جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام و دیگر مکاتب

حوزه/ چاپ نوزدهم کتاب "مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام و دیگر مکاتب" اثر آقایان سیدعلی میرموسوی و سیدصادق حقیقت از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب مذکور در چهار بخش ذیل تدوین یافته است.

بخش اول؛ حقوق بشر از گذشته تا کنون

در این بخش، ضمن بررسی سیر تحول مفاهیم حقوق بشر در غرب از دوران یونان باستان تا زمان حاضر، همسو با مباحث آینده، اسناد حقوق بشر را شناسایی و مقایسه کرده، واکنش های انجام گرفته در برابر جهانی شدن آن ها بیان شده و در قسمت پایانی، امری بودن این اسناد در عرصه روابط معاصر بین الملل تحلیل شده است.

بخش دوم؛ اصول و مبانی نظری حقوق بشر در اسلام و غرب

هدف اصلی در این بخش ارائه تعاریفی از حقوق بشر و خاستگاه آن، نظریات اساسی درباره آن و مقایسه اش با دیدگاه اسلام در این باره می باشد. در این فصل، انسان مداری به عنوان مکتب فکری زیربنای حقوق بشر غرب، تشریح و ارتباط آن با اصول حاکم بر اسناد حقوق بشر تبیین می گردد.

بخش سوم؛ سنجش حقوق بشر اومانیستی و تطبیق آن با منابع اسلامی

در این بخش وجوه همسانی و ناهمسانی حقوق بشر در نظام فکری اسلام و مدرنیته بررسی می شود. پاره ای از این بخش به بیان وجوه اختلاف و اصول ناسازگاری حقوق بشر غرب با اسلام اختصاص دارد.

بخش چهارم؛ حقوق بشر از دیدگاه دیگر ادیان و مکاتب

در این بخش به شماری از مکتب های فکری و سیاسی که به نحوی منتقد حقوق بشر مدرن هستند اشاره شده است. این مکاتب شامل: محافظه کاری، رمانتیسم، مارکسیسم، فاشیسم، اگزیستانسیالیسم، تأویل گرایی، پست مدرنیسم و جماعت گرایی می باشد.

علاقمندان مي توانند جهت تهيه کتاب به سايت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به نشانی: http://poiict.org مراجعه كنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha