جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ لازمه دفاع و ترويج دين در فضاي مجازي داشتن استقلال به تمامي معناست كه مورد تاكيد رهبري معظم انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در نشست آسیب شناسی تبلیغ در فضای مجازی كه در سالن همايش هاي پژوهشكده باقرالعلوم(ع) و با حضور طلاب و پژوهشگران برگزار شد حجت الاسلام و المسلمين كهوند، اصل حضور در فضاي مجازي  براي طلاب را يك ضرورت دانست و آسيب شناسي حضوردر فضاي مجازي طلاب را مورد بررسی قرار داد.

  مواردي از تبليغ دين که در فضاي مجازي بايد بررسي شود

*آسيب شناسي خود مبلغ: اگر مبلغ در فضاي مجازي قرار گيرد بايد علم و دانش داشته باشد.

 * ابزار و مكان تبليغ

 * محتواي تبليغ

 * زمان تبليغ: يكي از مولفه هاي مهم در فضاي مجازي است

 * هدف تبليغ

 * عوامل مخل در تبليغ يك طلبه

 * مخاطبان

 * نهاد هاي متولي تبليغ.

ضرورت تبليغ در فضاي مجازي  

دو مسئله هجمه دشمنان به دين و كثرت مخاطبين در فضاي های مجازي باعث ضرورت تبليغ در فضاي مجازي است.

هجمه دشمنان به دين و اسلام:

 به علت هجمه دشمنان به دين و اسلام از طريق فضاي مجازي ضرورت ايجاب مي كند طلاب وارد فضاي مجازي شده و تبليغ دين كنند. هجمه دشمنان را مي توان در چهار بخش بررسي كرد.

بخش اول: ايجاد شبهات به طرز خيلي گسترده و زياد در فضاي مجازي.

بخش دوم: ترويج بحث فساد و فحشا در اين فضا.

 بخش سوم: هجمه شديد دشمن به اركان نظام مقدس جمهوري اسلامي مثل ولايت فقيه، حوزه علميه و وحدت مردم كه به شدت تحت تاثير فضاي مجازي قرار گرفته و لطمه وارد مي شود.

بخش چهارم: سرگرم كردن مردم به لهو و لهب و بازداشتن از امور مهم كه همان اصل غافل سازي است.

كثرت مخاطبين در فضاي مجازي:

در اين فضا مخاطبين زيادي وجود دارند مثلا تلگرام كه جهاني نيست و فقط يك شبكه پيام رسان است 100 ميليون كاربر دارد. امروزه 25 ميليون گوشي هوشمند در دست مردم كشور قرار دارد از اين تعداد 23 ميليون كاربر ايراني  روزي 79 دقيقه به طور متوسط به فضاي مجازي وارد مي شوند و اين يك فضاي بكري است كه يك مبلغ با يك سناريو نويسي و المان سازي تاثير زياد مي تواند داشته باشد. پس امروز بهترين بستر تبليغي براي طلاب محسوب مي شود.

هدف از تبليغ در فضاي مجازي  

در مرحله نخست دفاع از دين و در مرحله بعدي ترويج دين به صورت ناب و جامع است.

  امروزه دشمن با ابزارهاي جديد وارد منزل و خانه ها شده است و ما بايد دفاع كنيم. امام علي (ع) فرمودند: ملتي كه در خانه خودش مورد هجمه و هجوم واقع مي شود خوار خواهد شد و امروزه دشمن در صدد است که مارا در خانه هایمان مورد هجوم  قرار دهد بايد دفاع كنيم.

دربحث ترويج دين نیز بايد در فضاي مجازي وارد شد و دين را به صورت ناب و جامع ترويج دهيم نه دين سكولار عربستاني يا دين شيعه انگليسي بلكه دين ناب اسلام. و لازمه دفاع و ترويج دين، داشتن استقلال به تمامي معناست در فضاي مجازي كه يكي از مطالبات رهبري معظم انقلاب است.

 آسيب شناسي مبلغان در فضاي مجازي

ورود به فضاي مجازي جهاد علمي است كه بايد طلاب با جديت تمام در حوزه سخت افزاري و نرم افزاري وارد شوند.

مشكلات سخت افزاري

مشكل سخت افزاري مبلغ چيست؟ مشكل اين است كه طلاب با ابزارها جديد و نوپديد آشنايي ندارند و از اهميت، ويژگي و شاخصه هاي آن بي خبرند.

در حال حاضر 90 درصد محتويات فضاي مجازي غير اخلاقي و به صورت رايگان به مخاطبان ارائه مي گردد و در كل دنيا 20 درصد تلفن هاي هوشمند وارد فضاهاي غير اخلاقي مي شوند و 24 درصد نيز در گوشي هايشان عكس هاي مستهجن دارند نه مبتذل. مبتذل يعني روابط جنسي در آن مشهود نيست ولي در مستجهن روابط جنسي در آن مشهود مي شود. 90 درصد پسرها و 60 درصد دخترها قبل از 18 سالگي به فيلم هاي غير اخلاقي دسترسي دارند. در سال 2016 درآمد حاصل از فضاي مستهجن بيش از 97 ميليون دلار بوده است.

آمار دومين سايت غير اخلاقي از زبان خودش:

دومين سايت غير اخلاقي جهان كه در صفحه اصلي خود آمار حضور كاربران و تعداد دانلود و ... را نشان مي دهد  درسال 2016 حدود 3110 پتا بايت از  اين سايت  فيلم غير اخلاقي دانلود شده است (ثانيه اي 99 گيگا بايت). و زماني كه براي دين فيلم هاي اين سايت توسط كاربران صرف شده است 4599000 هزار ساعت در اين سال بوده است( 524 هزار سال مردم فيلم غير اخلاقي ديدند). و در يك سال 23 ميليارد بازديد كننده داشته است. در اين بازديدها كشور آمريكا، فرانسه، انگليس، كاندا و ... بيشرين بازديد را داشته است و وضعيت ايران در اين سايت با مراجعه از طريق گوشي هوشمند نسبت به كشورهاي ديگر قابل توجه است اين نشان مي دهد با وراد شدن گوشي هاي هوشمند در كشور تعداد كاربران اين سايت بيشتر شده و چند سال آينده اگر به اين روال پيش برود به جايگاه آمريكا خواهيم رسيد كه اين يك خطر جدي محسوب مي شود. و اين  معظل ،ورود طلاب به فضاي مجازي از طريق گوشي هاي هوشمند را ضروری می نماید  .

مشكلات نرم افزاري:

براي دفاع از دين و اسلام بايد اطلاعات داشته باشيم و عدم آگاهي طلاب از فضاي مجازي و شبهات مشكل نرم افزاري محسوب ميشود. در زمان كنوني طلابي كه آگاهي كامل دارند وارد فضاي مجازي نمي شوند و برخي از طلاب كه ناآگاه هستند وارد شده و باعث مشكلات عديده در پاسخ به شبهات و ديگر مسائل مي شوند. و حضور  طلاب ناآگاه در فضاي مجازي يك سم است .

مثلا در يك كانال تلكرامي كه ضد دين است به نام «دروغ و خرافات اسلامي» روزي 8 هزار پيام مبادله مي شود اين آمار واقعا وحشتناكي است . در اين كانال انواع شبهات از سوي مديران اين كانال كه بسيار  قوي هستند مطرح مي شود و اگر طلبه آگاهي كامل نداشته باشد وجودش در اين كانال ها يك سم است. چون طلبه  وقتي اطلاعات نداشته باشد، نمي تواند اين شبهات  را پاسخ بدهد در نتيجه ناكارآمدي دين از آن برداشت مي شود.

ابزار تبليغ و نگاه ابزاري به فضاي مجازي چيست؟

25سال است اينترنت وارد كشور شده و هنوز در ضرورت قرار گرفته است و حاكميت فضاي مجازي مي گويند حالا كه تلكرام، واتس آپ و ... آمده است چه كنيم؟ همه اين ها منفعل بوده است علت انفعال چيست؟ اين بوده كه ما با فلسفه تكنولوژي آشنايي نداريم.

نگاه ابزاري را مي توان در سه سطح بررسي كرد:

نگاه اول؛ ابزار ذاتا جهت دار است: يك عده مي گويند فضاي مجازي و ابزارهاي كنوني ذاتا جهت دار هستند و هيچ شخصي نمي تواند جهت را عوض كند و استفاده از اين ابزار از باب ضرورت است.

نگاه دوم؛ ابزار جهت دار نيست: طيف ديگري فضاي مجازي را ابزار جهت دار تلقي نمي كنند بلكه مسائل ديگر را باعث جهت دار شدن ابزار مي دادند كه سه نظر است.

الف) مديران ابزار را جهت دار مي كند.  

ب)مخاطبان و كاربران ابزار را جهت دار مي كند: عده اي ديگر مي گويند كه جهت دار شدن ابزار به مديران ربطي ندارد بلكه جهت دهي ابزار را مخاطبان و كاربران تعيين مي كنند و اگر بخواهيم رسانه را زمين گير كنيم بايد مخاطبان آن را كم كنيم.

ج) نفوذ حاكمان بر ابزار آن را جهت دار مي كند: برخي نيز بر اين عقيده هستند مخاطبان و مديران نمي توانند ابزار را جهت دار كنند بلكه اين ساختار حكام هست كه بر ابزار تاثير گذشته باعث جهت دار شدن آن مي شود .

برخي از اينترنت و فضاي مجازي به چاقو تشبيه مي كند كه دولبه است و اين از لحاظ فلسفي بسيار مضحك و خنده دار است چرا كه چاقو يك ابزار بسيط است. يعني خوبي و بدي كه همان برندگي و تيزي است با خودش است و اگر بخواهيم اصلاح كنيم جلوي برندگي و تيزي آن را بگيريم بخش قابل استفاده درست از آن هم كه منفعت دارد گرفته ميشود و اصلا بدي و خوبي آن را نمي شود تفكيك كرد در صورت كه اينترنت بسيط نيست. مي توان فحشا و شبهات را از آن گرفت. وقتي يك كودك 7 ساله وارد اينترنت مي شود بايد محتوي آن با بزرگسالان فرق داشته باشد در تركيه و آمريكا اين اتفاق افتاده است و ما نيز بايد يك اينترنت پاك در اختيار مردم قرار دهيم. بايد دقيق به ابزار نگاه كرد و وقتي ذائقه شناخته شد مي توان با ذائقه سازي در فضاي مجازي بر آن تاثير گذشت.

رهبري معظم انقلاب مي فرمايند: اگر مي توانيد هوشمندانه در فضاي مجازي تبليغ كنيد اشكال ندارد. امروزه حضور طلاب در فضاي مجازي مطلوب رهبري نيست. طلبه اي كه امروز به ضرورت بايد با شاخص هاي خاص وارد فضاي مجازي شود مطلوب اسلام و نظام هم نيست و بايد از اين وضعيت جدا شده و به وضعيت مطلوب رسيد.

راه روشن است و نقشه راه كامل ولي متاسفانه حركت صورت نمي گيرد در ضرورت مانده ايم.

 ما مي توانيم از وضعيت فعلي كه در فضاي مجازي ايجاد شده است خارج شويم چرا از وايبر و واتس آپ خيلي سريع به تلگرام كوچ كرده ايم؟ چون نظام يك شب تصميم گرفت مردم بايد از اين فضا خارج شوند چون وايبر در اختيار اسرائيل است و واتس آپ از طريق فيسبوك اداره مي شود كه سود آن به اسرائيل مي رسد. و بعد نقشه كشيدند و گفتند اپليكشين داخلي نداريم. سراغ يك نرم افزار ناشناس رفتند و يك جلسه گذاشته و با يك امضاء تفاهم نامه وارد كشور كردند و در يك اقدام كاملا هوشمندانه پهناي باند وايبر و واتس آپ را كم كرده و بدون فيلتر كردن مردم را به تلگرام سوق دادند

پيش زمينه مطالبه گفتمان سازي است طلبه وقتي آگاهي نداشته باشد و فضاي مجازي را نشناسد چطور مي تواند مطالبه گري كند پس لازمه مطالبه گري گفتمان سازي است و لازمه گفتمان سازي شناخت است.

حرف هاي علما خيلي تاثير گذار هست  و همواره با هوشمندی عواقب  خطرناک يوتوپ و فيسبوك و ... به مردم ومسؤلین گوشزد می کنند.   

آسيب شناسي تبليغ

يكي از فعاليت هايي كه بر عهده شوراي انقلاب فرهنگي است بحث رصد است. يقيقا ابزاري كه در دنيا توليد مي شود وارد كشور خواهد شد و نمي توان جلوي آن ديوار كشيد تا وارد كشور نشود.  آیت الله العظمی خامنه ای تاکید داشتند در اين خصوص قبل از وارد شدن ابزار به كشور بايد تدبير كرد.

تدبير رهبرمعظم انقلاب در خصوص ابزار ها و فضاي مجازي:

*     ابزار كلا مضر است و بايد كلي آن را رد كرد و با تدبير انديشه نگذاشت وارد كشور شود

*    ابزار كلا مفيد است كه بايد سعي كرد وارد كشور شده و باعث توسعه و آبادي شود

*     بخشي مفيد و بخشي مضر است: بايد رفت جلوي مضر را گرفت و مفيد را وارد كرد و اين يعني انفعال.

حضرت آيت الله خامنه اي  تصرح دارند به این که آیا ذهني كه موشك مي سازد و 200 هزار كيلومتر برد دارد اين ذهن نمي تواند ابزاري بسازد از حالت انفعالي خارج شويم و به فعالي برسيم كه قطعا مي توانند. و اين تدابير در نظام انديشه شده است ولي عمل نمي شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha