جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه / عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان گفت: غرب نگاه اومانيستي به تمدن بشري دارد و اين نگاه در مقابل نگاه كرامت انساني اسلام است.

به گزرش  خبرگزاری «حوزه»از مشهد،حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، امروز در آئین گرامیداشت پرستاران حریم قدس رضوی كه به مناسب روز پرستار و ولادت حضرت زينب كبري(س) در تالار همایش های بيمارستان فوق تخصصي رضوي برگزار شد، با اشاره به توفيقات علمي ايران پس از انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: پس از انقلاب اسلامي موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بزرگي در حوزه‌هاي علوم و تکنولوژی، افزایش تحصيلات عاليه، تربيت پزشكان، پرستاران و كادر پزشكي و بهبود ارتباط و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در كشور اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های دارویی و کشف و تولید داروهای جدید، پیشرفت در حوزه تخصص‌های پزشكي و روش‌های جدید درمانی، بهبود وضعیت درمانی جامعه، تاسیس و گسترش مراکز علمی و درماني از دستاوردهایي است كه پس از انقلاب اسلامی در زمینه پزشکی در كشور حاصل شده است.

وي با تاكيد بر اينكه پیشرفت‌های پزشکی در سال‌های پس از انقلاب اسلامي در كشور بسیار چشمگیر بوده است، عنوان كرد: مشهد این ظرفیت را دارد که به قطب سلامت، بهداشت و درمان منطقه تبديل شود، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌های متعدد، پزشكان متخصص و پرستاران متعهد در كنار بارگاه مقدس رضوي ظرفيت‌هايي است كه مي‌تواند این امر را نه به ‌عنوان آرماني دست نایافتنی بلکه افقی قابل دسترس، محقق كند.

توليت آستان قدس رضوي در ادامه به اهميت جايگاه دگرخواهي در پرتوي خداخواهي اشاره کرد و با بيان اينكه توفیق گره گشایی از زندگي ديگران از عنایات الهی به انسان است، گفت: شیوه مردم‌داری در نظام مدیریت اسلامی با نظام مدیریتی غربی متفاوت است؛ امروز اوج اصول مدیریت غربی مشتری مداری است، اما در مدیریت اسلامی سخن از محبت و دوست داشتن مردم مطرح می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در سازمان اسلامی، فرد باید پیش از هر چیز خود را در محضر پروردگار و پاسخگو به او بداند، عنوان کرد: مدیریت نوین، تکریم ارباب رجوع را مطرح مي‌كند، اما مدیریت اسلامی علاقه و محبت نسبت به مردم را مطرح می‌کند و راه رسیدن به خداوند را گره¬گشایی از زندگي ديگران می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ نظام کنترلی کارآمدتر از خودکنترلی نیست، اضافه کرد: خود کنترلی بدین معناست که فرد همواره در خلوت و جلوت، خداوند متعال را ناظر بر اعمال و کردار خود بداند، قانون مدار باشد و تخلف نکند.

عضو مجلس خبرگان رهبري در فراز ديگري از سخنان خود به دلايل نامگذاري ميلاد حضرت زينب(س) به روز پرستار اشاره و ابراز كرد: روز ولادت حضرت زینب(س) به این خاطر روز پرستار نامگذاري شده که ایشان جلوه همه خوبی‌ها هستند و صبر، دلدادگی و دگرخواهی در پرتوی خداخواهی را می‌توان در رفتار ایشان مشاهده کرد و الگو قرارداد، اما نه ‌تنها جلوه‌های پرستاری بلکه همه خوبی‌های عالم در ایشان متجلي است.

وي با اشاره به اینکه سهم زیادی از مدنيت اسلامي در پرتوی عاشورا شكل گرفته است، گفت: غرب نگاه اومانيستي به تمدن بشري دارد و اين نگاه در مقابل نگاه كرامت انساني اسلام است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: الگوي پرستاری حضرت زینب(س) هستند، زيرا ایشان قبل از اینکه به جسم بیمار توجه داشته باشند، روح، جان‌ و دل او را آرامش می‌بخشيدند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه بیمارستان فوق تخصصی رضوی منحصر به ارائه خدمات تخصصي پزشكي نيست، اظهار كرد: تمام شئون بيمارستان رضوي بايد برگفته از اخلاق اسلامي و سيره رضوي باشد.

وي با تاكيد بر اینکه دقت در تشخیص، درمان متناسب و پرستاری مناسب از ارکان درمان هستند، عنوان كرد: اجرای درمان و نظارت بر مراحل درمان بر عهده پرستاران است و مجموعه کسانی که در درمان کمک می‌کنند، باید سعی کنند دردی به دردهای بیماران اضافه نشود.

تولیت آستان قدس رضوی در پايان با اشاره به اهميت تخصص و به‌روز بودن كادر درماني، گفت: باید بین موسسات درماني آستان قدس رضوي حلقه اتصال ایجاد و ارتباط معناداری بین شرکت‌های داروسازی، دانشگاه امام رضا(ع) و مراكزي درماني ايجاد شود تا عرصه علمي و اجرايي پيوند داشته باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha