پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست انقلابی گری

حوزه/ همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، نشست انقلابی گری با موضوع «مفاهیم و مولفه های انقلابی گری از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری» در سالن همايش هاي پژوهشكده باقرالعلوم(ع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دكتر مهدي خاني استاد دانشگاه تهران در اين نشست، ضمن تبريك دهه مبارك فجر و گراميداشت ياد و خاطر امام و شهدا گفت: انقلابي گري در افكار و بيانات مقام معظم رهبري در سه لايه انديشه، انگيزه و اقدام را مورد    بررسي قرار داد وگفت : امروزه گفتمان انقلابي گري در سه مرحله زماني در نظر و بيانات رهبري مشاهده مي شود .

در خصوص انقلابي گري بيش از  25 واژه توسط امام خامنه اي ساخته شده است در صورتي كه  معظم له در هيچ موضوعي با اين گستردگي واژه سازي نداشته كه مي توان به حركت انقلابي، شور انقلابي، تفكر انقلابي، ارزش هاي انقلابي، روحيه انقلابي، شعار انقلابي، نگاه انقلابي، اهداف انقلابي و ... اشاره كرد.

مقام معظم رهبری درسال 68 مسئله انقلابي گري و انقلابي بودن را مطرح كردند گرچه گفتمان غالب در دو و سه سال اخير رخ داده است. منظور از انقلابي گري در نظر رهبري اين است كه ما مواضع انقلابي و اسلامي را قاطعانه و بدون رودربایستی و مرعوب شدن بيان و حفظ كنيم.

امروزه گفتمان انقلابي گري در سه مرحله زماني در نظر و بيانات رهبري مشاهده مي شود:  اولين گفتمان انقلابي گري از سال 68 شروع تا سال 89 زمان فتنه به صورت آرام و بدون تندي مطرح شد و در هر مناسبتي در خصوص انقلابي گري و انقلابي بودن صحبت هايي از ايشان به چشم مي خورد. از جريان فتنه به بعد سخنراني در خصوص انقلابي بودن تشديد شد و در جمع جوانان، طلاب و فضلا بيانات خيلي رسا و تند و تيز در خصوص اين موضوع بيان شد كه تا كنون اتفاق نيفتاده بود.

اما در دو سال اخير به طور مشخص از سال 94 به بعد مقام معظم رهبري گام سوم انقلابي گري را برداشتند و امروز به طور كامل اين گفتمان ايجاد شده است.

اول :شاخص هاي انقلابي گري يا انقلابي بودن

امام خامنه اي در سال 92  با سخنراني در مرقد مطهر امام خميني، چيستي و شاخص هاي انقلابي گري را مطرح كردند:

*پاي بندبودن به مباني و ارزش هاي انقلاب 

 اين شاخص در  چهار بعد قابل بررسي است.

* پاي بندبودن به اسلام ناب در برابر اسلام امريكايي  

* پاي بند بودن به محور قرار دادن مردم

* اعتقاد داشتن به مسئله پيشرفت، تحول، تكامل و تعامل با محيط  

* پاي بند بودن به حمايت از محرمان.

* دوم: هدف قرار دادن آرمان هاي انقلاب:

 امروز اگر مراحل انقلاب را در حوزه علميه، سپاه، دانشگاه و ...  مطرح مي كنيم خيلي از آقايان مي گويند اين حرف ها تا حالا كجا بود چرا تا كنون زده نشده است و اين حرف ها را نو و بسيار جديد مي دانند و مي گويند اگر انقلاب پنج مرحله دارد چرا ما از مرحله سوم انقلاب عبور نكرده ايم. در صورتي كه از نظر مقام معظم رهبري اين بيانات قديمي است و اين نشان مي دهد كه هنوز آرمان هاي انقلاب براي جامعه ، هدف و دغدغه نشده است. اين مباحث از سال71  شروع و در سال 89 به اوج خود رسيده است و ما هنوز آنها را مطالعه نكرده و به عنوان مطالب جديد قلمداد مي كنيم.

مقام معظم رهبري در ادامه مي فرمايند که هدف قرار دادن آرمان انقلاب كافي نيست بايد همت بلند را نيز چاشني آن كنيم كه در اين خصوص سه موضوع مطرح مي كنند:

 1- درزمينه انقلابي گري نبايد تنبل، محافظه كار و نااميد باشيم

2 - از رسيدن به آرمان هاي بلند منصرف نشويم  گاهي زماني كه دولت ها عوض مي شوند ما نااميد شده و منصرف مي شويم

 3- تسليم نشدن در برابر فشار ها. اين سه موضوع مي تواند همت بلند را تقويت كند.

سوم: پاي بند بودن به استقلال همه جانبه كشور:

استقلال در سه بعد سياسي، فرهنگي و اقتصادي مطرح است در بعد سياسي  نبايد فريب دشمن را بخوريم. در بعد فرهنگي نگاه رهبري به مسئله، ايجابي است مي فرمايند که بايد سبك زندگي مان را اسلامي و ايراني كنيم. در بعد اقتصادي يك نگاه ايجابي دارند كه مي فرمايند: اگر به اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل شود اين يعني حركت و جريان انقلابي.

*چهارم: حساسیت در برابر دشمن

بايد در هر مرحله دشمن را رصد كرد و در برابر تهديدات ايستاد.

پنچم: داشتن تقواي سياسي و ديني   

در پاسخ به این سوال که از نظر مقام معظم رهبری چرا بايد انقلابي گري در جامعه ترويج و رواج پيدا كند ؟ باید گفت: عوامل هشتگانه ای این ضرورت را ایجاب می کند:

عامل اول؛ راه پيشرفت در انقلابي گري بودن است: انقلابي گري يك راه پيشرفت حقيقي است و اين پيشرفت در سايه انقلابي گري بودن تحقق پيدا مي كند.

عامل دوم؛ انقلابي گري عامل عزت است: عزت خودمان را به وسيله حركت انقلابي، نگاه انقلابي و آرمان انقلابي حفظ كنيم. براي از دست ندادن اين عزت بايد به روحيه انقلابي گري پاي بند بود.

عامل سوم؛ انقلابي گري عامل استحكام و استقرار نظام است: تفكر انقلابي و جهت گيري انقلابي در عمل مي تواند ملت را در جهت جاده استحكام و استقرايي كه انقلاب را حفظ مي كند  پيش ببرد.

عامل چهارم؛ انقلاب گري باعث تقويت درون كشور مي شود: يكي از راه تقويت انقلاب، روحيه انقلابي و حفظ آن است.

عامل پنجم؛ انقلابي گري باعث مي شود دشمن با انقلاب دشمني كند: اگر روحيه انقلابي نداشته باشيم ديگر دشمني، دشمن معنا نخواهد داشت.

 عامل ششم؛ داشتن روحيه انقلابي است: حضرت آیت الله خامنه اي در ديدار خانواده هاي شهداي هفت تير، خودشان را مخاطب قرار مي دهند و تصریح می کنند که  همه در خصوص انقلابي گيري كم كار كرده ايم و بايد اين كار را به جبهه فعال مومن فرهنگي انقلابي خودجوش مردم بسپاريم. چرا به اين جبهه؟ چون آنها روحيه و عمل انقلابي دارند تا زماني كه اين روحيه هست حوادث 7 تير و 8 شهريور و جنگ،  زنده مي ماند كم كاري ما مسؤلين باعث مي شود كه انقلابي گري فراموش شود.

عامل هفتم؛ انقلابي گري باعث قدرت سازي مي شود: مهمترين عنصر قدرت سازي، شخصيت افراد است كه در راس آن امام خميني است، ايستادگي افراد و داشتن هويت انقلابي است كه قدرت را مي سازد.

عامل هشتم؛ انقلابي سازي باعث تمدن سازي و ايجاد تمدن مي شود: كار جهادي و انقلابي از الزامات تمدن سازي و توليد الگوي ايراني اسلامي است.

چگونگي انقلابي گري از نظر امام خامنه اي

اولين نكته: لازمه انقلابي گري و انقلابي بودن، هوشمندي و اخلاص است و اين زماني رخ مي دهد كه جوانان انقلابي و فرهنگي كارهاي خودجوش را رها نكنند و اين جهاد بزرگي است.

دومين نكته: بيدار باشي و عدم غفلت است، اگر بخواهيم انقلابي بمانيم بايد بيدار باشيم در اين صورت دشمن نااميد خواهد شد و لازمه آن تفكر و حركت انقلابي است.

سومين نكته: عدم افراط و تفريط در انقلابي گري است، رهبري، رفتار ظاهري نسبت به انقلابي گري را مزمت مي كند.

چهارمين نكته: عدم خجالت و جرات در حرف زدن در خصوص انقلابي گري است، بايد رفتار منطقي و عقلاني در اين خصوص داشته باشيم و حركت انقلابي بايد طوري باشد كه باعث افراط و تفريط در بين جوانان، طلاب و دانشگاهيان ايجاد نكند.

پنجمين نكته: جرات در اقدام و عمل است، جرات در عمل همان عمل يا مديريت جهادي است و بايد در نهادها نهادينه شود.

نظر مقام معظم رهبري در خصوص روحيه و عمل انقلابي در برابر دشمن

نفوذ در باورها و معرفت هاي انقلابي يكي از اساسي ترين نفوذهاي دشمن است. دشمن در برابر فعاليت هاي انقلابي به انديشه ها نفوذ مي كند و اين باعث مسلط شدن در ديگر رفتار و كردارها  خواهد شد و اين كار خطرناكي است. به همين دليل امام خامنه اي در ديدار با پاسداران و افسران سپاه توصيه مي كنند شما بايد مباني انقلاب را مورد بررسي قرار دهيد و مباني انقلاب را نه به صرف نظري بلكه توام با تجربه كه در اول انقلاب و دوران جنگ داشتيم،  مورد تاكيد قرار مي دهد.

ايشان در حرم امام رضا(ع) در سخناني تاکید می کنند: نبايد فكر كنيم چون انقلاب سال 57 تمام شد و نظام، انقلابي شد ديگر كار تمام شد و بايد به مرحله سوم تشكيل دولت اسلامي بپردازيم در صورتيكه ما بايد براي حفظ نظام و انقلاب فعاليت كنيم . لذا در برنامه ششم اين رويكرد غالب شده است يعني ما برگشتيم به ماموريتي كه داريم در برابر مقابله با دشمن و با تهديد آنها مقابله كنيم. از طرفي بايد به فكر پيش برندگي انقلاب هم باشيم صرف نظر اينكه دشمن تهديد دارد يا نه.

ماموريت حوزه علميه چيست؟

پيش برندگي به اين معنا كه خود حوزه علميه بايد به سمت اهداف و آرمان هاي انقلاب پيش رود. و ديگران را هم  به سمت آرمان هاي ايده آل انقلاب سوق دهد.

ماموريت جديد در برنامه ششم در خصوص انقلابي گري؟

*علاوه بر پيش برنده بودن و مقابله با تهديد بايد دو مرحله از فرآيندي كه از آن گذشته ايم را هم بايد حفظ كنيم يعني اگر آن را حفظ نكنيم جوان امروز و نسل امروز ما نمي داند در سال 58 چه گذشت و قبل از انقلاب پهلوي چگونه رژيمي بود و در صورت عدم اين موارد نمي توانند انقلاب را خوب درك كنند.

*دشمن به انقلابي گري فشار مي آورد: دشمن جمهوري اسلامي را با تحريم فشار مي آورد تا زماني كه دولتي با آمريكا كنار آيد مسئله تحریم خيلي معني پيدا نمي كند گرچه دشمن را مي شناسيم ولي قابل اعتماد نيست و اين خصوصيت انقلابي گر بودن است كه دشمن فشار مي آورد و تحريم مي كند.

*دشمن به خاطر انقلابی گري بودن چالش ايجاد مي كند: دشمن انقلاب را با چالش هاي جديد روبرو مي كند.

*جوانان را به انقلابي گري، بي تفاوت به بار مي آورد, دشمن سعي مي كند روحيه انقلابي و حماسه را كه در جوانان است از بين ببرد كه اين كار بزرگي است، چرا که باید جوانان و در درجه اول دانشگاهيان، حوزه های عليمه، سپاه و بسيج گفتمان را ايجاد و ترويج كنند.

*نااميد كردن يكي ديگر از فعاليت هاي دشمن است، نااميد كردن انقلابي های سابق نه انقلابيون جوان همانطور كه مي بینید كساني كه در جنگ بودند و انقلاب كردند احساس پشیماني مي كنند و جور ديگر حرف مي زنند يك علت اين است كه فكر مي كنند به آرمان هايی كه در اويل انقلاب داشتند به آن نرسيدند مثلا در خصوص عدالت در سال 57 با عدالت امروز اصلا قابل تصور نيست. نبايد به انتهاي رسيدن عدالت نگاه كنيم بلكه بايد صعود خود از نقطه صفر به پله هاي بعدي سوق دهيم تا دو نسل اول و دوم انقلاب نسبت به آينده احساس نااميدي نكند.

*دشمن در صدد تخريب نيروها و گروه هاست، دشمن درصد تخريب سنگ هاي انقلاب است تا سنگ جديد بسازد و فاصله نسل ها را زياد كند زيرا هنوز روحيه انقلابي گري بودن در جامعه وجود دارد.

*تغيير رفتار انقلابي مردم، یعنی دشمن مي خواهد مردم انقلابی نباشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha