جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران، با اشاره به نقش اساتید در انقلابی ماندن حوزه های علمیه افزود: این را بدانید و توجه داشته باشید که همانا حیات، هویت، اقتدار، اعتبار، آینده، دیانت، استقلال و شرف ملی ما همگی در گروه انقلابی ماندن ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبر رشاد، پیش از ظهر امروز (پنج شنبه 14 بهمن 95) در آیین اختتامیه ششمین جشنواره علامه حلی استان تهران که با حضور شخصیت های برجسته حوزوی در سالن فتح المبین مجموعه فرهنگی غدیر تهران برگزار شد،  با تبریک فرا رسیدن ولادت حضرت زینب و ایام الله دهه فجر گفت: چهل سال پیش امثال بنده در تصورمان هم نمی گنجید که انقلابی با این عظمت در دنیا رخ دهد و در آن عصر ظلمت فتح الفتوحی برای جهان اسلام اتفاق بیفتد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران، با اشاره به نقش اساتید در انقلابی ماندن حوزه های علمیه افزود: این را بدانید و توجه داشته باشید که همانا حیات، هویت، اقتدار، اعتبار، آینده، دیانت، استقلال و شرف ملی ما همگی در گروه انقلابی ماندن ما است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر ایران اسلامی در عرصه سیاست جهانی جزو بازیگران اصلی و اثرگذار است و در عرصه فکری و گفتمان دینی حرفی برای گفتن دارد و اگر حرمت، اقتدا و شانیتی برای جبهه حق و ایمان است همگی به سبب اقتدار و انقلابی بودن نظام جمهوری اسلامی است.

استاد رشاد با بیان اینکه نباید ذره ای از انقلابیگری کوتاه بیاییم، گفت: انقلاب ما فقط یک پدیده معمولی نبود، بلکه انقلاب اسلامی پایه گذار سبک زندگی اسلامی و احیاگر ارزش های انسانی و الهی بود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به موفقیت طلاب پژوهشگر تهرانی در کسب رتبه جشنواره علامه حلی، عنوان داشت: واگذاری بخش عظیمی از کارهای جشنواره که کار سنگین ستادی هم هست، به یک مدارس از ابتکارات حجت الاسلام و المسلمین غفوری و در راستای مدرسه محوری بود که برکات خوبی به همراه داشت.

وی با اشاره به نظام آموزشی و علمی حوزه های علمیه تصریح کرد: نظام آموزشی، مورد مطلوب است که فطرت محور و پژوهش مآل باشد. در نظام گذشته حوزوی آموزش به شیوه کنونی نبود چرا که در حال حاضر نسبت بین استاد و شاگرد به این صورت است که که استاد نقش خطیب را دارد و طلاب نقش مستمعین را ایفا می کند، در حالی که در حوزه قدیم بیش از استاد طلبه نقش محوری داشت و اداره کلاس و تبیین درس با استناد به تحقیق و پژوهش طلاب بود و استاد ضمن تبیین درس به آن مطالب پژوهشی طلاب نظارت می کرد و درس را ادامه می داد.

استاد رشاد با بیان اینکه پژوهش غایت پرورش است، گفت: هم آموزش و هم سنجش علمی طلاب باید به طریق پژوهش باشد، چرا گه پژوهش امری جدابافته و فرعی نیست که بعضی پژوهش را قبول داشته باشند و برخی هم به دنبال این باشند که پژوهش در نظام آموزشی لازم است، در حالی که اصل آموزش در حوزه های علمیه وابسته به تحقیق و پژوهش است و از طریق این گذر است که شیخ طوسی ها پرورش می یابند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با اشاره به تحصیل 13 هزار طلبه در استان تهران، گفت: از این تعداد فقط حدود ۲ هزار نفر آثار پژوهشی را به جشنواره های علمی ارائه کرده اند یعنی حدود 12 درصد از تعداد کل،  قلم زنی کرده اند و این در حالی است که نسبت به همین تعداد خدمات مناسب علمی، کارگاهی و پژوهشی هم نتوانسته ایم فراهم کنیم.

استاد رشاد در پایان با تاکید بر ساماندهی فعالیت های علمی و پژوهشی افزود: در این رابطه بنده پیشنهاد می دهم که انجمنی با عنوان برگزیده گان جشنواره های علمی و پژوهشی و یا انجمین قلم طلاب پژوهشگر شکل بگیرد تا یک ساماندهی و نظارت خوب و مستمری برای تقویت طلاب پژوهشگر صورت بگیرد و در ادامه علاوه بر افزایش کمی طلاب پژوهشگر و اهل قلم آثار علمی و پژوهشی را به لحاظ کیفی ارتقاء دهیم.

313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha