پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حرم حضرت زینب(س)

حوزه/ رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم ، شجاعت و موقعیت شناسی زینب کبری(س) را الگویی برای همه حق طلبان عالَم دانست.

حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب (س) اظهار داشت: زندگی و سیره نورانی دختر بزرگوار امیرالمومنین (ع) و زینت پدر، قطعاً مملو از درس های بزرگی برای الگوگیری ماست اما در این بین به اعتقاد من ورای صبر و استقامت بالای حضرت ، علم و دانش و موقعیت شناسی ایشان در دفاع از جریان حق بسیار باید مورد توجه باشد.

وی افزود: بنا بر آن چه امام سجاد(ع) می فرماید حضرت زینب (س) عالمه غیر معلمه است و این جایگاهی است که کمتر کسی به غیر از معصومین واجد آن است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین با اشاره به رسالت بسیار مهم و تاریخی زینب کبری(س) در واقعه کربلا گفت: اگر به سیره و گفتار نورانی ایشان در قضایای بعد از کربلا نگاه کنیم متوجه می شویم که حضرت در هر منزل و جایی که قرار گرفتند از عبارات و کلمات خاصی استفاده کردند و موقعیت شناسی ایشان در افشای جریان باطل یزیدی و اُمویان و نیز دفاع از حق و تبیین حقایق برای مردم بسیار درس آموز است.

وی اضافه کرد: اساساً در جریان حق طلبی و دفاع از جریان حق انسان باید بداند در چه جایی حرف بزند و در کجا صبر و سکوت پیشه کند و لذا می بینیم که حضرت در جریان عبور کاروان اسرا از مقابل ابدان مطهر شهدای کربلا ، کلامی بر زبان می راند که نشان دهنده اوج صبر و مقاومت است اما ایشان در مجلس ابن زیاد در برابر غرور و تبختر او ، ابن زیاد را با عنوان ابن مرجانه مورد خطاب قرار می دهد که تحقیر بسیار شدیدی است آن هم در مجلسی که اهل بیت(ع) به ظاهر در غل و زنجیر دستگاه طاغوت هستند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: ایشان همچنین چه در مجلس ابن زیاد و چه در مجلس یزید ملعون ، ضمن روشنگری و آگاهی دادن به مردم جاهل و گمراه ، چنان با قاطعیت از سرانجام شوم بنی امیه و قاتلان امام حسین(ع) سخن می گوید که انسان حقیقتاً از شجاعت، علم ، درایت و کلام نافذ ایشان به حیرت می اُفتد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha