شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه علمیه زرین شهر

حوزه/ زرین‌شهر محل پرورش بزرگانی بوده که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) فعلی و «ریزلنجان» قبلی پرورش یافته‌اند، مانند حاج آقا رحیم ارباب، شیخ مرتضی ریزی، شیخ ابوالفضل ریزی، و ... که در این مدرسه تحصیل کرده‌ و پرورش یافته اند.

خبرگزاری «حوزه» - اصفهان/  مدارس علمیه علاوه بر وظیفه آموزشی که بر عهده دارند به‌عنوان مراکز فرهنگی شناخته می‌شوند، این امر در شهرستان‌ها قوت می‌گیرد، به‌گونه‌ای که برخی مدارس به‌ عنوان پایگاه دینی شهر محسوب می‌شوند.

مدرسه علمیه امام خمینی (ره) یا بهتر بگویم حوزه علمیه زرین‌شهر، در بین مردم شهرستان و شهرهای اطراف آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مدرسه که هم اکنون ۷۰۰ طلبه در آن مشغول تحصیل می باشند، در طول سالیان فعالیت خود، به مرکز اعتماد مردم بدل شود، به همین منظور خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی هاشمی فرد، مدیر این مدرسه، پیرامون تارخچه، تربیت بزرگان در این مدرسه، وضع فعلی مدرسه و ... به گفتگو نشسته که حاصل آ« را در ادامه می خوانید.

مدرسه علمیه امام خمینی(ره) زرین‌شهر در چه سالی تاسیس شد؟

این مدرسه در سال 1325 و به همت حاج آقا شریعت و کمک مردم تاسیس شد، ابتدا اسم آن، مدرسه علمیه ریز لنجان بود، زیرا در گذشته به این شهر زرین شهر «ریز» می‌گفتند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت نام بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نام این مدرسه به امام خمینی (ره) تغییر کرد.

ارتباط مردم با این حوزه چگونه است؟

این مدرسه از ابتدا با همکاری مردم ساخته شد، این مدرسه در مرکز شهرستان واقع شده و قبل از اینکه در این چند سال اخیر مدارس علمیه دیگر ساخته شوند در سالیان متمادی در 8 شهری که در اطراف آن قرار دارد به‌عنوان پایگاه مذهبی شناخته می‌شد و امروز نیز ارتباط برقرار بوده و به قوت خود باقی است.

فرایض عبادی مانند نماز ظهر و عصر در مساجد با هماهنگی این مرکز انجام می‌شود، روحانیون این مرکز علاوه بر مدارس در مراکز آموزشی نیز حضور دارند، مدارس آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین مراکزی است که با ما در ارتباط هستند، طرح‌های مختلفی از قبیل راهیان نور و طرح صالحین در این مرکز انجام می‌شود، برنامه پاسخ به شبهات نیز از برنامه‌های مهمی است که در این مدرسه علمیه  انجام می‌دهد.

دلیل موفقیت این مدرسه در ایجاد ارتباط گسترده با مردم چیست؟

زرین شهر مهاجرپذیر است و این امر به دلیل وجود مراکز بزرگ صنعتی در اطراف آن است، ارتباط بین نسل جوان و این مرکز عامل موفقیت مرکز است، این امر باعث شد تا ما پذیرش خوبی داشته باشیم.

به دلیل ارتباطی که در قبل ذکر شد ما توانستیم آمار خوبی در پذیرش داشته باشیم، این پذیرش حتی از مناطق فارسان، لردگان و یاسوج نیز بود، ما اولین ایستگاهی هستیم که علاقه‌مندان به این مناطق جغرافیایی در ورود به اصفهان  به آن مراجعه می‌کنند.

چه تعداد مراجعه کننده برای پذیرش داشتید؟

بیش از 200 نفر طلاب جدید مراجعه داشتیم که با توجه به ظرفیت مدرسه حدود 100 نفر از آن‌ها را پذیرش کردیم و دیگران را به مراکز دیگر معرفی کردیم.

در حال حاضر مدرسه چند طلبه دارد؟

اکنون در پایه‌های 1 تا 10 مدرسه علمیه امام خمینی (ره) دارای بیش از 700 طلبه است، 55 نفر در درس خارج فقه شرکت می‌کنند، مدرس درس خارج فقه نیز حجت الاسلام شیخ حبیب‌الله رهبر است، همچنین در مدرسه ما 20 استاد تدریس می‌کنند.

عامل موفقیت مدرسه علمیه امام خمینی (ره) زرین‌شهر را چه می‌دانید؟

ما در طی این 70 سال فعالیت مدرسه، فارغ‌التحصیلان زیاد داشتیم، جایگاه مدرسه با حضور علمای بزرگی که در این مدرسه حضور داشتند شکل گرفته است، آیت الله بهشتی، علامه امینی، آیت الله مصباح یزدی از جمله کسانی بودند که در این مدرسه حضور پیدا کرده و این مدرسه را راهنمایی کرده‌اند، در این مدرسه کلاس درس اخلاق آیت الله مکارم برگزار شده است.

زرین‌شهر نیز محل پرورش بزرگانی بوده در این مدرسه پرورش یافته‌اند، مانند حاج آقا رحیم ارباب، شیخ مرتضی ریزی، شیخ ابوالفضل ریزی که در این مدرسه تحصیل کرده‌اند.

توجه به مسائل سیاسی در این مدرسه به چه صورت بوده است؟

این مدرسه همیشه ولایتمدار و انقلابی بوده است، هیچ‌گونه  فعالتی در جریان‌های انحرافی نداشته‌ایم، طلاب این مدرسه همه انقلابی ولایت مدار بوده‌اند، در زمان جنگ تحمیلی این مدرسه 30 طلبه داشت که 13 نفر از آن‌ها به درجه شهادت نائل شدند، این آمار نسبی مدرسه را سومین مدرسه در آمار شهادت در کشور قرار داده است.

امروز نیز روحیه ایثار و شهادت در این مدرسه وجود دارد، در سال گذشته ما یک شهید مدافع حرم داشتیم، شهید فاطمی تبار از این مدرسه به سوریه رفت و شهید شد.

اساتید مبرز زیادی در این مدرسه حضورداشته‌اند، مانند شیخ حسین نظام‌الدین که از مبرزین به نام است، حاج آقا حسن میرزایی امام جمعه وقت به‌عنوان امام‌جمعه خط‌شکن در جبهه او را می‌شناختند.

برای تربیت طلاب پژوهشگر چه اقداماتی داشته اید؟

سایت مدرسه به‌تازگی راه‌اندازی شده است، علاوه بر مصوبه مرکز مبنی بر حضور طلاب پایه‌های 3،6 و 8 در مباحث پژوهشی، طلاب مدرسه از پایه 1 تا 10 در پژوهش شرکت می‌کنند، این پژوهش به‌صورت مقاله است، هر 5 نفر در یک گروه و با نظارت یک استاد تخصصی پژوهش را پیگیری می‌کنند.

برنامه‌های اخلاقی، مشاوره‌ای  و ورزشی مدرسه به چه صورت است؟

در این مرکز علاوه بر مشاوره تحصیلی به طلاب مشاوره‌های تخصصی نیز ارائه می‌شود، برای مثال مشاوره خانواده و ازدواج که توسط حاج آقا فرهنگ امام جمعه باغ بهادران انجام می‌شود.

هر چهارشنبه مدرسه میزبان یکی از اساتید اخلاقی کشوری و استانی است که از اصفهان و قم به اینجا می‌آیند، اخلاق یکی از مواردی است که در این مدرسه بسیار مورد توجه است.

در بحث ورزش نیز تعدادی از اساتید و طلاب ما خود مربی رشته‌های ورزشی هستند و این امر باعث شده تا در زمینه ورزش این مدرسه قوی عمل کند، در مسابقات مختلف ورزشی که برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم و در مسابقات ادارات مقام دوم و در جشنواره حوزه با کسب مدال در تکواندو و جودو دومیدانی جایگاه خوبی داشتیم.

در بحث فضای مجازی موضع مدرسه چیست؟

کارگروه فضای مجازی تشکیل دادیم، طلاب در فضاهای کتابخانه می‌تواند با گوشی همراه کار کنند، در کارگروه فضای مجازی اکثر طلاب حضور دارند و خودمان سعی می‌کنیم زمانی را که در فضای مجازی حضور دارند را برایشان پر کنیم.

چه برنامه‌هایی غیر از مباحث آموزشی برای طلاب پیش‌بینی کرده‌اید؟

احیای سحرگاهی، برنامه هفتگی ماست که حتی مردم هم در این مراسم شرکت می‌کنند، در مراسم‌های مختلف به‌عنوان مرکز مذهبی ما پیشگام هستیم و در مباحث ملی و مذهبی حضور همیشگی داریم، در طرح‌های هجرت بیست روحانی از مدرسه اعزام شده‌اند، 20 روحانی مستقر نیز داریم، مناظره‌های سیاسی نیز یکی از برنامه‌های خوب این مرکز است.

تعداد زیادی از طلاب مدرسه مداح هستند و کانون مداحان ما فعال است، دوره‌های مختلف مانند فن بیان برگزار کرده و گواهی آن را بر روی پرونده طلبه می‌گذاریم، کارگاه سواد رسانه با همکاری دفتر امام جمعه با حضور طلاب و علاقه‌مندان برگزار می‌شود که گاهی نقد فیلم‌های شیعه هراسی و ایران هراسی دارد.

نظر شما در مورد تحول در حوزه چیست؟

همان‌گونه که مقام معظم رهبری تاکید دارند، ما نسبت به برخی از مسائل عقب هستیم، باید ظرفیت موردنیاز را ایجاد کنیم، اگر در مباحث آموزشی توجه بیش از حد داشته باشیم از اخلاق باز می‌مانیم و اگر زیاد به اخلاق بپردازیم از آموزش، لذا باید در تحول دید همه‌جانبه داشته باشیم، اگر نه عمل ما مثل کاریکاتور می‌شود، سیستم جامعی نیاز است که همه اهداف را مد نظر داشته باشد.

طبق تاکید مقام معظم رهبری این تحول باید در سطح مدیریت بالا اتفاق بیافتد، تحول به معنی به روز شدن است. امروز ما به کتاب‌های کارآمدتر نیاز داریم، فقه جواهری تمام داشته ماست و اساس آموزش‌هایی است که ما امروز در اختیار داریم، اما باید با فضای علمی روز جلو رفت و فضای را باز گذاشت.

گفت و گو: سید امیر حسین ابطحی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ش IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    لطفا این اطلاعات غلط تصحیح شود.