جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام موسوی /مدیر مدرسه علمیه مطلع الفجر شهرستان گیلانغرب

حوزه/ حجت الاسلام موسوی گفت: راز ماندگارى انقلاب ايران نسبت به ساير انقلاب‌ها، مداومت و استمرار ملت ايران بر راه و روش انقلابى است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرمانشاه، حجت الاسلام موسوی، صبح امروز  در جمع اساتید حوروزی و طلاب مدرسه علمیه شهرستان گیلانغرب با تبریک دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب اسلامی، گفت:  سه انقلاب بزرگ فرانسه، روسيه و الجزاير كه به‌دنبال آزادى، عدالت و استقلال بودند، پس از مدت نسبتاً كوتاهى از دوره صعود وارد مرحله افول و نزول شدند.

به گفته وی، در هر سه انقلاب، با شدت و ضعف‌هايى، از فرداى پيروزى نقش مردم كم‌رنگ شد و مردم خيلى زود از دايره تصميم‌گيرى بيرون گذاشته شدند. در فرانسه روبس پير بناى ديكتاتورى انقلابى را گذاشت، در روسيه لنين و در الجزاير احمد‌بن‌بلا و هر سه اين‌ها انقلابيون مخلصى بودند كه زندگى خود را وقف پيروزى انقلاب كردند ليكن وقتى محوريت تفكر انسان‌ها الهى نباشد و به حبل‌المتين دين اتصال نداشته باشد، به محض رسيدن به قدرت، به‌راحتى دچار وسوسه ديكتاتورى مى‌شوند.

مدیر مدرسه علمیه مطلع الفجر شهرستان گیلانغرب افزود: در هر سه اين انقلاب‌ها، برعكس انقلاب اسلامى ايران، وعده‌هاى داده‌شده، وعده‌هاى بشرى و توسط بشر بود. طبيعى است كه در كارزار مسايل و مشكلات طاقت‌فرساى بعد از پيروزى يك انقلاب، وقتى وعده‌هاى داده‌شده محقق نمى‌شود، مردم از وعده‌دهندگان زمينى سرخورده و مايوس شوند و اين اتفاقى است كه به‌ويژه در انقلاب‌هاى فرانسه و روسيه افتاد و مردم خسته از عدم تحقق وعده‌هاى انقلاب خيلى زود دوباره تن به ديكتاتورى و استبداد دادند.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: اما وعده خداوند، وعده‌اى جاودانى است و انسان‌هاى باورمند و مومن، هيچ‌گاه از تحقق وعده‌هاى الهى نااميد نمى‌شوند و از همين‌رو مخلصانه و خستگی ناپذير بر سر آرمان‌هاى خود باقى مى‌مانند. اين درست همان چيزى است كه در انقلاب اسلامى ايران اتفاق افتاد. مردم انقلابى ايران، على‌رغم همه مشكلات و شدايدى كه در پى انقلاب با آن رو‌برو شدند، لحظه‌اى از حمايت از انقلاب دست نكشيدند، چراكه هيچ‌گاه از تحقق وعده الهى نااميد نشده‌اند.

این کارشناس حوزوری ادامه داد: بر خلاف سه انقلاب ذكر شده، جايگاه ولايت در انقلاب اسلامى ايران، جلوى بسيارى از آفات مبتلا به انقلاب را گرفت. جايگاه دينى و سياسى توامان رهبرى انقلاب ايران، كه تبعيت از آنرا به وظيفه‌اى دينى و سپس سياسى تبديل می كند، باعث شد كه جلوى بسيارى از شكاف‌ها، جنگ‌هاى قدرت خونبار، كشتارها و در يك كلام برقرارى دوباره استبداد گرفته شود.

وی تصریح کرد: به علاوه، شخصيت چند وجهى، درايت و بصيرت امام و از همه مهم‌تر جايگاه ممتاز ايشان به‌عنوان يك عالم دينى برجسته، امتيازى بود كه هيچ‌كدام از انقلاب‌هاى دنيا از آن برخوردار نبودند. به علاوه نوع سلوك حضرت امام و جانشين بر حق ايشان، حضرت آيت‌الله خامنه‌اى، ساده‌زيستى و مردمى بودن و در ميان مردم زيستن، باعث شد كه هيچ‌گاه آن شكاف وحشتناكى را كه ميان مردم و حاكميت در انقلاب‌هاى ديگر به‌وجود آمد، در ايران انقلابى شاهد نباشيم.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: راز ماندگارى انقلاب ايران نسبت به ساير انقلاب‌ها، مداومت و استمرار ملت ايران بر راه و روش انقلابى است. بسيارى از انقلاب‌ها خيلى زود دچار استحاله شدند و بنيان‌هاى ايدئولوژيك خود را از دست دادند، در نتيجه رو به تضعيف نهادند، اما استمرار انقلاب يك عهد ماندگار ميان مردم و رهبرى انقلاب است كه تاكنون از گذرگاه‌های خطير بسيارى عبور كرده است و به سلامت بيرون آمده است.

جایگاه علم در اسلام

وی با بیان اینکه ارزش و اعتبار عالم و دانشمند به علم و دانش اوست ، اظهارداشت: اين يک تصادف نيست که در کتاب وحي الهي قرآن مجيد، متجاوز از هفتصد مورد واژه علم و مشتقات آن به کار رفته و در اولين آيات نازل شده به رسول اکرم (ص) سخن از علم، دانش و قلم آمده است:«الذي علم با القلم؛ همان کسي که به وسيله قلم تعليم انسان نمود.» بهترين و زيباترين تعبيرها و تعريف ها درباره علم و دانش، در معارف دين ما ذکر شده و تصور نمي شود که در هيچيک از مکاتب ديگر به اندازه مکتب اسلام به ارزش علم و عالم پرداخته شده باشد.

این استاد حوزه افزود: دليل اينکه خداوند براي علم اين همه ارزش قائل شده است و نگاه معارف و کتب ما به علم نگاهي ارزشي دارد اين است که علم وسيله شناخت حلال و حرام الهي است.

وی تصریح کرد: علم وسيله اي است که در سايه آن اطاعت خدا محقق مي شود و اصلا توحيد در عبادت الهي به وسيله علم تحقق پيدا مي کند و در يک کلمه خير دنيا و آخرت در سايه علم تحصيل مي شود و شر دنيا و آخرت به واسطه جهل و ناداني تحقق پيدا مي کند.

این کارشناس حوزوی با اشاره به اینکه در آيات کريمه قرآن هم به مناسبت هاي مختلف به ارزش علم و عالم اشاره شده، گفت: خداوند در آيه ای مي فرمايد:«  ۗ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ؛ آيا آنان که مي دانند و آنان که نمي دانند مساوي هستند. يقيناً علما نسبت به ديگران برتري دارند.اين معنا را صاحبان خرد و انديشه خوب دريافت مي کنند.»

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: در آيه ديگر آمده است: «يَرْفَعِ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ؛ خداوند کساني را که ايمان آورده اند و کساني را که علم به آنها داده شده درجات عظيمي مي بخشد.»

مدیر مدرسه علمیه مطلع الفجر شهرستان گیلانغرب افزود: خدا در اين آيه صاحبان دانش و علم را بر همه موجودات ترجيح مي دهد و اساساً در آيات مختلفي از قرآن شريف تسخير بسياري از مراتب کمال و وصول به درجات عاليه معنوي را در انحصار صاحبان علم و دانش قرار مي دهد.

وی در پایان گفت: از مجموع اين آيات مي توان فهميد که درک توحيد و وصول به مقام خشيت ، تعقل، فهم وحي و امثال قرآن و اساس نبوت و معجزات انبياء همه در گرو دانش و علم است و تنها عالم دانشمند است که مي تواند به اين مراتب درجات و کمال صعود کند و بالا برود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha