشتند: ما از خلال براهین این حکم را می فهمیم، در این مسئله هم از خلال صفات حکیم، عادل و ... حضرت حق، این احکام را در می آوریم؛ نه اینکه بر خدا حکم کنیم.

این مرجع تقلید در پایان ابراز داشتند: همانطور که در طبیعت حکم می کنیم و حکم ما به معنای کشف است، در این موضوع نیز این احکام را کشف می کنیم؛ پس در اینجا عقل بشری به خطا نرفته است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha