پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 407393
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
فیلم شاباش

حوزه/ فیلم شاباش در عین اینکه به مسائل اجتماعی پرداخته؛ اما محوریت فیلم، خیاط لباس روحانیون است که فردی مومن و پرهیزگار بوده و با رفتار خود می تواند تاثیر قابل توجهی برای مخاطبین داشته باشد.

حامد کلاهداری کارگردان فیلم «شاباش» در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره جدیدترین ساخته خود که اخیراً روی پرده رفته، گفت: من در پرونده کاری خود همه ژانرها را تجربه کرده‌ام. در «شکلات داغ» به موضوعات اجتماعی پرداخته و در «پایان‌نامه» نیز سعی کردم به موضوعی سیاسی بپردازم. در همین راستا اعتقاد دارم یک فیلمساز باید تمامی گونه‌ها را کار کند. این ویژگی نیز تنها به کارگردانیم مختص نمی‌شود، بلکه زمانی‌که کار بازیگری انجام می‌دادم، نیز چنین شرایطی را مد نظر داشتم.

وی افزود: البته این فیلم بر خلاف نامش، کاری صرفا طنز نیست، بلکه به وضوح گرایش های اجتماعی و دینی نیز در آن مشاهده می شود. داستان فیلم درباره فردی متدین است که به دوختن لباس برای روحانیون مشغول است. این فرد برایش اتفاقاتی رخ می‌دهد که مجبور می‌شود در انتها، بخش زیادی از درآمد زندگی خود را در عروسی خواهر‌زاده اش خرج کند.

*پرداختن به مشکلات جامعه دغدغه اصلی «شاباش»

این فیلمساز درباره شرایط تولید فیلم در حوزه طنز گفت: متاسفانه در فیلم‌هایی که به اسم طنز ساخته می‌شود، کار خاصی را مشاهده نمی‌کنیم، چون اکثر تولیدات تنها به روی دیالوگ متمرکز هستند، حتی در برخی مواقع با شوخی‌های سطحی می‌خواهند به هر قیمتی تماشاگر را بخنداند، درصورتی که می‌توان در سینما هم حرف خوب زد، هم این که مخاطب را خنداند. برای مثال در «شاباش» حرف‌هایی مطرح می‌شود که شاید در کمتر فیلمی به آن توجه شده باشد. این نکته را هم برای این که خودم فیلم را ساختم نمی‌گویم، بلکه اگر از کسانی که فیلم را دیده‌اند هم سوال کنید، مطمئناً به پیام مندرج در فیلم اشاره خواهند کرد.

این کارگردان به توضیح فوق اضافه کرد: در «شاباش» سعی کردم به نوعی تمامی اقشار را مدنظر قرار دهم. برای همین هم فقیر و هم ثروتمند وجود دارد. در ضمن مسائلی که در فیلم مطرح می‌شود، تنها دغدغه طبقه‌ای خاص نیست، بلکه مشکلات بخش‌های عمده جامعه را در بر می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در فیلمش به روحانیت پرداخته شده؟ گفت: آن گونه که فکر کنید شخصیتی با محوریت روحانیت در فیلم وجود دارد، نه، البته شغل قهرمان قصه دوختن لباس روحانیت است، اما این مسئله سبب توجه مستقیم به این قشر نشده ، هرچند به صورت گذرا و حاشیه‌ای سعی کرده‌ام به این موضوع نیز اشاره داشته باشم. نحوه رسیدن به این خواسته نیز این گونه بوده که قهرمانم را فردی کاملاً متدین تصویر کرده‌ام که به روی اصول خاصی تاکید و توجه ویژه ای دارد؛ برای همین وقتی موضوع یا حرفی می‌زند، آن موضوع به نوعی با آموزه‌های دینی و اسلامی نزدیکی ویژه ای دارد.

کلاهداری با بیان این که این فیلم تجربه خوبی برای اکبر عبدی است، تصریح کرد: «شاباش» از نگاه من فیلمی ویژه برای اکبر عبدی است، چون طی دو سال اخیر فیلمی همانند «شاباش» ساخته نشده که در آن اکبر عبدی تا به این اندازه سکانس بازی داشته باشد. برای همین به جرأت می‌توانم بگویم آقای عبدی بیش از 100 سکانس در این فیلم دارد و از ابتدا و تا آخر حضورشان در فیلم کاملاً بارز است.

*شرایط نامساعد اکران در کشور

وی در پاسخ به این سوال که عامل موفقیت در سینمای ایران چه فاکتورهایی است، گفت: متاسفم که بگویم شرایط اکران در سینمای ما به گونه‌ای است که موفقیت یک کار به هیچ وجه ربطی به کیفیت آن ندارد، چون ممکن است، اثری کیفیت بسیار پایینی داشته باشد، اما در اکران شرایط به گونه‌ای برایش رقم بخورد که اثر بتواند به موفقیت تجاری دست یابد. این  وضعیت بسیار ناپسندی است که بر سینمای کشور ما حاکم شده و شرایطی را به وجود آورده تا بسیاری از کارهای شایسته نتوانند در گیشه به فروشی که شایسته آنهاست دست پیدا کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha