شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ناکامی و بی کفایتی برنامه آمریکایی در مبارزه آنلاین با داعش

حوزه/ برنامه اینترنتی افسران ارتش آمریکا با نام «وب آپس» که به هدف مبارزه با داعش ایجاد شده بود، به علت ناکفایتی کارمندان و مترجمانش با ناکامی مواجه بوده و کارمندان آن برای موفق نشان دادن تلاش‌هایشان داده‌ها را دست کاری می‌کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گروه تحقیقاتی آسوشیتدپرس اعلام کرد برنامه اینترنتی تبلیغاتی متقابل ارتش آمریکا که به هدف خنثی سازی سربازگیری داعش در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده بود، دچار بی‌کفایتی و ناتوانی، پارتی‌بازی و داده‌های تحریفی شده است.

این برنامه با نام «وب آپس» چندین سال پیش توسط گروه کوچکی از افسران ارتش آمریکا و پیمان‌کاران غیرنظامی اختصاص یافته به بخش عملیات اطلاعاتی مقر فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در تامپا ایجاد شد.

اما اسناد داخلی و مصاحبه با بیش از یک دوجین افراد آگاه در مورد وب آپس نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد این برنامه بیشتر به دنبال غنی‌سازی پیمان‌کاران است تا مبارزه با تروریسم.

نام مصاحبه کنندگان در این نظرسنجی به علت حساسیت ماهیت کار و ترس از عواقب حرفه‌ای فاش نشده است.

تحلیل‌گران عربی زبان این برنامه با جستجو در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی، افرادی را که در معرض داعش قرار داشته و گرایش به این گروه دارند را شناسایی کرده و با استفاده از هویت‌های ساختگی آنان را ترغیب به عدم پیوستن به افراط‌گرایان می‌کنند.

با این حال بررسی‌ها نشان داد که کارکنان فعلی و سابق وب آپس تجربه بسیار کمی در امر تبلیغات تقابلی داشته، زبان عربی آن‌ها ضعیف بوده و درک و آگاهی بسیار کمی از اسلام دارند و به هیچ عنوان با جاذبه‌های تروریست‌های داعشی در اینترنت قابل رقابت نیستند. این برنامه چندین بار به دلیل عدم وجود مهارت‌های زبانی تحلیلگرانش به مشکل برخورد کرده است.

یکی از کارمندان سابق در این باره گفت: داعشی‌ها عربی را بسیار روان صحبت می‌کنند. کار کردن با مترجمانی که مدام کلمات عربی را به اشتباه تلفظ کرده و فضای مجازی مضحکی ایجاد می‌کنند کار بی‌فایده ‌ای است.

بعضی از کارمندان سابق و گذشته این برنامه نیز گفته‌اند که داده‌های وب آپس دستکاری شده تا به نظر برسد در کارشان موفق بوده‌اند، درحالی که بسیاری از کارمندان از این امر آگاهی داشته‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha